استدارکی از تحریم های هوانوردی در پرتو حقوق بین الملل عمومی و حقوق بین الملل هوایی (مفاهیم، مبانی، طبقه بندی و مشروعیت)
محورهای موضوعی : حقوق بین الملل عمومی و حقوق بین الملل خصوصی
1 - دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: حقوق بین الملل عمومی, حقوق بین الملل هوایی, تحریم های هوانوردی, معاهدۀ1944 شیکاگو, تحریم های جمعی و یکجانبۀ هوانوردی,
چکیده مقاله :
تحریم های هوانوردی از پرکاربرد ترین و قدیمی ترین تحریم های بین المللی است. این تحریم ها با وجود تنوع و گسترۀ زیاد در مقایسه با سایر انواع تحریم های رایج در حوزۀ هوایی، مؤثرترین قسم تحریم های هوانوردی اِعمال شده بر یک کشور هدف به شمار می آید که در مواردی به انزوا و فلج شدن هوانوردی در آن کشورها انجامیده است. با این حال از جنبۀ حقوقی کم تر از تحریم های مسافرتی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف این مقاله توصیف و تبیین این نوع تحریم های هوانوردی با روش تحلیلی- توصیفی تحریم های هوانوردی در دو ساحت حقوق بین الملل عمومی و حقوق بین الملل هوایی به منظور تبیین محتوا و ماهیت حقوقی و بیان شرایط مشروع بودن آن ها است. اما پیش از آن نویسنده درصدد تعریف و تبیین تحریم های هوانوردی بر اساس رویۀ سازمان ملل متحد و نیز بازیگران سیاسی بین المللی اعم از ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا و موازین حقوق بین الملل است. این قبیل تحریم ها، در واقع تحریم هایی هستند که به صورت جمعی توسط سازمان ملل متحد یا دیگر سازمان های بین المللی و همچنین به صورت یکجانبه به وسیلۀ دولت ها اتخاذ می شوند. نتیجه گیری نهایی مقاله حاکی از ناسازگاری تحریم های یکجانبۀ تحریم ها در عرصۀ هوانوردی با مفاد معاهدۀ 1944 شیکاگو است که منزلت قانون اساسی را در جامعۀ بین المللی هوانوردی دارا می باشد زیرا به نقض این سند بین المللی می انجامد که به نوبۀ خود به صراحت مادۀ(4) معاهدۀ مذکور "سوء استفاده از هوانوردی کشوری" تلقی می گردد.
Aviation sanctions are among the most widely used and oldest international sanctions. Despite the wide variety and scope of these sanctions compared to other common types of sanctions in the aviation field, these sanctions are considered to be the most effective type of sanctions on the aimed country, which in some cases have led to the isolation and paralysis of aviation in those countries. However, from the law point of view, it has received less attention from scholars than travel sanctions. The purpose of this article is to describe and explain by analytical-descriptive methods aviation sanctions in two fields of Public International Law and International Air Law in order to explain the legal content and nature and the conditions of their legitimacy. But before that, the author tries to define and explain the aviation sanctions based on the procedure of the United Nations, as well as international political actors, including the United States and the European Union, and the rules of International Law. These kinds of sanctions are that adopted collectively by the United Nations or other the International Organization and unilaterally by governments. The final conclusion of the article indicates the incompatibility of unilateral sanctions in the field of aviation with the provisions of the 1944 Chicago Convention, which has the status of the constitution in the international aviation community because it leads to the violation of this international instruments, which in turn is perceived "abuse of civil aviation" according to Article (4) of the mentioned Convention.
مهدی علیاری ومحسن محبی، مفهوم سوء استفاده از هوانوردی کشوری، موضوع مادۀ(4) کنوانسیون شیکاگو(1944)، مجلۀ حقوقی بین المللی، شمارۀ 66، بهار-تابستان 1401، صص.28-7.
- Cheng, Bin, The Destruction of KAL Flight KE 007 and Article (3) bis. of the Chicago Convention, in: J.W. Storm van; s. Gravensande and A.van der Veen Vonk(eds.), Air Worthy, Liber Amircorum honouring Professor I.H.Ph. Diederiks-Verschoor, Kluwer Law and Taxation Publishers,1985.
- Jeremy Mattam Farrall, Farrall, United Nations Sanctions and the Role of Law, Cambridge University Press,2009.
- Giegerich, Thomas, Retorsion, In: Rudiger Wolfrum (under the direction), Oxford University Press, Max Planck Encyclopaedia of International Law (under auspices of the), Volume 8,2012.
- Gowlland-Debass, Vera et al., National Implementation of United Nations Sanctions: A Comparative Study, Brill Academic Publishers 2004.
- Mohammad, Rahmat, Unilateral Sanctions in International Law: A quest for legality, In: Economic Sanctions under international Law: Unilateralism, Multilateralism, Legacy and Consequences, Ali, Z., Marossi and M.R. Basset, AALCO,2015, p.71-72,79-80. Also, Marossi, Ali Z. and Marisa R. Bassett, Economic Sanctions Under International Law, Asser Press, 2015.
- Ruffert, Matthias, Reprisal, In: Rudiger Wolfrum (under the direction), Oxford University Press, Max Planck Encyclopaedical of International Law (under auspices of the), Volume 8,2012.
- Strack, Harry, R., Sanctions: The Case of Rhodesia, Syracuse University Press,1978.
- Abeyratne, Ruwantissa, The Role of Civil Aviation in Securing Peace, International Journal on World Peace, Vol.19, No.2, June 2002.
- Chamberlain, Kevin, Collective Suspension of Air Services with States which Harbour Hijacking, International and Comparative Law Quarterly, Vol.32,1983.
- Davidson, Elias, G., United States’ use of Economic Sanctions, Treaty Bending, and Treaty Breaking in International Aviation, Journal of Air and Commerce, Vol.59,1993.
- Kang, Myongil, Refining Aviation Sanctions from an Air Law Perspective, Air and Space Law, Vol.40, No.,2015.
- Malamut, M.E., Aviation: Suspension of Landing Rights of Polish Airlines in the United States, Harvard International Law Journal, Vol.124,1983.
- Nakatani, Kazuhiro, Sanctions related to International Air Transport and International Law, Korean Association of Air and Space Law, Vol.8,1996.