مقدمه: امروزه صادرات نقشی اساسی در توسعه کشورها دارد و صنعت تجهیزات پزشکی یکی از صنایع مستعد ایران در این زمینه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش، اکتشافی و از لحاظ رو چکیده کامل
مقدمه: امروزه صادرات نقشی اساسی در توسعه کشورها دارد و صنعت تجهیزات پزشکی یکی از صنایع مستعد ایران در این زمینه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش، اکتشافی و از لحاظ رویکرد از نوع پژوهش کیفی است. در این پژوهش دادههای حاصل از مصاحبه با 12 نفر از متخصصان و مدیران شرکتهای فعال در عرصه تجهیزات پزشکی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد در طی سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) تحلیل گردید. یافتهها: در نتیجه تحلیل دادهها تعداد 37 مفهوم از کل مصاحبهها استخراج شد و نهایتا در کدگذاری انتخابی در پنج مولفه ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی - قانونی و بازاریابی دستهبندی شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، شرکتهای فعال در صنعت تجهیزات پزشکی، برای توسعه صادرات بایستی شاخصهای معرفی شده در عوامل ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی قانونی، و بازاریابی را در برنامهریزیهای خود مورد توجه قرار دهند.
پرونده مقاله
مقدمه:پایبند بودن پزشک به زمان استاندارد ویزیت نقش مهمیدر تشخیص و درمان وکاهش نیاز به ویزیت مجدد دارد. لذا مطالعه حاضر به تعیین روند تغییرات شاخص ویزیت - ساعت پزشکان بعد از طرح تحول نظام سلامت پرداخته است. روش پژوهش: این مطالعه به صورت مقایسهای ، 6 ماهه دوم سالهای1 چکیده کامل
مقدمه:پایبند بودن پزشک به زمان استاندارد ویزیت نقش مهمیدر تشخیص و درمان وکاهش نیاز به ویزیت مجدد دارد. لذا مطالعه حاضر به تعیین روند تغییرات شاخص ویزیت - ساعت پزشکان بعد از طرح تحول نظام سلامت پرداخته است. روش پژوهش: این مطالعه به صورت مقایسهای ، 6 ماهه دوم سالهای1393و 1395 مقایسه گردیدند. جامعه آماری کلیه بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران (24 بیمارستان) انتخاب شدند، اطلاعات مربوط به ویزیت درمانگاههای تخصصی هر بیمارستان (ساعت فعالیت ماهیانه پزشک و تعداد بیمار ویزیت شده، آموزشی / درمانی بودن ، نوع تخصص پزشک، وضعیت استخدام پزشک و ...) استخراج و با استفاده از نرمافزار STATA12، با آزمونهای مرتبط در سطح معنیداری05/0p< آنالیز گردید. یافتهها: شاخص ویزیت - ساعت در سال1393برابر با 17/7± 11/9، درسال 1395 این میزان به 4/2±8/4 ویزیت به ازای یک ساعت فعالیت پزشک بوده است (0/002=p).مقایسهاین شاخص در سه گروه تخصص نشان داد که میانگین ویزیت - ساعت متخصصین جراحی، 15/7 ±12/0، متخصصین داخلی، 12/4±9/7 و گروه سایر متخصصین، 4/2±7/8 بوده است (0/002=p)، سال 1393 میانگین ویزیت - ساعت در بیمارستانهای درمانی برابر با 12/1±10/3 و در بیمارستانهای آموزشی - درمانی 23/4±14/5 بوده است (0/02=p)، سال 95 در بیمارستانهای درمانی برابر با 3/6±8/1 و بیمارستانهای آموزشی - درمانی برابر با 4/9±8/8 بوده است (0/1=p). میانگین ویزیت - ساعت با تخصص پزشکان (0/001>p) و مالکیت بیمارستان (0/043=p) ارتباط معنیدار داشت. نتیجهگیری: میانگین شاخص ویزیت - ساعت در سال 1395 نسبت به سال 1393 بهبود یافته است. لذا در عین توجه به بهبود مستمر این روند، نظارتهای بیشتر در جهت رسیدن به اهداف این بسته خدمتی مهم توصیه میشود.
پرونده مقاله
مقدمه: با توجه به اهمیت عوامل ایمنی و بهداشتی در مدیریت بهینه بخش تغذیه در بیمارستانها و مشخص نبودن میزان تاثیر این عوامل بر آماده سازی، تهیه و توزیع مواد غذایی سالم، این پژوهش با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز در بیمارستانهای تامین چکیده کامل
مقدمه: با توجه به اهمیت عوامل ایمنی و بهداشتی در مدیریت بهینه بخش تغذیه در بیمارستانها و مشخص نبودن میزان تاثیر این عوامل بر آماده سازی، تهیه و توزیع مواد غذایی سالم، این پژوهش با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز در بیمارستانهای تامین اجتماعی انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع کمی کیفی بود. جامعه پژوهش عبارت بودند از مدیران بیمارستانها، کارشناسان بهداشت محیط و کارشناسان تغذیه.ابزار گرد آوری دادهها فرم اطلاعاتی، چک لیست معاونت درمان تامین اجتماعی که با روش مشاهده مستقیم و مصاحبه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامهای شامل 15 سوال در 3 حیطه گردآوری شد. از نرمافزار SPSS و نرمافزار AMOS با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: سه بعد ایمنی و بهداشتی، نظارت و کنترل و منابع انسانی، شناسایی شد. برازش به دست آمده بسیار نزدیک به یک بود که بیانگر قوت تک بعدی بودن مدل بود. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، مولفههای نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب و شرایط نامناسب نگهداری مواد اولیه به ترتیب با ضرایب 0.753 و 0.545 بیشترین و کمترین تأثیر را در میان عوامل ایمنی و بهداشتی داشتند. نتیجهگیری: به منظور مدیریت بهینه بخش تغذیه نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب در بیمارستانها از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد و عنایت به این موضوع در کنار سایر عوامل میتواند مورد توجه مدیران بیمارستانها،کارشناسان بهداشت و همچنین کارشناسان تغذیه قرار گیرد.
پرونده مقاله
مقدمه: کلینیکهای دندانپزشکی به عنوان بخشی از نظام ارائه خدمات سلامت نقش مهمیدر ارتقای سلامت افراد دارند و بهبود شاخصهای بالینی و مدیریتی آن مستلزم مدیریت صحیح و اصولی این مراکز میباشد. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مدیریت کلینیکهای دندانپزشکی در کشورهای منتخب و ار چکیده کامل
مقدمه: کلینیکهای دندانپزشکی به عنوان بخشی از نظام ارائه خدمات سلامت نقش مهمیدر ارتقای سلامت افراد دارند و بهبود شاخصهای بالینی و مدیریتی آن مستلزم مدیریت صحیح و اصولی این مراکز میباشد. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مدیریت کلینیکهای دندانپزشکی در کشورهای منتخب و ارائه راهکار برای ایران میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده و برای مقایسه مدیریت کلینیکهای دندانپزشکی در پنج کشور آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلستان و ایران انجام شده است. برای تعیین الگو و ابعاد مدیریت کلینیکهای دندانپزشکی از مرور مطالعات پیشین استفاده گردید و برای مقایسه مولفههای شناسایی شده در کشورهای منتخب و اعتبارسنجی ابعاد برای کشور ایران نیز به ترتیب ماتریس تطبیقی و تکنیک دلفی مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: الگوی مدیریت کلینیکهای دندانپزشکی دارای سه بعد اصلی؛ مدیریت مشتریان، مدیریت پرسنل و مدیریت فنی است. همچنین مطابق تحلیلهای انجام شده حاصل از ماتریس تطبیقی، کلینیکهای دندانپزشکی کشور ایران در اجرای فعالیتهای ابعاد الگوی مدیریت کلینیکهای دندانپزشکی با کشورهای پیشرفته آمریکا، کانادا، فرانسه و انگلستان فاصله زیادی داشته و در اغلب فعالیتها به صورت حداقلی عمل میکنند. باتوجه به تحلیل ماتریس تطبیقی 11 راهکار جهت بهبود مدیریت کلینیکهای دندانپزشکی در ایران شناسایی شد که اعتبار آن با تکنیک دلفی از نظر خبرگان طی دو مرحله تایید شد. نتیجهگیری: اگر مدیران کلینیکهای دندانپزشکی در کشور ایران در خصوص اجرای راهکارهای مدیریت کلینیک دندانپزشکی اقدام نمایند و در راستای تطابق آن با نیاز و استراتژیهای کلینیک دندانپزشکی، منابع انسانی و مالی لازم را تخصیص دهند نتایج قابل ملاحظهای در رابطه با عملکرد کلینیک دندانپزشکی در بلند مدت متصور خواهند بود.
پرونده مقاله
مقدمه: در دنیای کنونی، سازمانها برای حفظ بقا، به طور پیوسته عملکرد خود را بررسی و بهبود میبخشند. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر کاهش فساد اداری با تأثیرات متقابل اعتماد سازمانی پرداخته که در مراکز درمانی شهرداری تهران پرداخته است. روش پژوهش: این چکیده کامل
مقدمه: در دنیای کنونی، سازمانها برای حفظ بقا، به طور پیوسته عملکرد خود را بررسی و بهبود میبخشند. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر کاهش فساد اداری با تأثیرات متقابل اعتماد سازمانی پرداخته که در مراکز درمانی شهرداری تهران پرداخته است. روش پژوهش: این پژوهش، توصیفی و روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه مورد تأیید و پایان آن با توجه به آلفای کرونباخ برای تمامی مؤلفهها قابل قبول است. جامعه آماری این پژوهش، شامل پزشکان و پرستاران مراکز درمانی شهرداری تهران است. برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شد. روش تحلیل اطلاعات، بهرهگیری از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و استفاده از نرمافزار لیزرل است. یافتهها: شفافیت سازمانی، بر کاهش فساد اداری مراکز درمانی شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنادار دارد. تایید آماره t = 78/7 - شفافیت سازمانی، بر اعتماد سازمانی مراکز درمانی شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنادار دارد. تایید آماره t = 42/6 - اعتماد سازمانی، بر کاهش فساد اداری مراکز درمانی شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنادار دارد. تایید آماره t = 54/5 می باشد. نتیجه گیری: نتایج حاصله نشان داد شفافیت بر اعتماد و فساد اداری تأثیرگذار است، اما اعتماد بر کاهش فساد اداری در مراکز درمانی شهرداری تهران تأثیری ندارد. در صورتی که شفافیت در سازمان وجود داشته باشد، میتوان با این پدیده مقابله کرد.
پرونده مقاله
مقدمه: یکی از چهار جزء اساسی هر سازمانی فرهنگ آن است. هدف این پژوهش تعیین مولفههای موثر بر ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پرستاران بیمارستان فیاض بخش چکیده کامل
مقدمه: یکی از چهار جزء اساسی هر سازمانی فرهنگ آن است. هدف این پژوهش تعیین مولفههای موثر بر ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پرستاران بیمارستان فیاض بخش به تعداد 345 و نمونه آماری 181 نفر بود . ابزار پژوهش پرسشنامه HSOPSC بود که در مطالعات پیشین روایی آن با روش تحلیل عاملی تاییدی (0/96=GFI) و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (0/82=α) تایید شده بود. دادهها با آمار توصیفی و آزمون t تک نمونهای و نرمافزار SPSS22 تحلیل شد. یافتهها: مطابق یافته های پژوهش در بیمارستان فیاض بخش، مولفههای کارتیمی درون واحدی (00/0=p و 06/27=t)، انتظارات و اقدامات مدیریت (00/0=p و 14/12=t)، درک کلی از ایمنی بیمار (0/00=p و 6/56=t)، مسایل مر بوط به کارکنان (0/00=p و 3/81=t)، کار تیمی ما بین واحد های سازمانی (0/00=p و 9/78=t) و تبادل و انتقال اطلاعات (0/00=p و 11/47=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی موثر است و همچنین مولفههای یادگیری سازمانی (0/100=p و 1/65=t)، حمایت مدیریت از ایمنی بیمار (0/00=p و 11/25-=t)، ارتباطات و ارایه باز خورد در مورد خطا(0/289=p و 061/063-=t)، تناوب گزارش دهی رخدادها(0/059=p و 901/90-=t)، باز بودن مجاری ارتباطی (0/00=p و 4/219-=t) و برخورد غیر تنبیهی در قبال رویداد حادثه (0/00=p و 9/40-=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار موثر نیست. نتیجهگیری: اگر مدیران بیمارستان موانع و مشکلات ابعاد ناموثر را برای ارتقای هر چه بیشتر ابعاد موثر مرتفع نمایند، نتایج قابل ملاحظهای در رابطه فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان در بلند مدت متصور خواهد بود.
پرونده مقاله
مقدمه: پرستاران بخشهای ویژه با عوامل تنشزای فراوانی روبرو هستند. یکی از مهمترین تواناییهای انسان که در شرایط سخت و فشارهای روانی، باعث سازگاری مؤثر با عوامل تنش زا شده تابآوری میباشد. این ویژگی در پرستاران میتواند به بهبود میزان تعهد حرفه ای آنان کمک کند. بنابرای چکیده کامل
مقدمه: پرستاران بخشهای ویژه با عوامل تنشزای فراوانی روبرو هستند. یکی از مهمترین تواناییهای انسان که در شرایط سخت و فشارهای روانی، باعث سازگاری مؤثر با عوامل تنش زا شده تابآوری میباشد. این ویژگی در پرستاران میتواند به بهبود میزان تعهد حرفه ای آنان کمک کند. بنابراین این مطالعه با هدف ارتباط تاب آوری با تعهد حرفه ای در پرستاران بخش های ویژه انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 200 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای ویژه بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سطح استان خراسان جنوبی به روش سرشماری در سال 1397 وارد مطالعه شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه تاب آوری (CD-RISC) و پرسشنامه تعهد حرفهای NPCS)) استفاده شد. از آمار توصیفی و استنباطی (من ویتنی و کروسکال والیس) جهت تجزیه و تحلیل دادهها در SPSS نسخه 16 استفاده شد. یافته ها: اکثر پرستاران میزان تعهد حرفهای را زیاد (76 درصد) و میزان تاب آوری را متوسط (70 درصد) گزارش کردند. همچنین بین تابآوری و تعهد حرفهای ارتباط مثبت و معنیداری مشاهده شد(r=0/22و0/001=p). نتیجهگیری: با توجه به ارتباط مثبت و معنیدار بین تابآوری و تعهد حرفهای، آموزش راهکارهای تقویت تابآوری در برنامه آموزشی پرستاران و همچنین دانشجویان پرستاری توصیه میشود. تا بدین طریق بتوان میزان تعهد حرفهای در میان آنان را افزایش داد؛ در نتیجه بتوان یکی از بزرگترین چالشهای حرفه پرستاری که کمبود نیروی پرستار میباشد را بهبود بخشیم.
پرونده مقاله
مقدمه: در گروههای تخصصی و مراکز پزشکی، بهبود سلامت بیمار از طریق ایجاد استانداردها با استفاده از برنامههای اعتباربخشی، از اهداف مترقی محسوب شده است. یکی از نشانگرها برای بررسی سطح سلامت یک جامعه، مرگ و میر میباشد. هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه استقرار استانداردهای ا چکیده کامل
مقدمه: در گروههای تخصصی و مراکز پزشکی، بهبود سلامت بیمار از طریق ایجاد استانداردها با استفاده از برنامههای اعتباربخشی، از اهداف مترقی محسوب شده است. یکی از نشانگرها برای بررسی سطح سلامت یک جامعه، مرگ و میر میباشد. هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه استقرار استانداردهای اعتباربخشی با میزان مرگ و میر بوده است. روش پژوهش: این مطالعه به صورت توصیفی - مقطعی در سال 1396 با جامعه آماری کلیه بیمارستانهای مشهد که 10 بیمارستان به عنوان نمونه انتخاب شدند، انجام پذیرفت. دادههای این پژوهش را نمرات اعتباربخشی بیمارستانها و نسبت مرگ و میر به پذیرش بستری قبل و بعد از اجرای استانداردهای اعتباربخشی تشکیل میداد. روش گردآوری دادهها به صورت میدانی با تکمیل چک لیستها توسط محقق انجام شد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (درصدها، فراوانی، میانگین و انحراف معیارها) و برای بسط نتایج، از آزمون t-test استفاده شد. یافتهها: نشان داد که با توجه به مقدار احتمال معنی داری 0.027 که از 5% کمتر است فرض صفر آماری یعنی برابری میانگینها رد میشود و با توجه به مثبت بودن حد پایین و بالای فاصله اطمینان، میانگین نسبت مرگ و میرها در قبل از اجرای استانداردها بیشتر از این نسبت در بعد از اجرای استانداردها بوده است. نتیجهگیری: بین اجرای استانداردهای اعتباربخشی با نسبت مرگ و میر در بیمارستانهای مورد مطالعه رابطه معنی داری وجود دارد؛ استقرار این استانداردها میتواند میزان مرگ و میر بیمارستانی را کاهش دهد.
پرونده مقاله