ارزیابی قدرت پیش بینی کنندگی مدل های قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای با در نظر گرفتن عامل شفافیت گزارشگری مالی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
جلال بهارستان
1
(حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران)
محمد حامد خان محمدی
2
(استادیار حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.)
شهره یزدانی
3
(استادیار حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.)
کلید واژه: شاخص شفافیت بورس تهران, عامل شفافیت, مدل سه عاملی فاما و فرنچ, مدل پنج عاملی فاما و فرنچ,
چکیده مقاله :
با توجه به رشد و توسعه بازارها و ابزارهای مالی، سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی نیازمند روش ها و مدلهایی هستند که با استفاده از آنها بتوانند بهترین سهام را با بالاترین بازدهی انتخاب کنند. در این تحقیق به یکی از عوامل اثرگذار بر بازده سهام یعنی شفافیت گزارشگری مالی شرکت با استفاده از سه مدل CAPM، سه عاملی فاما و فرنچ و پنج عاملی فاما و فرنچ پرداخته شده است. عامل شفافیت گزارشگری مالی شرکت با استفاده از شاخص شفافیت بورس تهران اندازه گیری شده است. برای آزمون فرضیه ها از داده های 94 شرکت در دوره زمانی 1387 تا 1396 و رگرسیون سری زمانی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که مدل پنج عاملی فاما و فرنچ نسبت به مدل سه عاملی فاما و فرنچ و مدل CAPM، قدرت پیش بینی کنندگی بیشتری دارد. همچنین طبق نتایج در بازار بورس اوراق بهادار تهران، عامل ارزش به عنوان عامل زائد شناخته نشده است. همچنین نتایج نشان می دهد افزودن عامل شفافیت به هر سه مدل، باعث افزایش توان پیش بینی کنندگی هر سه مدل CAPM، مدل سه عاملی فاما و فرنچ و پنج عاملی فاما و فرنچ می شود.
Given the growth and development of markets and financial instruments, investors and financial analysts need methods and models that enable them to select the best stocks with the highest return. In this study, effect of financial reporting transparency on CAPM model, three factor model of Fama and French and five factor model of Fama and French, has been investigated. Financial reporting transparency is measured using Tehran Stock Exchange Transparency Index.To test the hypotheses to data from 94 companies during the period from 1387 to 1396 and the time series regression method have been used. The results show that the five factor model of Fama and French have more predictive power than the three factor model of Fama and French and the CAPM model. Also according to the results, the value factor is not known as an exogenous factor. Also results show that adding transparency factor to all three models, enhances the predictive power of all three CAPM models, the three factor model of Fama and French and the three factor model of Fama and French.
_||_