ارائه مدلی برای توسعه سرمایه گذاری سبز در سیستم های تولید هوشمند مبتنی بر تحول دیجیتال در صنعت خودرو
محورهای موضوعی :
دانش سرمایهگذاری
فاطمه غیاثی طبری
1
,
سیدعلیرضا میرعرب
2
,
صابر خندان علمداری
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی –تولید در عملیات، گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ، ایران
تاریخ دریافت : 1402/06/19
تاریخ پذیرش : 1402/06/29
تاریخ انتشار : 1403/10/01
کلید واژه:
تولید سبز,
تحول دیجیتال,
تولید هوشمند,
سرمایهگذاری سبز,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، ارائه مدل برای توسعه سرمایه گذاری سبز در سیستم های تولید هوشمند مبتنی بر تحول دیجیتال در صنعت خودرو، است. در این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 20 نفرخبره استفاده شد. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها در دو مرحله انجام شد که شامل شناسایی عوامل موثر بر توسعه سرمایه گذاری سبز در سیستم های تولید هوشمند مبتنی بر تحول دیجیتال در صنعت خودرو از طریق ابزار مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل مضمون و طراحی مدل تحقیق، با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش مدلسازی ساختاری تفسیری. نتایج تحقیق نشان داد، مدل نهایی تحقیق شش سطح اصلی دارد که مولفه تدوین الگوی توسعه سرمایهگذاری سبز و تولید هوشمند (برندسازی، بومیسازی، مونتاژکاری یا تولید مشترک) در سطح ششم مدل قرار گرفته است. بنابراین، لازم است، توسعه سرمایه گذاری سبز در سیستم های تولید مبتنی بر تحول دیجیتال با عامل مذکور شروع شود تا زمینه برای تحقق سایر عوامل درسطوح بالاتر فراهم گردد.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this research is to provide a model for the development of green investment in smart production systems based on digital transformation in the automotive industry. In this research, using the targeted snowball method, the opinions of 20 experts were used. The process of data analysis was carried out in two stages, which includes the identification of factors affecting the development of green investment in smart production systems based on digital transformation in the automobile industry through interview tools and using thematic analysis and research model design. Using the questionnaire tool and interpretive structural modeling method. The results of the research showed that the final model of the research has six main levels, and the component of developing the model of green investment and smart production (branding, localization, assembly or joint production) is placed in the sixth level of the model. Therefore, it is necessary to start the development of green investment in production systems based on digital transformation with the mentioned factor in order to provide the ground for the realization of other factors at higher levels.
منابع و مأخذ:
تقی تبار ملکشاه، مهری. (۱۳۹۶). ارزیابی روشهای تولید سبز با استفاده از ترکیب مدلهای DANP ،PROMETHEE (موردمطالعه : شرکت نفت و گاز پارس) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده دانشگاه مازندران، دانشکده علوم اقتصادی و اداری.
دهقان نیری، محمود؛ خدابخش، محسن؛ و امامیان، سیدامیرحسین. (۱۳۹۵). ارائه مدل برنامهریزی تولید سبز در صنعت خودرو (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو). پژوهش های نوین در تصمیم گیری، 4(1)، 45-69.
رضایی، آفرین؛ دهقان دهنوی، حسن؛ بابائی میبدی، حمید؛ و انوری، علیرضا. (۱۴۰۰). طراحی مدل مفهومی تولید سبز با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، 23(12)، 1-16.
صادقی، راحله. (۱۳۹۹). بررسی رابطه بین مدیریت زنجیره تامین سبز و کاراریی هزینه ها، اثربخشی مشتری و تفکیک زیست محیطی( مطالعه موردی در صنایع قطعات خودرو) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، مرکز پیام نور مشهد.
Agarwal, Sucheta; Saxena, Kuldeep Kumar; Agrawal, Vivek; Dixit, Jitendra Kumar; Prakash, Chander; Buddhi, Dharam; & Mohammed, Kahtan A. (2022). Prioritizing the barriers of green smart manufacturing using AHP in implementing Industry 4.0: a case from Indian automotive industry. The TQM Journal, (ahead-of-print).
D’Angelo, Viviana; Cappa, Francesco; & Peruffo, Enzo. (2023). Green manufacturing for sustainable development: The positive effects of green activities, green investments, and non‐green products on economic performance. Business Strategy and the Environment, 32(4), 1900-1913.
Farahani, Poorya; Meier, Christoph; & Wilke, Jörg. (2017). Digital supply chain management agenda for the automotive supplier industry. In Shaping the digital enterprise (pp. 157-172). Springer.
Gazzola, Paola; Del Campo, Ainhoa Gonzalez; & Onyango, Vincent. (2019). Going green vs going smart for sustainable development: Quo vadis? Journal of cleaner production, 214, 881-892.
Govindan, Kannan; Kaliyan, Mathiyazhagan; Kannan, Devika; & Haq, A Noorul. (2014). Barriers analysis for green supply chain management implementation in Indian industries using analytic hierarchy process. International journal of production economics, 147, 555-568.
Guchhait, Rekha; Sarkar, Mitali; & Sarkar, Biswajit. (2021). How Much Green Investments Are Efficient for a Smart Production System? (pp. 450-459). Presented at the IFIP International Conference on Advances in Production Management Systems, Springer.
Gunasekaran, Angappa; Rai, Bharatendra K; & Griffin, Michael. (2011). Resilience and competitiveness of small and medium size enterprises: an empirical research. International journal of production research, 49(18), 5489-5509.
Henriques, João; & Catarino, Justina. (2016). Motivating towards energy efficiency in small and medium enterprises. Journal of Cleaner Production, 139, 42-50.
Hoffmann, Marcus. (2019). A Survival Guide for Europe’s Car Dealers. Bain & Company.
Horvath, Dóra; & Szabo, Roland Zs. (2019). Driving forces and barriers of Industry 4.0: Do multinational and small and medium-sized companies have equal opportunities? Technological forecasting and social change, 146, 119-132.
Industria, CCOO. (2018). Situación y perspectivas en el sector del automóvil, medidas ambientales, digitalización y automatización de la industria. Madrid: Area de Estrategicas Sectoriales. Obtenido de http://industria. ccoo. es/9ddeee3ef0745110d18ae92f9a4bc706000060. pdf.
Karpovich, Oleg G; Bulgarov, Murat A; Deberdeeva, Nelia A; & Abashin, Evgeniy G. (2022). Mechanism of Implementation of “Green” Investment-Innovative Initiatives in “Smart” Production Under the Control of Artificial Intelligence in the Interests of Environmental Safety of the Region. In Industry 4.0: Fighting Climate Change in the Economy of the Future (pp. 461-467). Springer.
Kiel, Daniel; Müller, Julian M; Arnold, Christian; & Voigt, Kai-Ingo. (2017). Sustainable industrial value creation: Benefits and challenges of industry 4.0. International journal of innovation management, 21(8), 1740015.
Lee, Jay; Bagheri, Behrad; & Kao, Hung-An. (2015). A cyber-physical systems architecture for industry 4.0-based manufacturing systems. Manufacturing letters, 3, 18-23.
Lu, Yuqian; Xu, Xun; & Wang, Lihui. (2020). Smart manufacturing process and system automation–a critical review of the standards and envisioned scenarios. Journal of Manufacturing Systems, 56, 312-325.
Moktadir, Md Abdul; Ali, Syed Mithun; Kusi-Sarpong, Simonov; & Shaikh, Md Aftab Ali. (2018). Assessing challenges for implementing Industry 4.0: Implications for process safety and environmental protection. Process safety and environmental protection, 117, 730-741.
Monostori, László; Kadar, Botond; Bauernhansl, Thomas; Kondoh, Shinsuke; Kumara, Soundar; Reinhart, Gunther; Sauer, Olaf; Schuh, Gunther; Sihn, Wilfried; & Ueda, Kenichi. (2016). Cyber-physical systems in manufacturing. Cirp Annals, 65(2), 621-641.
Oesterreich, Thuy Duong; & Teuteberg, Frank. (2016). Understanding the implications of digitisation and automation in the context of Industry 4.0: A triangulation approach and elements of a research agenda for the construction industry. Computers in industry, 83, 121-139.
Parker, Craig M; Redmond, Janice; & Simpson, Mike. (2009). A review of interventions to encourage SMEs to make environmental improvements. Environment and planning C: Government and policy, 27(2), 279-301.
Raj, Alok; Dwivedi, Gourav; Sharma, Ankit; de Sousa Jabbour, Ana Beatriz Lopes; & Rajak, Sonu. (2020). Barriers to the adoption of industry 4.0 technologies in the manufacturing sector: An inter-country comparative perspective. International Journal of Production Economics, 224, 107546.
Ramdani, Boumediene; Raja, Siddhartha; & Kayumova, Marina. (2022). Digital innovation in SMEs: a systematic review, synthesis and research agenda. Information Technology for Development, 28(1), 56-80.
Riasanow, Tobias; Galic, Gabriela; & Böhm, Markus. (2017). Digital transformation in the automotive industry: towards a generic value network.
Sharif, Arshian; Kocak, Sinem; Khan, Hafizah Hammad Ahmad; Uzuner, Gizem; & Tiwari, Sunil. (2023). Demystifying the links between green technology innovation, economic growth, and environmental tax in ASEAN-6 countries: The dynamic role of green energy and green investment. Gondwana Research, 115, 98-106.
Vaidya, Saurabh; Ambad, Prashant; & Bhosle, Santosh. (2018). Industry 4.0–a glimpse. Procedia manufacturing, 20, 233-238.
Weindelt, Bruce. (2016). Digital transformation of industries: automotive industry (Vol. 4). Presented at the World Economic Forum in collaboration with Accenture.
Wells, Peter; Wang, Xiaobei; Wang, Liqiao; Liu, Haokun; & Orsato, Renato. (2020). More friends than foes? The impact of automobility-as-a-service on the incumbent automotive industry. Technological Forecasting and Social Change, 154, 119975.
Yarali, Abdulrahman. (2022). Digital Transformation Trends in the Automotive Industry.
_||_