صنعت لوازمخانگی یکی از مهمترین صنایع داخلی کشور است که گستره وسیعی از بنگاهها و کارخانههای داخلی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم در برمیگیرد. فعالیتهای لجستیک معکوس (RL) شامل استفاده مجدد، بازیابی یا دفع مواد و محصولات استفاده شده است. هدف این پژوهش، ارائه مدل راهبرد چکیده کامل
صنعت لوازمخانگی یکی از مهمترین صنایع داخلی کشور است که گستره وسیعی از بنگاهها و کارخانههای داخلی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم در برمیگیرد. فعالیتهای لجستیک معکوس (RL) شامل استفاده مجدد، بازیابی یا دفع مواد و محصولات استفاده شده است. هدف این پژوهش، ارائه مدل راهبردی اجرای لجستیک معکوس در صنعت لوازمخانگی است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، اکتشافی و ازنظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است و در آن از استراتژی پژوهش کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری را کلیه خبرگان اجرایی و دانشگاهی حوزه لجستیک معکوس و صنایع لوازمخانگی تشکیل میدهند. برای گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبه و اجماع تعداد 11 خبره اجرایی و دانشگاهی بهرهگیری شد. این تعداد به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها نشان داد که مدل راهبردی لجستیک معکوس شامل پنج دسته اصلی شامل راهبردهای مدیریتی، راهبردهای توسعه فناوری، راهبردهای فرهنگسازی، راهبردهای تأمین مالی و قانونی و راهبردهای بازاریابی همکارانه است. بدین معنا که باید در این زمینه با تحقیق و توسعه بیشتر، راهبردهایی تدوین شود، به فرهنگ سازی مردم برای همکاری توجه شده و قوانین بازار رقابتی اصلاح گردد. همچنین در پیادهسازی آن به منابع مالی و فناوریهای جدید نیازمندیم. استفاده از لجستیک معکوس (RL) به صنایع مختلف ازجمله لوازمخانگی کمک خواهد کرد که به اهداف بازیابی منابع خود دست یابند و به سمت توسعه پایدار حرکت کنند.
پرونده مقاله
زمینه: امروزه شرکت در جهت درک رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال ایجاد راهکارهایی در جهت بهینه سازی تولیدات خود در راستای سازگاری با محیط زیست می باشند،که این عوامل نشان از برنامه ریزی دقیق تولیدات سبز در صنایع است.روش: این تحقیق از لحاظ روش، اکتشافی مبتنی بر رو چکیده کامل
زمینه: امروزه شرکت در جهت درک رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال ایجاد راهکارهایی در جهت بهینه سازی تولیدات خود در راستای سازگاری با محیط زیست می باشند،که این عوامل نشان از برنامه ریزی دقیق تولیدات سبز در صنایع است.روش: این تحقیق از لحاظ روش، اکتشافی مبتنی بر رویکرد آمیخته؛ و از لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای مرحله کیفی تحقیق با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان شامل اساتید مدیریت بازرگانی و فعالین صنعت پوشاک که به روش هدفمند انتخاب شده بودند جمعآوری شد و با نرمافزار MaxQDA2020 و رویکرد داده بنیاد تحلیل گردید. داده های مرحله کمی نیز با استفاده از پرسشنامه حاصل از نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس که در بین 374 نفر از مشتریان صنعت پوشاک جمع آوری گردیده و با استفاده از نرم افزارهای spss27 و SmartPLS3، و رویکرد کمترین مربعات جزئی در مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد.یافتهها: نتایج تحقیق حاضر منجر به شناسایی 6 طبقه راهبرد(سیاستگذاری حاکمیتی، توانمندسازی فضای کسبوکار)، عوامل مداخلهگر (روابط اجتماعی، سیاستهای حکومتی)، پیامدها (توسعه پایدار در کشور، افزایش توان و قدرت فروشندگان و تولیدکنندگان، ارتقاء سطح کیفی و کمی مشتریان)، عوامل زمینه‎ای (عوامل فردی و محیطی)، عوامل علّی (عوامل درون و برون فردی)، گردید. این یافته ها نیز در مرحله کمی مورد تایید قرار گرفتند.نتیجه گیری: ضروری است که تمامی واحدهای اجتماعی در کشور از سطح فردی تا ارکان حکومت بر لزوم تصمیمگیری اخلاق سبز تمرکز نمایند تا این موضوع در مصرفکنندگان و تولید کنندگان نیز منعکس شود.
پرونده مقاله
همزمان با تحول زندگی بشر به واسطه ی رشد فناوری، یکی از مهمترین چالش های قرن حاضر معضلات زیست محیطی است. آگاهی سازمان های دولتی به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های جامعه، از عوامل موثر در به کارگیری مدیریت منابع انسانی سبز، با هدف کاهش اثرات منفی بر محیط زیست و نقش فناوری چکیده کامل
همزمان با تحول زندگی بشر به واسطه ی رشد فناوری، یکی از مهمترین چالش های قرن حاضر معضلات زیست محیطی است. آگاهی سازمان های دولتی به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های جامعه، از عوامل موثر در به کارگیری مدیریت منابع انسانی سبز، با هدف کاهش اثرات منفی بر محیط زیست و نقش فناوری اطلاعات در این فرآیند، بسیار حائز اهمیت است. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی سبز مبتنی بر فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی شهر کرمان در سال1401 انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف اکتشافی با رویکرد کیفی و از نوع داده بنیاد است. مصاحبه شوندگان 14 نفر از مدیران خبره منابع انسانی و ارشد سازمان های دولتی شهر کرمان بودند که با روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق مراحل نظریه زمینه ای شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی به کمک نرم افزار مکس کیو دی ای 2018 صورت گرفت. در مراحل کدگذاری باز و محوری 65 مفهوم و 16 مقوله شناسایی شدند و پیوند این مقولات مشخص شد. سرانجام در مرحله کدگذاری انتخابی تمامی مضامین شناسایی شده در قالب شرایط علّی، مداخله گر، زمینه ای، راهبردها و پیامدها حول پدیده محوری منجر به شکل گیری مدل پارادایمی پژوهش گردید.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تحلیل رفتار پذیرش بانکداری الکترونیک است. با اتخاذ رویکرد کیفی، مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته در محیط واقعی(بانک) و نیز از طریق تماس تلفنی با 38 نفر از مشتریان و استفادهکنندگان از بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی استان گلستان که با روش نمونهگیری چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تحلیل رفتار پذیرش بانکداری الکترونیک است. با اتخاذ رویکرد کیفی، مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته در محیط واقعی(بانک) و نیز از طریق تماس تلفنی با 38 نفر از مشتریان و استفادهکنندگان از بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی استان گلستان که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، طراحی و اجرا شد و برای اطمینان از تکراری شدن پاسخها، مصاحبهها تا نفر55ام ادامه یافت. در این پژوهش، تحلیل و تفسیر دادهها، تحت سلطهی روش تحلیل رفتارکاربردی و با استفاده از طرح مشاهدهی مشارکتکنندگان از طریق 3 گام مشاهده، ارزیابی ریشه و پیامدهای رفتار فرد، و اصلاح این رفتارها و محیط اطراف به انجام رسید. یافتههای حاصل از مصاحبهها در ترکیب با ذخیرهی دانشی و تجربی پژوهشگران حاکی از آن است که همبستپذیرش بانکداری الکترونیک از طریق تعاملات همزمان و درهمتنیدهی اجزای همبست یعنی، فضاییادگیرنده، ارتباطات همدلانه، نوآوری و پاسخگویی در حفظ یا ارتقا ضریب نفوذ بانکداری الکترونیک در بین استفادهکنندگان مشارکت موثری خواهد داشت. در نتیجه، کنشگران کلیدی قادر به نفوذ در ساختارهای موجود برای گرفتن عملکردهای بهتر میشوند.
پرونده مقاله
توسعه پایدار یکی از مهمترین اهداف پیش روی مدیران شهری است و از طرفی امروزه گردشگری شهری نیز یکی از ارکان اصلی و محرک اقتصادی بسیاری از شهرهاست که نقش مهمی در اشتغال، درآمـد و توسعه پایدار شهری بر عهده دارد. لهذا هدف تحقیق، توسعه مدل برند شهری با هدف توسعه پایدار با در ن چکیده کامل
توسعه پایدار یکی از مهمترین اهداف پیش روی مدیران شهری است و از طرفی امروزه گردشگری شهری نیز یکی از ارکان اصلی و محرک اقتصادی بسیاری از شهرهاست که نقش مهمی در اشتغال، درآمـد و توسعه پایدار شهری بر عهده دارد. لهذا هدف تحقیق، توسعه مدل برند شهری با هدف توسعه پایدار با در نظر گرفتن متغیر مدیران شهری می باشد که به عنوان عامل انسانی می تواند بسیار اثرگذار باشد. جامعه آماری در این پژوهش در بخش مرور سیستماتیک ادبیات تحقیق شامل کلیه پژوهشهای موجود در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی، در بخش پانل دلفی شامل اساتید خبره دانشگاه و صاحبنظران در حوزه موضوع پژوهش جامعه آماری در مرحله آزمون مدل، شامل مدیران تمامی دوایر شهرداری ، اعضای شورای شهر می باشند که در سه شهر آمل ، بابل ، محمودآباد فعالیت می کنند. نمونه گیری برای تعیین پانل به روش غیر احتمالی قضاوتی و گلولی و در مرحله آزمون مدل به روش خوشهای تصادفی به روش خوشه ای صورت گرفت. ابزارگردآوری پرسشنامه است. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی، تحلیل عاملی، روایی همگرایی و افتراقی استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ بیش از 0.70 بدست آمد. جهت توسعه مدل در گام اول از روش مطالعات سیتماتیک ادبیات موضوعی تحقیق و سپس روش دلفی استفاده شد و در گام دوم جهت تعیین درجه تناسب مدل مفهومی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها نشان داد که روابط مثبت و معنی داری بین متغیرهای مدل وجود داشته و مدل مورد ادعا از برازش مناسبی برخوردار بوده است.
پرونده مقاله
این مقاله با هدف بررسی تاثیر رهبری معنوی و رفتارهای زیست محیطی منابع انسانی با توجه به نقش تعدیلی حمایت سازمانی ادراک شده و آگاهی زیست محیطی تدوین گردید. هدف تحقیق کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی و مقطعی بود. جامعه آماری کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان به تعداد چکیده کامل
این مقاله با هدف بررسی تاثیر رهبری معنوی و رفتارهای زیست محیطی منابع انسانی با توجه به نقش تعدیلی حمایت سازمانی ادراک شده و آگاهی زیست محیطی تدوین گردید. هدف تحقیق کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی و مقطعی بود. جامعه آماری کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان به تعداد 1021 نفر؛ که 278 نمونه تصادفی ساده با فرمول کرجسی و مورگان تعیین شد. جمع آوری داده های با روش کتابخانه ای و میدانی و با ابزار پرسشنامه استاندار که پایایی آن با آزمون ضریب آلفای کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی تایید شد.تجزیه وتحلیل با آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شد. نتایج نشان داد که رهبری معنوی بر معنویت در کار تاثیر معنی داری ندارد.معنویت در کار بر گرایش زیست محیطی و انگیزه درونی تاثیر مثبت و معنی دار داشت. انگیزه درونی بر رفتار حامی محیط زیست تاثیر معنی داری و مثبت داشت. همچنین گرایش زیست محیطی بر رفتار حامی محیط زیست تاثیر معنی دار و مثبت داشت.در نهایت،حمایت سازمانی ادراک شده در رابطه بین رهبری معنوی و معنویت در کار و آگاهی زیست محیطی در رابطه بین معنویت در کار و گرایش زیست محیطی، نقش تعدیلگر نداشته اند.
پرونده مقاله
این مطالعه به بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز با رفتارهای سبز با توجه به نقش میانجی آگاهی محیطی و نقش تعدیلی رهبری خدمتگزار پرداخته است. روش تحقیق این مطالعه تحلیلی – توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شهرداری های استان گلستان می باش چکیده کامل
این مطالعه به بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز با رفتارهای سبز با توجه به نقش میانجی آگاهی محیطی و نقش تعدیلی رهبری خدمتگزار پرداخته است. روش تحقیق این مطالعه تحلیلی – توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شهرداری های استان گلستان می باشد، با توجه به اطلاعات به دست آمده تعداد 440 نفر در 34 شهرداری استان گلستان مشغول فعالیت هستند، نمونه آماری بر مبنای جدول کرچسی و مورگان برابر 205 نفر در نظر گرفته شده است که پرسشنامه ها به صورت طبقه ای ساده توزیع می شود. در این پرسشنامه هر طبقه به عنوان یک شهرداری در نظر گرفته شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه میباشد. مدل مطالعه با رویکرد معادلات ساختاری طرح ریزی و با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مدلسازی شد، نتایج تحقیق نشان داده است که مدیریت منابع انسانی سبز با آگاهی محیطی، رفتار و عملکرد طرفداران محیط زیست رابطه معنی داری دارد،آگاهی محیطی با رفتار و عملکرد طرفداران محیط زیست رابطه معنی داری دارد و رهبری خدمتگزار رابطه مدیریت منابع انسانی سبز بر آگاهی محیطی را تعدیل می کند، اما رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز با رفتار و عملکرد طرفداران محیط زیست را تعدیل نمی کند.
پرونده مقاله
کسب و کارهای هوشمند سبز جهت تبدیل ایدهها و نوآوریها به محصول، تجاری سازی تحقیقات، همافزایی علم و ثروت و توانمند سازی اقتصادی ایجاد میشوند. این کسبوکارها از نظر ایجاد مشاغل پایدار مبتنی بر فناوری و بهرهبرداری از فرصتهای جدید، نقش مهمی در موفقیت اقتصادی کشور دارند چکیده کامل
کسب و کارهای هوشمند سبز جهت تبدیل ایدهها و نوآوریها به محصول، تجاری سازی تحقیقات، همافزایی علم و ثروت و توانمند سازی اقتصادی ایجاد میشوند. این کسبوکارها از نظر ایجاد مشاغل پایدار مبتنی بر فناوری و بهرهبرداری از فرصتهای جدید، نقش مهمی در موفقیت اقتصادی کشور دارند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی کسب و کارهای هوشمند سبز در ایران می باشد. جامعه آماری شامل 7400 نفر از مدیران استارت آپ، شرکت های دانش بنیان و صاحبان کسب و کارهای سبز هستند که با استفاده از جدول مورگان 367 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق در در این پژوهش از نوع کمی و روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart pls استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و روایی سازه با استفاده از شاخصهای روایی واگرا، روایی همگرا و GOF مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تأیید قرار گرفت. بر پایه یافته های تحقیق حمایت و پشتیبانی دولت و بهبود کیفیت داده ها با کسب وکارهای هوشمند سبز رابطه معناداری دارد. بین کسب و کار هوشمند سبز، زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، فرآیندهای سبز با توانمندسازی مدیران رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین توانمندسازی مدیران و رشد و توسعه اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد. لذا تمامی فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
پرونده مقاله