تجزیه و تحلیل تاثیر عزت نفس و دانش مالی بر رفتار مالی (مورد مطالعه: سرمایه گذاران حقیقی کارگزاری بانک اقتصاد نوین)
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریحمیدرضا یزدانی 1 , حبیب مهدیخانی 2 , داریوش احمدی 3 , امین عالی وندی 4
1 - استادیار و عضو هئیت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، (نویسنده مسئول)
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی پردیس فارابی دانشگاه تهران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی پردیس فارابی دانشگاه تهران
4 - دانشجوی دکتری و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن،
کلید واژه: عزت نفس, دانش مالی, رفتار مالی, معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
رفتار موفقیت آمیز و معقول مالی و کسب بازدهی در بازار سرمایه مستلزم دارا بودن عزت نفس و دانش مالی در تصمیمات مالی است. این پژوهش به بررسی تأثیر عزت نفس و دانش مالی بر رفتار مالی در نمونه ای 251 نفری از سرمایه گذاران حقیقی دارای کد آنلاین معاملاتی کارگزاری اقتصاد نوین که هفته ای حداقل دوبار در بورس اوراق بهادار تهران معامله می کنند، صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است .تجزیه وتحلیل داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد عزت نفس بر رفتار مالی و دانش مالی ذهنی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین دانش مالی عینی بر دانش مالی ذهنی تاثیر مثبت و معناداری دارد اما بر رفتار مالی تاثیر مثبت و معناداری ندارد. دانش مالی ذهنی به عنوان متغیر میانجی در این پژوهش بر رفتار مالی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
A successful and reasonable financial behavior and return in the capital market require self-esteem and financial knowledge in financial decisions. This research studies the influence of self-esteem and financial knowledge on financial behavior in a sample of 251 members of real investors with an online trading brokerage code in Eghtesade Novin who deal in Tehran Stock Exchange at least twice a weak. It is a descriptive correlation research, and questionnaire has been used to gather data. Data analysis has been done using structural equation modeling in LISREL software. The results show that self-esteem has a positive and significant impact on the financial behavior and mental financial knowledge. In addition, the objective financial knowledge has a positive and significant impact on the mental financial knowledge, but it does not have a positive and significant impact on the financial behavior. As a mediator variable, mental financial knowledge has a positive and significant impact on the financial behavior.
* راعی، رضا؛ پویانفر، احمد. (1389). مدیریت سرمایهگذاری پیشرفته، چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت.
* راعی، رضا؛ عیوض لو، رضا و خسروی، امیررضا. (1392). نهادهای مالی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
* ساندرز، آنتونی؛ کورنت، مارسیا. (1395). بازارها و نهادهای مالی، ترجمه رضا تهرانی و عسگر نوربخش، چاپ چهارم، جلد اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
* Abreu, M., & Mendes, V. (2012). Information, overconfidence and trading: Do the sources of information matter? Journal of Economic Psychology, 33: 868-881.
* Allgood, S. & Walstad, W. (2013). Financial literacy and credit card behaviors: a crosssectional analysis by age. Numeracy, 6 (2): Article 3.
* Al-Tamimi, H. and Bin Kalli, A. )2009( . “Financial literacy and investment decisions of UAE investors”, The Journal of Risk Finance, No. 5, pp. 500-516.
* Antonides, G., Groot, I. M., & Van Raaij, W. F. (2011). Mental budgeting and the management of household finance. Journal of Economic Psychology, 32: 546-555.
* Asaad, C. T. (2015). Financial literacy and financial behavior: assessing knowledge and confidence. Financial Services Review, 24: 101-117.
* Atkinson, A., & Messy, F. (2012). Measuring financial literacy: Results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) pilot study. Organisation for Economic Co-operation and Development Working Paper on Finance, Insurance and Private Pensions 15.
* Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37 (2): 122-147.
* Baumeister, R., F., Campbell, J. D., Krueger, J. I., & Vohs, K. E. (2003). Does high self esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4: 1-44.
* Brown, J.D., 2010. High self-esteem buffers negative feedback: once more with feeling. Cognitive and Emotion 24, 1389–1404.
* Brown, S., & Taylor, K. (2014). Household finances and the “Big Five’ personality traits. Journal of Economic Psychology, 45: 197-212.
* Campbell, J., 2006, “Household finance”, Journal of Finance, No. 61, pp. 1553–1604.
* De Araujo, P., & Lagos, S. (2013). Self-esteem, education, and wages revisited. Journal of Economic Psychology, 34: 120-132.
* Drago, F. (2011). Self-esteem and earnings. Journal of Economic Psychology, 32: 480- 488.
* Guo, L., Stone, D., Bryant, S., Wier, B., Nikitkov, A., Ren, C., Riccio E. L., Shen, M., Trabelsi, S. & Zhang, L. (2013). Are consumers’ financial needs and values common across cultures? Evidence from six countries. International Journal of Consumer Studies, 37, 675–688.
* Hadar, L., Sood, S., & Fox, C. R. (2013). Subjective knowledge in consumer financial decisions. Journal of Marketing Research, 50 (3): 303-316.
* Hira, T. K. (2010). The NEFE Quarter Century Project: Implications for Researchers, Educators, and Policy Makers from a Quarter Century of Financial Education, The Quarter Century Project: 25 Years of Research in Financial Education, Denver: National Endowment for Financial Education.
* Judge, T., A. & Bono, J. E. (2001). Relationship of core self-evaluations traits – selfesteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stability – with job satisfaction and job performances: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 86 (1): 80-92.
* Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2007). Baby boomer retirement security: the role of planning, financial literacy, and housing wealth. Journal of Monetary Economics, 54: 205-224.
* Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52 (1): 5-44.
* Miller, M., 2009, “The case for financial literacy in developing countries”, World Bank Group, Washington, DC.
* OECD (Organisation for Economic Development and Cooperation) (2013). Advancing National Strategies for Financial Education, A Joint Publication by Russia’s G20 Presidency and the OECD, Paris: OECD Publishing.
* Parker, A. M., De Bruin, W. B., Yoong, J., & Willis, R. (2012) Inappropriate confidence and retirement planning: four studies with a national sample. Journal of Behavioral Decision Making, 25: 382-389.
* Pyszczynski, T., Greenberg, J., Solomon, S., Arndt, J., Schimel, J., 2004. Why do people need self-esteem? A theoretical and empirical review. Psychological Bulletin.130, 435–468.
* Shavelson, R.J., Hubner, J.J., Stanton, G.C., 1976. Validation of construct interpretations. Review of Educational Research 46, 407–441.
* Sommer, K. L., & Baumeister, R. F. (2002). Self-evaluation, persistence, and performance following implicit rejection: The role of trait self-esteem. Personality and Social Psychology Bulletin, 28 (1): 926-938.
* Swann Jr.,W.B., Chang-Schneider, C., McClarty, K.L., 2007. Do people’s self-views matter? Self-concept and self-esteem in everyday life. American Psychologist 62, 84–94.
* Taffler, R. J., J. Lu, & A. Kausar. )2004(. In Denial? Market Underreaction To Going – Concern Audit Report Disclosures. Journal Of Accounting And Economics. 38, 263 – 296.
* Tang, N., Baker, A., & Peter, P. (2015). Investigating the disconnect between financial in responsible financial behaviors among young adults. Journal of Consumer Affairs, 49 (2): 376-406.
* VanRooij, M. and Lusardi, A., 2011, “Financial literacy and stock market participation”, Journal of Financial Economics, No. 101,pp. 449–472.
* Xiao, J. J. (2008). Applying behavior theories to financial ehavior. In J.J. Xiao (Ed.), Handbook of Consumer Finance Research (pp. 69–81). New York: Springer.
_||_