گونه شناسی رهیافت های میان رشته ای و دلالت های آن در طراحی برنامه درسی چند فرهنگی در آموزش عالی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد اسلامشهر،گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی،اسلامشهر،ایران
کلید واژه: رهیافت, میان رشته ای, طراحی برنامه درسی, چند فرهنگی,
چکیده مقاله :
از جمله موضوعهایی که امروزه در محافل آموزش عالی جهان به آن پرداخته میشود، مسأله بین المللی کردن آموزش عالی و فراهم کردن زمینه مناسب جهت جذب دانشجویان خارجی میباشد. این مهم مستلزم متغیرهای گوناگونی ازجمله پذیرش کثرت گرایی فرهنگی در محیطهای دانشگاهی و توجه کافی به تجربه بین فرهنگی و توسعه مراودات بین المللی میباشد. با این حال مطالعهی برنامههای درسی آموزش عالی ایران مؤید این حقیقت است که نظام آموزش عالی ایران فاقد الگو و راهکار مناسب در زمینه برنامه درسی چند فرهنگی، شناسایی سایر فرهنگها و تجربه بین فرهنگی میباشد. این مسأله در قالب موانع فرهنگی چالشهایی را در برابر بین المللی کردن برنامهی درسی آموزش عالی ایران ایجاد نموده است. در این پژوهش با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل تطبیقی، به بررسی و واکاوی رهیافتهای شناسایی شده برنامه میان رشتهای اقدام شده است. براساس یافتههای پژوهش، مطالعات بین رشتهای ضمن ارائه دیدگاههای جامع قادرند به مطالعات متخصصان درحوزه برنامه درسی چند فرهنگی انسجامی خاص داده و در مواجهه با موانع فرهنگی بین المللی کردن برنامههای درسی در آموزش عالی نقش مؤثری را ایفا نماید.
Some of the subjects currently discussed in the world of higher education include the issue of higher education internationalization and making provisions to attract international students. Achieving these aims entail different variables including the acceptance of cultural pluralism in the university environments, paying enough attention to the inter-cultural experiences, and the expansion of international relations. However, a study of the higher education in Iran indicates that Iran’s higher education system lacks appropriate patterns and approaches concerning multi-cultural curriculum, the identification of other cultures and inter-cultural experiences. The issue in the form of cultural obstacles has posed challenges in the internationalization of higher education curriculum in Iran. In this research, using qualitative research method (comparative analysis) an attempt was made to analyze the identified approaches in inter-disciplinary programs. The findings of the study suggested that the inter-disciplinary studies, offering comprehensive views, are able to give a special cohesiveness to the experts’ multi-cultural curriculum studies and can play an effective role in the face of cultural obstacles of internationalization higher education curriculum.