تاثیر باورهای تربیتی و ویژگی های فناوری شغل بر قصد استفاده از یادگیری تحت وب در بین اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمد رضا سرمدی 1 , محمد حسن صیف 2 , احمد رستگار 3 , مهرزاد سعیدی کیا 4
1 - دانشیار دانشگاه پیام نور
2 - استادیار دانشگاه پیام نور
3 - استادیار دانشگاه پیام نور
4 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: باورهای تربیتی, فناوری شغل, یادگیری تحت وب,
چکیده مقاله :
این پژوهش، به بررسی تاثیر باورهای تعلیم و تربیتی و ویژگیهای شغل و فناوری بر تمایل به استفاده از آموزش تحت وب در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور پرداخته است. بدین-منظور تعداد 343 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور شاغل در استانهای یزد، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان و فارس به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامه پژوهش بین ایشان توزیع گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار سنجش نیز با معیار اندازه آلفای کرونباخ محاسبه گردید و مشخص شد که ابزار سنجش از پایایی قابل قبول (بالای 7/0) برخوردار است. پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از بسته نرم افزاری SPSS19 و لیزرل استفاده شد. در ابتدا، جهت حصول اطمینان از مناسب بودن روش تحلیل مسیر کجی و کشیدگی دادهها و ضریب همبستگی بین متغیرها محاسبه گردید. با توجه بوجود همبستگی بین متغیرهای پژوهش و قرار داشتن ضرایب کجی و کشیدگی در سطح قابل قبول (بین 1- و 1+) و اطمینان از نرمال بودن توزیع دادهها، تحلیل مسیر انجام شده و فرضیات اصلی پژوهش آزمون گردیدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که باورهای تعلیم و تربیتی، ویژگیهای شغل و ویژگی-های فناوری تاثیر معنیداری بر قصد استفاده از آموزش تحت وب در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور داشتند.
The current study investigated the impact of pedagogical beliefs and job-technology characteristics on the intention to use web-based learning amongst the faculty members of Payame Noor University (PNU). To this end, 343 faculty members were selected using multi-stage cluster sampling method from PNU branches located in Yazd, Eastern Azerbaijan, Khuzestan, Fars, and Khorasan Razavi. They were administered a ques-tionnaire. Its content validity was established based on the the experts’ views and its reliability was assessed to be satisfactory (Cronbach Alpha=0.7). Data were analyzed employing SPSS19 and LISREL softwares. Initially, the Kurtosis and Skewness of the variable distributions and their correlations were examined to see whether path analysis could be employed. The results showed that the variables were correlated and the Skewness and Kurtosis coefficients ranged from -1 to +1 (suggesting that the data had normal distribution). Then, the data were analyzed using path analysis. The results showed that pedagogical beliefs, job and thechnology characteristics exerted a significant impact on the intention to use web-based learning.