بررسی رابطه بین خودشیفتگی سازمانی مدیران با بحرانهای مالی در چارچوب رویکرد نارسیسسم
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
مجتبی ملکی چوبری
1
,
سینا خردیار
2
*
,
کیهان آزادی
3
,
بهمن اکبری
4
1 - دانشجوی دکتری،گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار،گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4 - دانشیار،گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: بحرانهای مالی, مالی رفتاری, خودشیفتگی سازمانی مدیران,
چکیده مقاله :
منابع انسانی در عصر حاضر، به عنوان یک مزیت رقابتی در هر سازمان تلقی میشود. تصمیمات،تفکرات و عملکرد مدیران میتواند در پیشبرد اهداف سازمانی موثر باشد.توجه به نظر و دیدگاه مدیران بیش از هر زمان دیگری در نظریه های سازمان مورد توجه قرار گرفته است.لـذا شناسـایی ویژگیهای شخصیتی مدیران منجمله خودشیفتگی مدیران که تصمیمات آنها را متأثر میسازد ، درسطوح مختلف مدیریت و رهبری سازمان حائز اهمیت است . مدیران یک سازمان به همان اندازه که میتوانند یک مزیت رقابتی برای یک سازمان محسوب شوند، ممکن است خودشیفتگی آنها یک مانع جدی در دستیابی به اهداف سازمان و باعث ایجاد بحرانهای مالی برای یک سازمان شوند. در نتیجه هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین خودشیفتگی سازمانی مدیران و بحرانهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از نمونه آماری، شامل 294 مشاهده (سال- شرکت) برای بازه زمانی سالهای 1397-1396 است. پس از تجزیه تحلیلهای آماری صورت گرفته با استفاده از تحلیل رگرسیون داده های ترکیبی، نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش بیان کننده آن است که رابطه مستقیم و معنی دار بین خودشیفتگی سازمانی مدیران (اقتدار- خودنمایی- برتری جویی- خودبسندگی- محق بودن- بهره کشی و خود بینی) با بحرانهای مالی وجود دارد. به عبارتی دیگر ، مشاهده میشود که مدیران به هر اندازه که از خودشیفتگی بالاتری برخوردار باشند احتمال بروز بحرانهای مالی منشعب از تصمیمات و عملکرد مدیران در آن سازمان بیشتر خواهد بود.
Human resources are considered as a competitive advantage in each and every organization in the present era. The decisions, thoughts, and performance of managers can be effective in advancing organizational goals. Nowadays, more than any other time, opinions and perspectives of managers have been considered in the organization-related theories. Therefore, identifying the personality traits of managers, including the narcissism of managers that affects their decisions, is important in different levels of the management and leadership of any organization. Managers of an organization, as much as they can be a competitive advantage for an organization, may become a serious impediment to achieving the goals of the organization and might create financial crises for an organization. This study aims at investigating the relationship between corporate narcissism and financial crises of the listed companies in Tehran Stock Exchange through using a statistical sample including 294 observations (year - firm) between the years 2017 and 2018. After statistical analysis of the data using mixed data regression analysis, the results of research hypotheses show that there is a statistically direct and significant relationship between the organizational narcissism of managers (authority, bragging, superiority, autocracy, exploitation, and narcissism) and financial crises. In other words, the higher the level of narcissism in organizations’ managers might be, the possibility of financial crises resulting from managers ' decisions and practices will be more likely to occur in that organization.
_||_