ارزیابی تاثیر سیستمهای مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی شرکتهای بورسی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریرضا تهرانی 1 , سیدمحمد هاشمینژاد 2 , محسن صیقلی 3
1 - دانشیار گروه مدیریت مالی دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران (مسئول مکاتبات)
3 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران
کلید واژه: بورس, سیستم مدیریت کیفیت, عملکردمالی, ISO9001,
چکیده مقاله :
از جمله مباحثی که در چند ساله اخیر، بیشترین توجه را از طرف شرکت های تجاری به خود اختصاص داده، موضوع کیفیت است، این موضوع که از جوانب مختلفی قابل بررسی است، درحال حاضر، از اولویت های اصلی استراتژی های سازمانی به شمار میرود. با توجه به بکارگیری سیستم های گوناگون کنترل کیفیت در کشور و علاقمندی بسیاری از شرکت های تولیدی و خدماتی در زمینه برقراری این گونه سیستم ها و دریافت گواهینامه های معتبر کیفی جهت بالابردن سطح کیفی محصولات و دریافت سهم بیشتری از بازار این موضوع در کشورمان مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در این بین سیستم تضمین کیفیت استاندارد بین المللی ایزو 9000، بیشترین کاربرد را به خود اختصاص داده است. در این مقاله اثربخشی استقرار این استاندارد بین المللی را در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور شرکتهای دارنده این گواهینامه استاندارد را مشخص نموده و برای هریک شرکتی هم خوان برای مقایسه انتخاب کرده و تأثیر استقرار این سیستم مدیریتی را در سه شاخص رشد فروش، حاشیه سود و سود هر سهم بررسی نمودیم. اطلاعات بدست آمده از مشاهدات زوجی نشان داد که اخذ گواهینامه ایزو9000 فقط توانسته است بر مقدار رشد فروش تأثیر داشته باشد و بر شاخص های حاشیه سود و سود هر سهم تاثیر معناداری نداشته است.
Quality is a topic which the most attentions are allocated to it by business companies. This topic which can be studied from different aspects is considered as primary precedence of organizational strategies. According to using different quality control systems in the country and favorites of many manufacturing and service companies for establishing such systems and obtaining valid quality certification in order to enhance quality level of production and receiving a great share of market, considerable attention is allocated to this topic in our country. Hence, the most application is allocated to system of international standards quality assurance - ISO 9000. In this paper, efficiency of establishing this international standard in the companies which are listed on the stock exchange has been evaluated. So, companies which are holder of this standard certification were determined, a counterpart was chosen for each company in order to comparison. Then, we studied effect of establishing this management system on 3 indexes as sales growth, margin, earning per share. The obtained data from paired observations showed that obtaining ISO 9000 certification just could have effect on sales growth level. It does not have any significant effect on margin and EPS.