بررسی نقاط ضعف طرح مبتنی بر عملکرد (دستورالعمل جدید طرح کارانه) در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر اصفهان 1393- یک مطالعه کیفی
محورهای موضوعی : -مدارک پزشکیمحمدرضا توکلی 1 , سعید کریمی 2 , مرضیه جوادی 3 , علیرضا جباری 4
1 - کارشناسارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران،
2 - دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3 - دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: نظام پرداخت, مدیران ارشد, کارانه, بیمارستان,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: در سال 1374 دستورالعمل اداره نظام نوین امور بیمارستان ها ابلاغ گردید. مطابق این طرح درصدی از درآمدهای اختصاصی بیمارستان تحت عنوان کارانه به پرسنل آن اختصاص می یافت. این طرح به مدت 20 سال در بیمارستانها اجرا شد. در اوایل م مقدمه: در سال 1374 دستورالعمل اداره نظام نوین امور بیمارستانها (کارانه) ابلاغ گردید. مطابق این طرح درصدی از درآمدهای اختصاصی بیمارستان تحت عنوان کارانه به پرسنل آن اختصاص مییافت. این طرح به مدت 20 سال در بیمارستانها اجرا شد. در اوایل مهر 1393 دستورالعمل جدید طرح کارانه با عنوان طرح مبتنی بر عملکرد با هدف رفع نواقص طرح قبلی مورد بازبینی قرار گرفت و در مراکز آموزشی درمانی شهر اصفهان به اجرا درآمد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی نقاط ضعف طرح مبتنی بر عملکرد در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر اصفهان در سال 1393بود. روش پژوهش: تحقیق حاضر به شیوه کیفی بود. از مصاحبه عمیق برای گردآوری دادهها استفاده شد. نمونههای مورد بررسی یازده نفر از مدیران میانی و ارشد بیمارستانها و ستاد مرکزی دانشگاه و برخی از اعضای هیئت علمیدانشگاهها و مسئولین بیمارستانها بودندکه به روش هدفمند انتخاب شدند. تمامیمصاحبهها ضبط شده و سپس بر روی کاغذ نوشته شد. مدت زمان مصاحبهها بین 30 الی 60 دقیقه متغیر بود. روش تحلیل داده ها در این پژوهش بر مبنای روش تحلیل موضوعی بود. یافتهها: در این پژوهش، بر اساس تحلیل چارچوبی موضوعی انجام شده 6 زیر موضوع و3 موضوع اصلی بدست آمد. این سه موضوع اصلی عبارتند از: تدوین سیاستها، تاخیر در ابلاغ دستورالعمل و بسترسازی و آماده کردن زیرساختها. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نقاط ضعف طرح مبتنی بر عملکرد (دستورالعمل جدید طرح کارانه) رانشان میدهد. بر این اساس به منظور کارآمدتر بودن سیستم سلامت، بایستی نقاط ضعف طرح مبتنی بر عملکرد به خوبی بررسی شود و با برطرف کردن چنین نقاط ضعفی بتوان با اجرای طرح جدید باعث رضایتمندی بیشتر پزشکان و پرسنل را فراهم نمود. هر 1393 دستورالعمل جدید طرح کارانه با عنوان طرح مبتنی بر عملکرد با هدف رفع نواقص طرح قبلی مورد بازبینی قرار گرفت و در مراکز آموزشی درمانی شهر اصفهان به اجرا درآمد.هدف اصلی پژوهش بررسی نقاط ضعف طرح مبتنی بر عملکرد در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر اصفهان در سال 1393بود. مواد و رو ش ها: : تحقیق حاضر به شیوه کیفی بود. از مصاحبه عمیق برای گردآوری داده ها استفاده شد. نمونه های مورد بررسی یازده نفر از مدیران میانی و ارشد بیمارستانها و ستاد مرکزی دانشگاه و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مسئولین بیمارستان ها بودندکه به روش هدفمند انتخاب شدند.تحلیل داده ها در این پژوهش بر مبنای روش تحلیل موضوعی بود.یافته ها: در این پژوهش، بر اساس تحلیل چارچوبی موضوعی انجام شده 6 زیر موضوع و3 موضوع اصلی بدست آمد. این سه موضوع اصلی عبارتند از: تدوین سیاست ها، تاخیر در ابلاغ دستورالعمل و بستر سازی و آماده کردن زیرساختها.نتیجه گیری: به منظور کارآمدتر بودن سیستم سلامت، بایستی نقاط ضعف طرح مبتنی بر عملکرد به خوبی بررسی شود و با برطرف کردن چنین نقاط ضعفی بتوان با اجرای طرح جدید باعث رضایتمندی بیشتر پزشکان و پرسنل را فراهم نمود.
Introduction: In 1995 the guideline of the new system of hospitals (fee for service) was notified. According to this scheme a percentage of revenues as a fee for its personnel would be assigned a dedicated hospital. This scheme was implemented in hospitals for 20 years. In the early September 2104 new guidelines as design performance-based fee for service plan with the aim deficiencies in the previous plan was reviewed and implemented in hospitals in Isfahan. So study was to the survey weaknesses performance-based scheme in selected teaching hospitals of Isfahan 2014. Methods: This study was a qualitative study. In-depth interviews were used to collect data. Eleven samples of middle managers and senior headquarters, university hospitals and some faculty members and hospital officials frequently were chosen method.All interviews were recorded and then written on paper. The duration of the interviews varied between 30 to 60 minutes. Data analysis in this research was based on thematic analysis. Results: In this study, based on a thematic framework analysis done6 sub-theme and 3 main topics were extracted. The three main issues are: Policy formulation, delays in the notification procedure and bed and prepare the infrastructure. Conclusion: The results weaknesses performance-based scheme is represented (new guideline fee for service plan). Accordingly, in order to be more efficient health system weaknesses should be assessed as well as performance-based plan with such weaknesses can be overcome with the implementation of the new plan the satisfaction is high doctors and staff are provided.