نگرشی پویا بر بهبود صنعت بازیافت لاستیک با استفاده از رویکرد پویایی سیستم
محورهای موضوعی : اقتصاد محیط زیستسید محمدرضا داودی 1 , منا بیرانوند 2
1 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران. * (مسوول مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گرایش مالی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
کلید واژه: بازیافت, بازیافت لاستیک, شیوه های مدیریتی, ونسیم.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: بازیافت مواد امروزه یکی از مهم ترین مسائل مطرح در سیستم مدیریت مواد زائد شهری است. لاستیکهای فرسوده خودرو یکی از مهمترین انواع پسماندها یا مواد زائد جامد به شمار میروند، زیرا خارج شدن آنها از چرخه تولید و مصرف، به معنای آغاز یک تعهد زیست محیطی است. با اینکه طول عمر تایرهای ماشین نسبت به گذشته بیشتر شده، اما این واقعیت نیز غیرقابلانکار است که جادههای کشورهای مختلف امروزه تحت سیطره تعداد بیشتری خودرو قرار دارند.این تحقیق باهدف یافتن عوامل مؤثر بر توسعه بازیافت لاستیک انجام شد. روش بررسی: در این مقاله از رویکرد پویایی سیستم استفادهشده است. در این پژوهش از مقالات، منابع کتابخانهای و اینترنت استفادهشده است و بر اساس آن به ترسیم نمودارهای علت و معلولی و موجودی و جریان پرداخته است. استخراج معادلات مربوط به روابط متغیرهای مدل و وارد ساختن آنها در نرمافزار Vensim ple 6.4منجر به شبیهسازی مدل گردید؛ و رفتارهای متغیرهای مهم مدل پیادهسازی شد که در تحقیق بهطور مفصل موردبررسی قرارگرفته است. یافته ها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد مجموعه ای از عوامل با تاثیر و تاثر متقابل بر بازیافت لاستیک تاثیر دارد و تا به کل این عوامل و نقش آنها توجه نشود توسعه بازیافت لاستیک رخ نخواهد داد. بدین ترتیب که در بازیافت محصول لاستیک، دو دسته عوامل فزآینده و بازدارنده نقش دارند. استفاده دوباره از محصول و باز تولید محصول بر افزایش بازیافت لاستیک تاثیر می گذارد و موجب گسترش بازیافت می شود که البته این ها در گذر زمان معنا پیدا می کند. بحث و نتیجه گیری: همچنین نتایج نشان داده با افزایش حمایت از شرکت های بازیافتی و نیز فرهنگ سازی در مردم نسبت به این موضوع به عنوان متغیرهای اهرمی، بازیافت لاستیک توسعه خواهد یافت. همجنین نتایج نشان داد که با افزایش حمایت از شرکتهای بازیافتی و نیز فرهنگ سلزی در مردم نسبت به موضوع بازیافت لاستیک به عنوان متغیرهای اهرمی، بازیافت لاستیک توسعه خواهد یافت. دولت باید از این صنعت با تخصیص اعتبار حمایت کند. در بعد دیگر، با استفاده مجدد از لاستیک، عدم دور ریز لاستیک و زباله فرض کردن لاستیک باید در جامعه فرهنگ سازی شود.
Background and Objective: Recycling of materials is one of the most important issues in urban waste management system today. The worn out tires are one of the most important types of solid wastes or solids, because their departure from the cycle of production and consumption means starting a commitment to the environment. Although the longevity of car tires has grown more than before, it is also unrealistic that the roads of different countries are now dominated by more cars. This study aimed to find the factors affecting the development of rubber recycling. Material and Methodology: In this paper, the dynamics of the system is used. In this research, articles, library resources and the Internet have been used and based on it, it has been used to draw up causal, inventory and flow charts. Extracting the equations for the relationship between model variables and introducing them into Vensim ple 6.4 software led to simulation of the model; and the behaviors of the important variables of the model were implemented, which was studied in detail in the research. Fidings: The findings of this study indicate that a combination of factors with mutual impact and effect on rubber recycling affects not all of these factors and their role, the development of rubber recycling will not occur. Thus, the recycling of rubber products are two of the increasing and deterrent factors. Discussion & Conclusion: The reuse of the product and the re-production of the product will affect the increase in the recycling of rubber and lead to the expansion of recycling, which, of course, will make sense over time.
1. Omrani, Monvari, Jozzi, Zamani (2009), Glass Processing Management in Tehran, Journal of Environmental Science and Technology, Vol. 11, No. 4. (In Persian)
2. Pazoki, Jafari (2017), Industrial Waste Management (Case Study: Abbas Abad Industrial Town), Journal of Environmental Science and Technology, Nineteenth, Special Issue No. 4. (In Persian)
3. Mansoori Rad, Razaghi Kashani, Mousavi, (2014). Biodegradable recycled rubber and its effect on the mechanical properties of new vulcanized rubber. Journal of Science and Technology Polymer, 27 (5), 395-407. (In Persian)
4. Rezaei, Ghorbani, Mohammadi (2014), Review of Tire Recycling in Iran and the World, Seventh National Conference and Environmental Exhibition, Tehran, Faculty of Environment, University of Tehran. (In Persian)
5. Abdoli, Jamshidi, Ebrahimi (2005), Recycling of worn tires, 2nd National Conference on Waste Management and its Position in Urban Planning, Tehran, Organization for the Recycling and Converting of Materials, Allameh Amini Branch, University of Tehran. (In Persian)
6. Yahed, Beqapur, Booshnei, Baram, (2012), Use of used tires of cars as a precursor for the production of activated carbon and removal of gasoline from water, The Sixth National Conference and the First International Management Conference on Waste Management, Mashhad, Organization Municipalities and Departments of the Country.
7. Saberi Bidgoli (2012), National Conference and Specialized Exhibition of Environmental Engineering. (In Persian)
8. Abbasi Dezfuli, Manabi, Soleimani Verpashti (2011), Survey of the process of production and use of worn-out crude rubbers in concrete, asphalt and concrete parts, The first national conference on civil and development, Rasht, Islamic Azad University. (In Persian)
9. Samadian (2006), Rubber Recycling, Ministry of Industry and Mines. (In Persian)
10. Hsieh, H.; Yao, K.; Wang, C.; Chen, C.; Huang, S. Using Circular Economy and Supply Chain as a Framework for Remanufactured Products in the Rubber Recycling Industry. Preprints 2024, 2024010824.
11. Baricevic, A., Pezer, M., Rukavina, M. J., Serdar, M., & Stirmer, N. (2018). Effect of polymer fibers recycled from waste tires on properties of wet-sprayed concrete. Construction and Building Materials, 176, 135-144.
12. Presti, D. L., Izquierdo, M. A., & del Barco Carrión, A. J. (2018). Towards storage-stable high-content recycled tyre rubber modified bitumen. Construction and Building Materials, 172, 106-111.
13. Song, P., Zhao, X., Cheng, X., Li, S., & Wang, S. (2018). Recycling the nanostructured carbon from waste tires. Composites Communications, 7, 12-15.
14. Eskandarsefat, S., Sangiorgi, C., Dondi, G., & Lamperti, R. (2018). Recycling asphalt pavement and tire rubber: A full laboratory and field scale study. Construction and Building Materials, 176, 283-294. (In Persian)
15. Kashani, A., Ngo, T. D., Hemachandra, P., & Hajimohammadi, A. (2018). Effects of surface treatments of recycled tyre crumb on cement-rubber bonding in concrete composite foam. Construction and Building Materials, 171, 467-473(In Persian).c
16. Depaolini, A. R., Bianchi, G., Fornai, D., Cardelli, A., Badalassi, M., Cardelli, C., & Davoli, E. (2017). Physical and chemical characterization of representative samples of recycled rubber from end-of-life tires. Chemosphere, 184, 1320-1326.
17. Derakhshan, Z., Ghaneian, M. T., Mahvi, A. H., Conti, G. O., Faramarzian, M., Dehghani, M., & Ferrante, M. (2017). A new recycling technique for the waste tires reuse. Environmental research, 158, 462-469. (In Persian)
18. Karkaria, V., Chen, J., Siuta, C., Lim, D., Radulescu, R., and Chen, W. (November 13, 2023). "A Machine Learning–Based Tire Life Prediction Framework for Increasing Life of Commercial Vehicle Tires." ASME. J. Mech. Des. February 2024; 146(2): 020902.
19. Forreser, j. (1985). Industrial dynamics:A major breakthtough for decision makers.Havard Business Review, 36(4),37-66.
20. Golroudbary, S.R., & Zahraee., S.M.(2015).System dynamics model for optimizing the recycling and collection of waste material in a closed-loop supply chain.Simulation Modelling Practice and Theory,53,88-102.
21. Liao, y.-W., Wang, Y.-M., Wang, Y.-S., & Tu, Y.-m. (2015). An integrated system dynamics model developed for managing lake water quality at the watershed scale.Journal of Environmental Management,155, 11-23.