رابطه ی تعهد شغلی با مقدار خلاقیت مدیران مدارس متوسطه شهر بوشهر
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشوهاب قائدی 1 , نادرقلی قورچیان 2
1 - دانشجوی دوره دکترای تخصصی مدیریت آموزشی واحد علوم وتحقیقات تهران. مدرس دانشگاه آزاد داریون.
2 - استاد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: تعهد شغلی, خلاقیت, وابستگی حرفه ای, پایبندی به ارزش های کار,
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف بررسی رابطهی تعهد شغلی با مقدار خلاقیت مدیران مدارس متوسطهی شهر بوشهر انجام شد. روش پژوهش، توصیفی– همبستگی بوده و بمنظور تعیین روابط بین متغیرها از پرسشنامههای استاندارد لوداهل و کیجنر و رندسیپ استفاده گردید. نتایج نشان داد که: الف) بین تعهد شغلی و مقدار خلاقیت مدیران مدارس متوسطه رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. ب) بین وابستگی حرفهای مدیران مدارس و مقدار خلاقیت آنها در محیط کار رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. ج) بین پایبندی به ارزشهای کار و مقدار خلاقیت مدیران مدارس رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. د) بین مزایای دریافتی مناسب و خلاقیت مدیران در محیط کار رابطه معنیداری وجود ندارد. ه) بین مدیران با مدرک (لیسانس و فوق لیسانس) از لحاظ خلاقیت تفاوت وجود ندارد. و) بین سابقه مدیران و خلاقیت آنان رابطهی معنی داری وجود ندارد.
This correlational study aimed to investigate the relationship between job Commitment and creativity of high school principals in Bushehr. Research instruments were Lodahel’s and Kejner and Randsip’s questionnaires. As far as the impact of demographic variables is concerned it was specified that the four variables of gender, age, education and management experience might affect the relation between the principals’ job commitment and creativity. The study results suggested that a. there was a significantly positive relation between job commitment and the creativity of high school principals. b. There was a significantly positive relation between job commitment and creativity in the workplace. c. There was a positive and significant relation between adherence to job values and the principals’ creativity at schools. d. There was no significant relation between the appropriate benefits received principals’ creativity at work. e. There was no significant relation between the level of education of the principal and their creativity. f. There was no significant relation between the principals’ experience and creativity.