اوراق منفعت برند ابزاری برای تامین مالی شرکتهای دارای داراییهای فکری و سرمایه انسانی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریاحمد علی محصصی 1 , مهدی معدنچی زاج 2
1 - دانشجوی دوره DBA انجمن مهندسی مالی، رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایهگذاری دیدگاهان نوین
2 - دکتری مدیریت بازرگانی- گرایش مدیریت مالی-عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی
کلید واژه: اوراق بهادارسازی, اوراق منفعت,
چکیده مقاله :
تبدیل به اوراق بهادارکردن داراییها، فرآیندی است که در آن شرکت ها و بانک ها، دارایی های خود را به طریقی از ترازنامه آن خود جدا نموده و به پشتوانه آن ها اوراق تامین مالی منتشر و از این طریق منایع مالی سرمایه گذاران را جذب می نماید. طی دو دهه اخیر شرکت های زیادی از این طریق اقدام به انشار اوراق و تامین مالی نموده اند. استفاده از دارایی های راکد شرکت ها جهت تامین مالی، مدیریت ریسک بهتر، کاراتر نمودن فعالیت بنگاه ها و کاهش هزینه های تامین مالی از جمله منافع اوراق بهادارسازی است. یکی از دارایی های ارزشمند شرکت ها به ویژه در شرکت های مبتنی بر دانش (شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و فناوری های پیشرفته) و مهارت های ویژه انسانی (مانند باشگاه های فوتبال) برند آن ها بوده که به عنوان دارایی نامشهود در صورت های مالی شرکت ها منعکس نمی باشد. در این مقاله سعی شده با استفاده از فرآیند عمومی اوراق بهادارسازی، اوراق تامین مالی جدیدی به نام اوراق منفعت برند معرفی و ساختار اجرایی برای انتشار آن اوراق جهت تامین شرکت های دانش بنیان و مبتنی بر مهارت انسانی دارای برند معتبر، پیشنهاد گردیده است. در ادامه مقاله به تبیین مزایا و مخاطرات این ابزار پرداخته شده و شیوه ها و ابزارهای لازم برای مدیریت انواع ریسک های مترتب بر این اوراق تشریح شده است. و در پایان توصیه هایی برای اجرایی شدن این ابزار مالی به عمل آمده است.
Securitization of assets is a process in which organizations and banks sort out assets in their balance sheets and use them as a guarantee to issue bonds and attract investors to participate in financing projects. In recent decades, many companies have been using these methods to raise funds. Using frozen assets for financing, better risk management, increasing efficiency in business and reducing finance costs are all securitization benefits. One of the valuable properties for knowledge based (like IT and high tech companies) and human skill based companies (like sport clubs) is brand that is categorized under intangible assets in financial statements. This essay tries to introduce new financial instrument named brand benefit bonds and its implementation structure to finance companies with creditable brands by using securitization general process. Moreover, advantages and disadvantages of this new instrument and suitable methods of risk management are discussed. Finally, the authors' suggestions to implement this financial instrument are mentioned.
جعفرپیشه، خلیل. اسرار نام و نشان سازی، 1390. چاپ اول. اصفهان،انتشارات آموخته.
سازمان بورس و اوراق بهادار، (1392)، گزارش شرکتهای تامین سرمایه.
سازمان خصوصی سازی، 1390، گزارش ارزیابی شرکت هواپیمایی ملی ایران
فرانک فبوزی، وینود کوتهاری، ترجمه علی راه نشین، حامد تاجمیر ریاحی (1392)، اوراق بهادارسازی، تهران، انتشارات ترمه.
فیصل احمد منجو، مجتبی کریمی(مترجم)، (1387)، تبدیل به اوراق بهادار نمودن داراییها: راهکارهای مهم برای بانکهای اسلامی، فصلنامه روند، شماره 55، صفحه 185.
Greenbuam, S. T. and Thakor, A. (1995). Contemporary Financial
Intermediation. New York: The Dryden Press.
Kendall, Fishman, J. (2000)," a Primer on Securitization", USA, the MIT Press.
www.Iraneconomist.com