مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی پاسخی به مطالبات دانشآموزان اقلیتهای قومی و مذهبی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشآذر قلی زاده 1 * , نرگس کشتی آرای 2 , مریم سهرابی 3
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
کلید واژه: مشارکت اجتماعی, مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی, مهارتهای مدیریت تنوع قومی- نژادی, مهارتهای مدیریت تنوع دینی- مذهبی, تنوع فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، مطالعهی " نقش بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی (تنوع قومی- نژادی و تنوع دینی- مذهبی) مدیران دبیرستانهای شهر شاهین شهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیت قومی و مذهبی در سال تحصیلی 89-1388" بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و نمونهی آماری 384 دانش آموز پسر و دختر و 54 مدیر و معاون از دبیرستانهای شهر شاهین شهر در سال تحصیلی 89-1388 بود که به روش نمونه گیری طبقه ای و متناسب با حجم از بین 7982 دانش آموز و 110 مدیر و معاون انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامهی محقق ساختهی مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی در دو بخش جمعیتشناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 72 پرسش بسته پاسخ برای مدیران و پرسشنامهی محقق ساختهی مشارکت اجتماعی دانش آموزان، شامل دو بخش جمعیت شناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 25 پرسش بسته پاسخ طرح ریزی گردید. پایایی پرسشنامه-ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (93/0) برای پرسشنامهی مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی و (83/0) برای پرسشنامهی مشارکت اجتماعی بدست آمد. نتایج پژوهش نشان دادند که مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیتهای قومی کمتر از دانش آموزان فارس و مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیتهای دینی کمتر از دانش آموزان مسلمان شیعه بود. میانگین مشارکت اجتماعی دانش آموزان بر حسب مقدار بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع دینی- مذهبی و بر حسب مقدار بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع قومی- نژادی مدیران، متفاوت و معنادار بود.
The purpose of this research was to study the role of principals’ cultural diversity management skills in ShahinShahr high schools in promoting minority students' social participation (2009-2010)”.Participants were 384 female and male high school students out of 7982 students and 54 principals and assistants out of 110 which were selected by using a stratified sampling procedure appropriate to the magnitude of population. Data were collected through two questionnaires, both developed by the authors: themanagers’ cultural diversity management skills questionnaire with 73 Likert-scale items and the students’ social participation questionnaire with 25 items. TheirCronbach Alpha reliability indiceswere.93 .83 respectively. Results showed that, on average, minority students’ social participationwas lower than that of students in Fars province. Moreover, the social participation of religious minority students was lower than that of the majority (Muslim Shiites students). Finally, there was a positive correlation between principals’ cultural diversity management skills and students’ social participation.