روش های نوین تأمین مالی باشگاه های فوتبال در کشورهای توسعه یافته و بررسی تطبیقی آن با کشورهای در حال توسعه ( مورد خاص : باشگاه های فوتبال حرفه ای لیگ برتر ایران و انگلستان)
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریتقی ترابی 1 , مهسا قربانی 2 , میثم باقری 3 , سمانه طریقی 4
1 - دانشیار ، عضوهیئت علمی گروه اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات ، تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه علامه طباطبایی ،تهران (مسئول مکاتبات)
3 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه علامه طباطبایی ،تهران
4 - دانشجوی دکتری اقتصاد ، دانشگاه علوم و تحقیقات ، تهران
کلید واژه: تأمین مالی, مطالعه ی تطبیقی, باشگاه ها ی فوتبال حرفه ایی لی, ایران, انگلستان,
چکیده مقاله :
هدف کلی تحقیق مدلسازی چگونگی تأمین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران در مقایسه با باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان در فصل92-1391می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به شیوه ی توصیفی- تحلیلی اجرا شد. نتایج تحقیق نشان داد: چگونگی تأمین مالی باشگاه ها ی فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران با شیوه های تأمین مالی باشگاه های فوتبال انگلیس تفاوت آشکار دارد. اکثر باشگاه ها ی فوتبال حرفه ایی ایران مبتنی بر کمک های مستقیم دولت و سازمان های صنعتی( 65 %) بوده، اما باشگاه های انگلیس خصوصی و از طریق حق پخش تلویزیونی(31 %)، درآمد روز مسابقه( 21%) و جریان نقد حاصل از تجارت( 22% ) تأمین مالی می شدند. دولتی بودن باشگاه ها ، عدم شفافیت صورت های مالی،امتناع صدا و سیما از پرداخت حق پخش آگهی ، عدم آگاهی مدیران باشگاه ها از روش های نوین تأمین مالی، استفاده محدود از مدیران خلاق و با تخصص های تجاری و مالی در سطوح مختلف از جمله موانع مهم تأمین مالی در باشگاه ها فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران می باشد.
The main objective of this comparative study is to see how professional football clubs in Iran and England’s premier league are financed. This applied research has been conducted in a descriptive and analytical way. The results of the study showed that there is a significant difference between the ways through which English and Iranian professional football league clubs are financed. Most Iranian clubs are funded by government and industry-based sources (65%) while most English clubs are private and are funded by television broadcasting rights (31%), match-day income and cash flow from business (22%). Some major barriers to financing Iranian professional football league clubs are as follows; the state-run clubs, lack of financial transparency , the fact that IRIB refuses to pay the media broadcasting right to the clubs, failure in complying with copyright law in Iran , inappropriate competition schedules, unsuccessful club marketing management, club managers lack of awareness about new methods of financing , limited use of creative sport directors with financial and business expertise at different levels of football industry