مقایسه عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه از نظر مهارتهای سه گانه مدیریتی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشنور جهان خضری 1 , عبدالمحمد طاهری 2 , محمد جمال زاده 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ، ایران
3 - استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: عملکرد مدیران, مهارتهای فنی, انسانی, ادراکی,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی و مقایسه عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه آزاد شیراز از نظر مهارتهای سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی، ادراکی) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای و پیمایشی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، اساتید نیمهوقت و تمام وقت دانشگاه آزاد شیراز بوده که بر اساس اطلاعات کسب شده420 نفر بوده است که با روش نمونه گیری طبقه ای252 نفر انتخاب شدند و دادههای مورد نیاز برای بررسی مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران گروههای آموزشی جمع آوری گردید. ابزار سنجش در این پژوهش، پرسشنامه خود ساخته با عنوان پرسشنامه سنجش مهارتهای سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی، ادراکی) در سال 1390 بوده است. روایی مورد استفاده در این تحقیق، روایی صوری می باشد، همچنین برای تعیین پایایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این تحقیق برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از آزمون ANOVA و آزمون تعقیب توکی استفاده شد که پس از تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS نتایج زیر بدست آمد: بین عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه آزاد شیراز از نظر مهارتهای سه گانه مدیریتی (فنی، انسانی، ادراکی) تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی بالاترین و پایینترین مهارت فنی به ترتیب مربوط به دانشکده کشاورزی و دانشکده علوم انسانی میباشد. بالاترین و پایین ترین مهارت انسانی به ترتیب مربوط به دانشکده علوم انسانی و دانشکده فنی- مهندسی میباشد. بالاترین و پایین ترین مهارت ادراکی به ترتیب مربوط به دانشکده علومپایه و دانشکده کشاورزی می باشد.
The purpose of this study was to investigate and compare the department heads’ performance in Shiraz IAU with regard to three management skills (technical, humanity, and perceptual). It was a descriptive, casual- comparative and survey research.
The statistical society of this research includes420 part-time and full-time professors in Shiraz IAU. Among them, 225 individuals were selected through stratified sampling and the required data were collected for the analysis of the department heads’ performance on triple management skill. A self-made Questionnaire named the three management skills questionnaire (technical, humanity and perceptual) which had been administered in 1390, was used for data collection. Face validity was emphasized and chronbach’s alpha was used. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis. SPSS software was used for the descriptive statistics including frequency, frequency percentage, mean, and standard deviation and also inferential statistics including ANOVA and post hoc Tukey test. The results revealed that there is a significant difference between department heads’ performance in Shiraz IAU with regard to the three management skills (technical, humanity and perceptual). Generally, the highest and lowest technical skill was related to the agriculture faculty and humanities faculty respectively, the highest and lowest humanity skill was related to the humanities faculty and technical-engineering faculty respectively, and finally, the highest and lowest perceptual skill was related to the basic sciences faculty and agriculture faculty respectively.