ارایه الگوی تامین مالی باشگاه های ورزشی با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
مجید مخلصی حوض سرخی
1
,
رحمت علیزاده
2
*
,
سیدعلی نبوی چاشمی
3
,
بردیا بهنیا
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی روزبهان، ساری، ایران.
کلید واژه: فرآیند تحلیل سلسله مراتبی, تامین مالی, باشگاه های ورزشی,
چکیده مقاله :
گرایش روزافزون جامعه به ورزش و نیاز به مصرف کالاها و خدمات ورزشی باعث شده است تا صنعت ورزش روند درآمدزایی قابل ملاحظهای را تجربه نموده و نقش به سزایی را در اقتصاد هر کشوری ایفا می نماید. به همین جهت، تدوین الگویی جهت تامین مالی باشگاه های ورزشی در کشور ایران بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه، این پژوهش درصدد است تا الگویی جهت تامین مالی باشگاه های ورزشی از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ارایه نماید. در این الگو، شش معیار رسانه(دربرگیرنده 6 زیرمعیار)، درآمدهای حاصل از مسابقات(دربرگیرنده 6 زیرمعیار)، درآمدهای بازرگانی(دربرگیرنده 12 زیرمعیار)، حمایت مالی و کمک های دولتی(دربرگیرنده 5 زیرمعیار)، زیرساخت ها(دربرگیرنده 5 زیرمعیار)، بازارهای پولی و مالی(دربرگیرنده 5 زیرمعیار) با بازنگری ادبیات پژوهش جهت تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شده اند. نتایج نشان داد از بین معیارهای کلی الگوی تامین مالی باشگاه های ورزشی، معیار رسانه با وزن 0.33 بیشترین میزان اهمیت را داشته است. به بیان دیگر، درآمدهای رسانه ای مهمترین معیار در الگوی تامین مالی تلقی می شود. همچنین نتایج نشان داد که بازارهای پولی و مالی از پایین ترین درجه اهمیت معیارهای کلی الگوی تامین مالی است. علاوه براین نتایج نشان داد که در بین زیر معیارهای عوامل پیش گفته، دارا بودن ورزشگاه اختصاصی و دریافت حق عضویت و تشکیل کانون هواداران به ترتیب با میزان اهمیت 0.43 و 0.02 بالاترین پایین ترین میزان اهمیت را داشته اند.
The growing tendency of the community to exercise and the need to consume sporting goods and services has made the sports industry experience a significant income-generating trend and play a significant role in the economy of any country Therefore, developing a model for financing sports clubs in Iran is very important. As a result, this study seeks to provide a model for funding sports clubs through an analysis hierarchical process. In this study, six criteria are media (including 6 sub-criteria), tournament revenues (including 6 sub-criteria), business revenues (including 12 sub-criteria), financial support and state aid (including 5 sub-criteria), infrastructure (including 5 sub-criteria). The monetary and financial markets (including 5 sub-criteria) have been selected for the final analysis by reviewing the research literature. The results showed that among the overall criteria for the pattern of financing a sports club, the media criterion with a weight of 0.33 was the most important. In other words, media revenues are considered the most important criterion in the finance model. The results also showed that the monetary and financial markets are of the lowest importance of the overall criteria of the financing model. In addition, the results showed that among the criteria mentioned above, having a dedicated stadium and membership fee and forming a fan club were the least important with a significance level of 0.43 and 0.02, respectively.
_||_