مقدمه: اهمیت تبلیغات به عنوان ابزار اصلاح و تغییر نگرش و رفتار مردم در کنار هزینههای گزاف تبلیغ، موضوع اثربخشی تبلیغات خصوصا در حوزه سلامت توجه مدیران و تصمیمگیرندگان کشورها و نیز محققین را به خود جلب کرده است؛ لذا هدف این پژوهش شناسایی و نگاشت شناختی متغیرهای موثر بر چکیده کامل
مقدمه: اهمیت تبلیغات به عنوان ابزار اصلاح و تغییر نگرش و رفتار مردم در کنار هزینههای گزاف تبلیغ، موضوع اثربخشی تبلیغات خصوصا در حوزه سلامت توجه مدیران و تصمیمگیرندگان کشورها و نیز محققین را به خود جلب کرده است؛ لذا هدف این پژوهش شناسایی و نگاشت شناختی متغیرهای موثر بر اثربخشی تبلیغات سازمانهای فعال در نظام بهداشت و درمان به منظور تدوین سناریوهای مناسب در این زمینه است.
روش پژوهش: پژوهش آمیخته از نوع متوالی کیفی - کمی حاضر در گام اول به شناسایی متغیرهای موثر بر اثربخشی تبلیغات با تحلیل محتوای مقالات منتشر شده در سطح ملی و بینالمللی در حوزه سلامت پرداخته و در گام دوم از طریق پرسشنامه مربوط به نگاشتشناختی فازی که در بین ۱۸ نفر از خبرگان توزیع شد، روابط بین یازده متغیر حاصل از گام اول را بررسی و به تدوین سناریو با کمک نرمافزارهای Fcmapper و Pajek پرداخته است.
یافتهها: تحلیل دادهها یازده متغیر پرتکرار در مقالات منتخب که بر اثربخشی تبلیغ در حوزه سلامت اثرگذار هستند را به همراه تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آنها و سناریوهایی برای تحقق اهداف نظام بهداشت و درمان در زمینه تبلیغ حاصل ساخت.
نتیجهگیری: اثربخشی تبلیغ حدی است که یک تبلیغ به یک اثر مطلوب ختم میشود، باتوجه به رقم بالای سرمایه گذاری دولتها بر روی تبلیغات حوزه سلامت و نیز اهمیت غیر قابل انکار سلامتی، پژوهش حاضر مدیران و تصمیمگیرندگان سازمانهای فعال در نظام بهداشت و درمان را به افزایش آگاهی مخاطبان از طریق تبلیغات سودمندی که اطلاعات مناسب در بردارنده ویژگیهای محصولات و خدمات مرتبط با سلامتی دعوت می کند؛ تبلیغاتی اثربخش که ارزشمندی برندهای این حوزه را در کنار نفوذ اجتماعی متخخصان امر بهداشت و درمان بکار میگیرند تا از ریسک ذهنی مخاطبان هدف کاسته و مسیر تحقق اهداف کلان کشورها در زمینه پیشگیری، درمان و ارتقای آگاهی مردم در زمینه سلامت را هموار سازند.
پرونده مقاله
مقدمه: مزایای گسترده نسل 4 ام صنعت باعث ورود این فناوریها به حوزه مراقبت بهداشتی گردید. بسیاری از کشورها با پیادهسازی موفق مراقبت بهداشتی 4.0 توانستهاند مزایای رقابتی زیادی برای خود ایجاد نمایند. در ایران هنوز نسل چهارم مراقبت بهداشتی به طور مناسب بررسی و پیادهسازی چکیده کامل
مقدمه: مزایای گسترده نسل 4 ام صنعت باعث ورود این فناوریها به حوزه مراقبت بهداشتی گردید. بسیاری از کشورها با پیادهسازی موفق مراقبت بهداشتی 4.0 توانستهاند مزایای رقابتی زیادی برای خود ایجاد نمایند. در ایران هنوز نسل چهارم مراقبت بهداشتی به طور مناسب بررسی و پیادهسازی نشده است. شناسایی موانع پیادهسازی و روابط بین آنها میتواند تصمیمگیرندگان را در اخذ تصمیمات مناسب برای تسهیل این مورد یاری رساند. این تحقیق با هدف شناسایی این موانع و تحلیل و روابط فیمابین آنها انجام شده است.
روش پژوهش: این تحقیق در 2 مرحله انجام شد. در مرحله اول با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان و استفاده از تحلیل تماتیک به موانع شناسایی گردید و در فاز دوم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و روش مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر فازی، مدل علی روابط فیمابین موانع به منظور شناسایی بنیادیترین موانع طراحی شد. شیوه نمونهگیری در هر دو مرحله قضاوتی و گلوله برفی و حجم نمونه در آنها به ترتیب 16 و 10 نفر است.
یافتهها: نتایج حاصل از مصاحبه با خبرگان منجر به شناسایی 44 مانع اصلی گردید که در قالب 7 دسته موانع ناشی از تحریم، موانع مالی و اقتصادی، موانع سختافزاری و نرمافزاری، موانع همکاری، موانع رقابتی، موانع مدیریتی و موانع نیروی انسانی دستهبندی شدند. نتایج مدلسازی نشان داد موانع ناشی از تحریم، موانع رقابتی و موانع نیروی انسانی به ترتیب مهمترین موانع هستند و باید در سیاستگذاریها به آنها توجه ویژه داشت.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش دیدگاه جدیدی در خصوص موانع مراقبت بهداشتی 4.0 ارائه نمود این دیدگاه درباره موانع مرتبط با تحریمها و مسائل رقابتی است در نتیجه تسهیل ارتباطات بینالمللی، آموزش مهارتهای تصمیمگیری و حل مسئله و توسعه فعالیتهای دانشبنیان برای رفع موانع تحریم توصیه میگردد. همچنین تسهیل مشارکت عمومی-خصوصی و تسهیل شرایط حضور شرکتهای بینالمللی در حوزه سلامت میتواند به افزایش رقابت کمک نماید.
پرونده مقاله
مقدمه: یکی از چالش های اساسی مدیران بیمارستان در شرایط بحران همه گیری کووید-19 مدیریت هزینه و کاهش مصرف منابع با حفظ کیفیت خدمات آزمایشگاهی و اطمینان از تداوم ارائه خدمات می باشد. آن ها باید عملکرد آزمایشگاه را کنترل و گلوگاه ها را شناسایی کنند و در نهایت تصمیم بگیرند ک چکیده کامل
مقدمه: یکی از چالش های اساسی مدیران بیمارستان در شرایط بحران همه گیری کووید-19 مدیریت هزینه و کاهش مصرف منابع با حفظ کیفیت خدمات آزمایشگاهی و اطمینان از تداوم ارائه خدمات می باشد. آن ها باید عملکرد آزمایشگاه را کنترل و گلوگاه ها را شناسایی کنند و در نهایت تصمیم بگیرند که چه برنامه ای برای کاهش استفاده نامناسب آزمایشگاه و افزایش درآمد لازم است. لذا بررسی حجم کاری آزمایشگاه های بالینی اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران بیمارستان برای تدوین و اجرای سیاست های ارتقاء عملکرد بخش آزمایشگاه قرار دهد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی می باشد که بهصورت مقطعی جهت بررسی حجم کاری آزمایشگاه بالینی بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) زابل در منطقه سیستان به منظور بررسی حجم مراجعات در دو سال قبل و پس از شروع همه گیری کووید-19 و تعیین علل تغییرات احتمالی انجام گرفته است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که تعداد بیماران بستری مراجعه کنندگان به میزان 18/7 درصد و بیماران سرپایی به میزان 49/7 درصد در دو سال بعد از شروع همه گیری نسبت به مدت مشابه کاهش و تعداد آزمایشات انجام شده در بخش بستری 0/025 درصد و در بخش سرپایی 13/55 درصد کاهش یافته است و از طرفی میانگین تعداد آزمایش ها به ازای هر نفر در بخش بستری 21/09 درصد افزایش و در بخش سرپایی 8/9 درصد کاهش یافته است.
نتیجه گیری: طبق نتایج بدست آمده از تحقیق، همه گیری کووید-19 بر بار کاری آزمایشگاه های بالینی تأثیرگذار می باشد. لغو موارد بستری الکتیو، کاهش مراجعات بیماران، تعطیلی کلینیک ها و بخشهای غیر کرونا، کاهش تصادفات، افزایش مشکلات اقتصادی و عدم اطمینان به کیفیت خدمات از عوامل کاهش بار مراجعه به بیمارستان عنوان گردید.
پرونده مقاله
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر جذب گردشگری پزشکی در بیمارستانهای منتخب آموزشی درمانی دانشگاه شهید بهشتی سال 1401 بود.
روش پژوهش: این تحقیق یک تحقیق کاربردی بود. تعداد 200 نفر از مدیران و کارکنان این بیمارستانها وارد مطالعه شدند و از این میان 127 نفر بر ا چکیده کامل
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر جذب گردشگری پزشکی در بیمارستانهای منتخب آموزشی درمانی دانشگاه شهید بهشتی سال 1401 بود.
روش پژوهش: این تحقیق یک تحقیق کاربردی بود. تعداد 200 نفر از مدیران و کارکنان این بیمارستانها وارد مطالعه شدند و از این میان 127 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی برگرفته از پیشینه تحقیق و با انجام تاییدات روایی و پایایی به میزان 711/. و 802/. استفاده شد. از آزمون آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، تی تکنمونهای و تحلیل عاملی تاییدی با نرمافزار SPSS و PLS استفاده گردید.
یافتهها: در مجموع تمامیعوامل با مقادیر ویژه بالاتر از یک توانستهاند 91.371 از واریانس 24 گویه مربوط به پرسشنامه را تبیین کنند. با توجه به این که کلیه مقادیر بالاتر از 0.7 میباشد، بنابراین آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش تأیید میشود. با توجه به جدول AVE همه سازهها بزرگتر از 5/. است و در نتیجه روایی همگرای مدل و مناسب بودن برازش مدلهای اندازهگیری تأیید میشود.
نتیجهگیری: بررسیها نشان داد بعد فضای فیزیکی مناسب بیمارستانی، بعد زیرساختهای حمایتی از بیماران خارجی، بعد تقویت سیستم حمل و نقل، بعد تقویت بازاریابی، بعد نقش کادر پزشکی مجرب، بعد کیفیت ارائه خدمات درمانی و بعد احترام به عقایدگردشگران در جذب گردشگری پزشکی تاثیر دارد.
پرونده مقاله
مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. منابع انسانی به عنوان مهمترین منبع سازمان در اعتباربخشی بیمارستانها به عنوان یک محور مشترک با سلامت حرفه چکیده کامل
مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستمهای بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستانها میباشد که در ایران نیز یکی از اولویتهای وزارت بهداشت به شمار میرود. منابع انسانی به عنوان مهمترین منبع سازمان در اعتباربخشی بیمارستانها به عنوان یک محور مشترک با سلامت حرفه ای دیده شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین سنجهها و ارائه مدل برنامه اعتباربخشی ملی بیمارستانها با تاکید بر محور مدیریت منابع انسانی از دیدگاه صاحبنظران این حوزه در سطح کشور است.روش پژوهش: این مطالعه به روش کیفی تحلیل محتوا و از طریق بررسی مقالات مرتبط و مصاحبههای نیمه ساختار یافته با تعدادی از صاحبنظران و ارزیابان اعتباربخشی در سطح کشور انجام شد و 12 نفر از خبرگان علمی و اجرایی با توجه به اشباع دادهها به شیوه قضاوتی هدفمند مورد مصاحبه قرار گرفتند.یافتهها: سنجههای اعتباربخشی مدیریت منابع انسانی در پنج محور بکارگیری کارکنان با شش زیرمحور، توانمندسازی و بالندگی با شش زیرمحور، حمایت از کارکنان با شش زیرمحور، رهبری و مدیریت با هشت زیرمحور و نظارت و کنترل با هفت زیرمحور دسته بندی گردید.نتیجهگیری: در استانداردهای اعتباربخشی با تاکید بر محور مدیریت منابع انسانی سنجههای مرتبط با نظارت وکنترل با میانگین امتیاز 7.39 از 9 بیشتر مورد تاکید قرار داشت. توجه بیشتر تدوین کنندگان استانداردهای اعتباربخشی به سنجههای مرتبط با این محور میتواند موجب اعتباربخشی دقیقتر از منابع انسانی بیمارستانهای کشور شود.
پرونده مقاله
مقدمه: با توجه به اهمیت بررسی علائم جسمانی در بیمارن مبتلا به صرع، پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری علائم جسمانی بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده و ترومای کودکی با میانجیگری افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به صرع انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کا چکیده کامل
مقدمه: با توجه به اهمیت بررسی علائم جسمانی در بیمارن مبتلا به صرع، پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری علائم جسمانی بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده و ترومای کودکی با میانجیگری افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به صرع انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش بیماران مبتلا به صرع کشور ایران در سال 1400 بودند که 260 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه علائم جسمانی (کروئنکی و همکاران، 2002)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت و همکاران، 1988)، پرسشنامه ترومای کودکی (برنشتاین و همکاران، 2003) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لاویباند و لاویباند، 1995) بود. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-26 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل علائم جسمانی بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده و ترومای کودکی با میانجیگری افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به صرع برازش مناسبی داشت. همچنین، حمایت اجتماعی بر افسردگی، اضطراب و استرس و علائم جسمانی اثر معنادار منفی، ترومای کودکی بر افسردگی، اضطراب و استرس اثر معنادار مثبت و افسردگی، اضطراب و استرس بر علائم جسمانی اثر معنادار مثبت داشت (0/05>P)، اما ترومای کودکی بر علائم جسمانی اثر معناداری نداشت (0/05<P). علاوه بر آن، حمایت اجتماعی با میانجیگری افسردگی، اضطراب و استرس بر علائم جسمانی اثر معنادار منفی و ترومای کودکی با میانجیگری افسردگی، اضطراب و استرس بر علائم جسمانی اثر معنادار مثبت داشت (0/05>P).
نتیجهگیری: طبق نتایج این مطالعه برنامهریزی برای کاهش علائم جسمانی در بیماران مبتلا به صرع از طریق افزایش حمایت اجتماعی و کاهش افسردگی، اضطراب و استرس ضروری میباشد.
پرونده مقاله