بررسی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشعباسعلی نوروزی 1 , محمود ابوالقاسمی 2 , محمد قهرمانی 3
1 - دانشجوی دکتری توسعه آموزش عالی، دانشگاه مازندران
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: اعضای هیئت علمی, تولید علم, موانع, دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی90-1389 بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعۀ آماری 546 نفر شامل کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بود که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 226 نفر به عنوان نمونۀ آماری به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته حاوی 29 سؤال در چهار مؤلفه (مانع) با پایایی93/0 بر مبنای مقیاس 5 سطحی لیکرت بود. نتایج آزمون t تکگروهی و آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی موانع فرهنگی- اجتماعی، موانع ارتباطی، موانع آموزشی و موانع فردی در حد بالا بر تولید علم تأثیرگذار و به ترتیب از درجۀ اهمیت بیشتری نسبت به یکدیگر برخوردار هستند. که در این بین عواملی نظیر شعارزدگی در جذب و نگهداری نخبگان؛ فقدان ارتباط منسجم و سازمان یافته بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی؛ آموزش مبتنی بر انتقال دانش به جای ترویج خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی؛ غلبۀ دید کمیتگرایی و عدم توجه کافی به کیفیت فعالیتهای پژوهشی نزد محققان به ترتیب در صدر گویههای مربوط به موانع مذکور قرار گرفتند.
The aim of this research was to examine the barriers to science production from the viewpoint of Shahid Beheshti University staff in the academic year 1389-90. The research method was descriptive (survey) and statistical population) 546 professors (included all faculty members at Shahid Beheshti University. A sample of 226 professors was selected through stratified random sampling to participate in the study. Data in this study was collected using a researcher designed questionnaire with 29 items in four components) obstacles( with a reliability of 0.92/6 based on a five rated Likert scale. One-sample T-test and Friedman test results showed that obstacles including cultural-social, communication, educational and personal ones have great impact on the production of science from the faculty viewpoint. Among factors involve, rhetoric without action for attraction and keeping the elite, a lack of coherent and structured relationship between universities and research centers, mere transmission of knowledge rather than promoting creativity, innovation and entrepreneurship, predominance of quantity-oriented and lack of sufficient attention to the quality of research activities were located at the top barriers mentioned respectively.