ارائه مدل کارایی سرمایه گذاری بر اساس تورشهای رفتاری مدیران با تاکید بر نقش تمایلات سرمایهگذاری
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
خدیجه ربیعی
1
(استادیار حسابداری، دانشگا ه پیام نور، تهران، ایران)
حسن فتوحی فشتمی
2
(دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران)
کلید واژه: کارایی سرمایه گذاری, تمایلات سرمایهگذاری, تورشهای رفتاری,
چکیده مقاله :
امروزه سوگیریهای رفتاری مدیران نقش بسیار مهمی در سرمایهگذاری و تمایلات سرمایه گذاری دارد. شیوههای رفتاری مدیران میتواند شکل دهنده کارایی سرمایه گذاری در شرکتها باشد. بر این اساس هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه مدل کارایی سرمایهگذاری بر اساس تورشهای رفتاری مدیران با تاکید بر نقش تمایلات سرمایهگذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. که به عنوان نمونه تعداد 143 شرکت در دوره زمانی سالهای 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفت. آزمون فرضیهها با استفاده از روش رگرسیون دادههای ترکیبی و پانل دیتا در نرمافزار EViews10 انجام شد. نتایج به دست آمده در سطح اطمینان 95 درصد با استفاده از روش حداقل مربعات تعمیمیافته نشان داد تورش بیش اطمینانی بر کارایی سرمایهگذاری تأثیر منفی و معناداری دارد. همچنین تمایلات سرمایهگذاری در رابطه میان تورش بیش اطمینانی و کارایی سرمایهگذاری نقش تعدیلگر و منفی دارد. اما متغیرهای تورش کوتهبینی، خوشبینی و شهود نمایندگی بر کارایی سرمایهگذاری تأثیر معناداری ندارد. همچنین تمایلات سرمایهگذاری در رابطه میان تورش کوتهبینی، خوشبینی و شهود نمایندگی با کارایی سرمایهگذاری نقش تعدیلگری ندارد. بر اساس نتایج میتوان عنوان نمود بر اساس مبانی مالی رفتاری افزایش تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در یک شرکت اعتماد به نفس مدیران را افزایش داده و آنها بر اساس احساسات خود اقدام به سرمایه گذاری کرده که تاثیر آن در نهایت کاهش کارایی سرمایهگذاری است.
Today, managers' behavioral biases play a very important role in investment and investment sentiment. Behavioral methods of managers can shape the efficiency of investment in companies. Based on this, the main goal of the current research is to provide an investment efficiency model based on the behavioral biases of managers, emphasizing the role of investment sentiment in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The statistical population of the research is all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange. As a sample, 143 companies were examined in the period from 2012 to 2019. Hypotheses testing was done using the combined data regression method and panel data in EViews10 software. The results obtained at the 95% confidence level using the generalized least squares method showed that overconfidence bias has a negative and significant effect on investment efficiency. Also, investment sentiment have a moderating and negative role in the relationship between overconfidence and investment efficiency. But the biases myopia, optimism and agency intuition variables have no significant effect on investment efficiency. Also, investment sentiment do not play a moderating role in the relationship between biases myopia, optimism and agency intuition with investment efficiency. Based on the results, it can be said that based on behavioral financial principles, the increase in investors' desire to invest in a company increases the overconfidence of managers, and they invest based on their feelings, which ultimately reduces investment efficiency.
_||_