ارائه یک مدل قیمت گذاری مناقصه ای برای مناقصات دو مرحله ای برمبنای رویکرد ترکیبی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
1 - عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت
کلید واژه: قیمت گذاری مناقصه ای, مناقصه دو مرحله ای, انتخاب مناقصه گران براساس کیفی, قیمت نرمالایز شده براساس کیفیت, قیمت سقف و کف, احتمال برد, تابع توزیع احتمال برد,
چکیده مقاله :
این مطالعه به منظور کمک به مناقصه گران برای حضور موثر و موفق در مناقصات دو مرحله ای، یک مدلقیمت گذاری مناقصه ای رقابتی برای تعیین قیمت در این نوع مناقصات با استفاده از یک رویکرد ترکیبی ارائهمی دهد. در این راستا ابتدا تابع احتمال برد برمبنای میزان ترجیح مناقصه گزار استخراج می شود که با استفاده ازآن می توان براساس سطح کیفیت برآورد شده، احتمال برد مناقصه را در قیمت های مختلف برآورد نمود. سپس بابرآورد هزینه های اجرای پروژه و وارد نمودن آن در محاسبات براساس تعریف یک متغیر جدید، قیمت پیشنهادیرا با درنظر گرفتن میزان حاشیه سود تعیین می کند. سپس با تجزیه و تحلیل اهداف خود از حضور در مناقصه،احتمال مطلوب خود برای برنده شدن در مناقصه را تعیین و قیمت متناظر با آن احتمال برد محاسبه و ارائهمی گردد.مدل توسعه یافته برای یک مطالعه موردی به اجرا درآمده و نتیجه بکارگیری آن در عمل نشان می دهد کهمنجر به بهبود کیفیت فرآیند تصمیم گیری و تعیین قیمت مناسب براساس میزان تمایل به برنده شدن درمناقصه و کمک به مناقصه گران برای کسب حاشیه رقابتی در فرآیند مناقصه می شود. اعتبار این مدل از طریقبکارگیری آن در مناقصه های رقابتی در پروژه های خدمات مهندسی تعیین شده است.
carries out to develop a competitive tender pricing model in the two stage tenders.This study uses combinational approach to pricing in two stage tenders and based on this approach winning distribution function has been developed according to bidder preferences. Winning distribution function determines the winning probability of each offer prices according to normalized prices.In order to considering cost and margin, after developing model, by defining a new variable, the cost of the project inserted in the model. Then by analyzing their attendance objectives in tenders, could determine intended winning probability and accordingly correspond price to that probability will be determined.Finally a case study has been carried out based on developed model and the result of model application described. Practical application of the model shows that it will lead to improving decision making process and determining suitable price correspond to intended wining probability in tenders, and help contractor to gain a competitive edge in bidding. The developed model has been validated with actual projects collected from a survey of the engineering services
* آذر، عادل، رجب زاده، علی، (1381). تصمیمگیری کاربردی رویکرد MADM، نشرنگاه دانش ص130-123
* اصغر پور، محمد جواد، (1373). تصمیمگیری و تحقیق در عملیات، انتشارات دانشگاه تهران، ص 148-146
* بنکس، جری، کارسن، جان، مترجم محلوجی هاشم، (1376). شبیه سازی سیستمهای گسسته پیشامد، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، صص 324-311 و 491-452
* جوان، افشین، (1385). بررسی تئوریک مدلهای قیمتگذاری گاز طبیعی، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، شماره 8.
* سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، آیین نامه بند "ه" ماده 29 قانون برگزاری مناقصات، 16/7/1385
* صفوی، فرخ، سیاستهای قیمتگذاری برای شرکتها و کارخانههای ایران، جزوه درس مدیریت بازار، نیمسال اول 80-1379، ص 58
* فروغ نژاد حیدر،مرادی جز محسن، (1393). بررسی عوامل موثر بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان معیاری برای عدم تقارن اطلاعاتی، نشریه دانش سرمایهگذاری، دوره 3 شماره 12.
* فهیمی دوآب رضا، صباحی احمد، مهدوی عادلی محمدحسین، سیفی احمد، (1393). بررسی امکانپذیری قیمتگذاری نفت خام توسط کشورهای عضو سازمان اوپک و OECD با استفاده از تئوری بازیها در قالب یک بازی برد – برد، نشریهدانش سرمایهگذاری، دوره 3، شماره 10، صص: 123- 149.
* Banki, M. T., B. Esmaeeli, M. Ravanshadnia, (2008). The assessment of bidding strategy of Iranian construction firm, International Journal of Management Science and Engineering Management, Vol. 4 No. 2, pp. 153-160
* Chalal, R., A. R. Ghomari, (2006). An Approach for a Bidding Process Knowledge Capitalization, Engineering and Technology, Vol. 13.
* Fayek, A., (1998). Competitive bidding strategy model and software system for bid preparation. Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 124, No. 1, pp. 1-10.
* Ioannou, P. G., S. S. Leu, (1993). Average- bid method- competitive bidding strategy, Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 119, No. 1.
* Jaselsis, E., A. Talukhaba, (1998). bidding consideration in developing countries, Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 124, No. 3, pp. 185–193.
* Lai, J.T., L. C. Hwang, (1992). "Fuzzy Mathematical Programming, Methods and Applications", Springer, PP 2-9
* Li, H., L. Shen, P. Love, (1999). Ann-based mark-up estimation system with self-explanatory capacities, Journal of Construction Engineering and Management, Vol.125, No. 3, pp.185–189.
* McCaffer, R., F. Harris, (2001). Modern construction management, 5th edn. Blackwell Science Ltd.
* Moselhi, O., T. Hegazy, P. Fazio, (1991). Neural networks as tools in construction. J. Constr. Engrg. Mgmt., Vol. 117, No. 4, pp. 606–625.
* Wanous, M., A. Boussabaine, J. Lewis, (1998). Tendering factors considered by syrian contractors, 14th annual ARCOM conference, vol. 2.
* Whittaker, J., (1981). Implementing a bidding model, Journal of the operational research Society, Vol. 32, pp. 11–17.