بررسی رابطه استرس ادراک شده با کیفیت زندگی و سلامت روان شناختی معلمان ابتدائی شهرستان گوگان
محورهای موضوعی : علوم سلامت و روانشناسی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی سراب
کلید واژه: استرس ادراک شده, کیفیت زندگی, سلامت روان شناختی, معلمان ابتدائی.,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین استرس ادارک شده با کیفیت زندگی و سلامت روان شناختی معلمان ابتدائی شهرستان گوگان در سال تحصیلی(۱۴۰۰_۱۳۹۹) با استفاده از روش تحقیق توصیفی_ همبستگی به روش نمونه گیری مطبق( طبقه ای) صورت گرفت.جامعه آماری شامل کلیه دبیران مقطع ابتدائی شهرستان گوگان می باشد که نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکرال۶۳نفر محاسبه و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از سه پرسشنامه استاندارد سلامت روان گلدبرگ و هیلر۱۹۷۹، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی۱۹۹۶ و پرسشنامه استرس ادارک شده کوهن و همکاران ۱۹۸۳ استفاده شد. هر سه پرسشنامه، ابزار استاندارد بوده و هنجاریابی شده و از اعتبار لازم برخورداند. پس از جمع آوری اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد در مجموع کیفیت زندگی و سلامت روان شناختی معلمان ابتدائی به میزان ۱۴ درصد استرس ادارک شده در ایشان را تبیین می کند.
This research was conducted with the purpose of the relationship between perceived stress and the quality of life and psychological health of primary teachers in Gogan city using descriptive-correlational research method using stratified sampling method. The statistical population of this research includes the college of elementary school teachers of Gogan city, the statistical sample of 63 people was calculated using Cochran's formula and selected by stratified random sampling.To collect the required information from the three standard mental health questionnaires of Goldbark and Hiller (1979); World Health Organization Quality of Life Questionnaire (1996) and Cohen et al.'s Perceived Stress Questionnaire (1983) were used. All three questionnaires are standard instruments and have been standardized and have the required validity. After collecting the data, Pearson's correlation test was used to analyze the data. Overall, the quality of life and psychological health of elementary teachers explain 14% of the perceived stress in them.
ابراهیم پور، عبدالکریم (1398). بررسي وضعيت رواني و عاطفي موثر بر عملكرد تحصيلي دانش آموزان طرح شاهد و ایثارگر استان هرمزگان، تحقيق چاپ نشده، پژوهشكده، تعليم و تربيت آموزش و پرورش استان هرمزگان.#
بختيارپور، پروين، (1396). بررسي وضعيت بهداشت روان معلمان اصفهان، مجله دانش و پژوهش در روان شناسي شماره 19.#
بيابانگرد، اسماعيل و جوادي، فاطمه، (1396). سلامت روان شناختي نوجوانان و جوانان شهر تهران، فصلنامه رفاه اجتماعي سال 4 شماره 14.#
درويش قبال، ناهيد و پير چراغ علي، عليرضا و نعمتي، معصومه و گياهپور، هادي، (1398). بررسي مقايسهاي وضعيت سلامت روان دانشجو معلمان و معلمان شهيد مفتح دانشگاه فرهنگيان، فصلنامه روان شناسي تحليلي- شناختي- سال هشتم، شماره 29.#
سوزاني، رضا، (1397). تاثير موثر معنوي بر سلامت روان معلمان مدارس شهر تهران، فصلنامه پژوهش در نظامهاي آموزشي، شماره 8.#
شفیعی، شهره ودلفاردی، مهسا و بهره مند، سام وسیدی، فاطمه، (1399). بررسی وضعیت سلامت عمومی و کیفیت زندگی معلمان دبستان های شهرستان جیرفت،مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت،دوره 7، شماره 4.#
شکوهی فرد، سارا و نجمه، حمید وسودانی، منصور، (1397). اثربخشی آموزش سرسختی روان شناختی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر تربیت معلم حضرت فاطمه(س)اهواز،مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال14، شماره2.#
صفايي، مريم و شكري، اميد، (1397). سنجش استرس در بيماران سرطاني: روايي عاملي مقياس استرس ادراك شده در ايران، مجله روانپرستاري دوره 5 شماره 1.#
عزيزي، مرتضي و نظامي، لطيفه، (1396). پيشبيني و ميزان شيوع افسردگي بعد از زايمان بر اساس استرس ادراك شده دوران بارداري در زنان شهر تبريز، مجله زون و مطالعات خانواده، سال هشتم، شماره 30.#
محمدي، پروين و گواراي، فاطمه و حق دوست، علي اكبر، (1395). فراواني آسيب شناسي در معلمين مدارس ابتدايي شهر كرد، مجله اصول بهداشت رواني سال 15 شماره 8.#
محمدي، پروين و گواراي، فاطمه و حق دوست، علي اكبر، (1395).فراواني آسيب شناسي در معلمين مدارس ابتدايي شهر كرد، مجله اصول بهداشت رواني سال 15 شماره 8.#
نبوی، صادق و بهرامی، فرامرز و افروز، غلامعلی و دلاور، علی و حسینیان، سیمین، (1396). رابطه خود کارآمدی با سلامت روانشناختی در معلمان:نقش واسطه ای حمایت اجنماعی ادراک شده در معلمان متوسطه شهر تهران، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره11، شماره2.#
نوربخش، محمد و عليزاده، مريم، (1396). بررسي رضايت شغلي دبيران تربيت بدني شهرستان اهواز، فصلنامه حركت، شماره 22.#
Aref S, Ilyas M. (2018). Quality of work- Life model for techers of private university in Pakestan. Quality Assurance in education 2018 Jul (3) 282-98.#
Dodangeh, fillip (2017) Evalation of teacher, Mental Health in paris province compard to theer government employees. Research report, paris province Department of Education Institute, A, Moradi, A and Shararai.#
Klassen, R. M., & Chin, M. M (2019), Effectes on teachers, self- efficavy and Job satisfaction: Teachers Gender, years of expetience and Job strees. Journal of educatiesn psychology. 102 (3), 471.#
Laugau Divid, kascle Norman, Schweitzer, M.(2019). Stress and burnout among French elementrary school teacher transactional approach. Revue euro peennede psychologie in ding 58,241-251.#
Lee Y. J. (2018). Subjective quality cocept of Life measurement in Taipei: Building and Environment, 43(7),1205- 1215.
Schalock R. (2018). Three decades of quality of life: focus on Autism and other Developmental (biabet icts). Journal of intellectual disability research vol. 15, No 2: 116-127.
Susyie p., (2016). The state of the city Amsterdam monitor measuring quality of life in Amesterdam.in community Quality of life Idicators (pp. 133-152) springer Netherlands.#