بررسی تأثیر عوامل فردی بر خلاقیت مدیران مدارس متوسطه نواحی چهارگانه شهر شیراز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
زهرا سرچهانی
1
(کارشناس ارشد مدیریت آموزشی،رئیس دبیرستان شبانه روزی معراج آباده طشک)
جعفر جهانی
2
(استادیار دانشگاه شیراز)
کلید واژه: خلاقیت, مدیران مدارس, عوامل فردی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل فردی بر خلاقیت مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز بود. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود، جامعه آماری تمامیمدیران دبیرستانهای دولتی(195 نفر) بودند که در سال 1388 در شهر شیراز در مدارس متوسطه مشغول فعالیت بودند. نمونه شامل 130 نفر از افراد جامعه بود که به روش تصادفی خوشهای سهمیهای از جامعه انتخاب شد. حجم نمونه بهوسیله فرمول کوکران برآورد گردید. ابزارهای به کارگرفته شده دراین پژوهش، پرسشنامه خلاقیت رندسیپ و پرسشنامه عوامل فردی مؤثر بر خلاقیت بود. قبل از اجرا روایی و پایایی ابزارهای پژوهش بررسی و اعتبار ابزارها محرز شد. به منظور بررسی سوالات پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان میدهد عوامل فردی بر خلاقیت مدیران مدارس مؤثر بوده و پیشبینی کنندهی معنیدار خلاقیت مدیران میباشند. ویژگیهای شخصیتی، سبک شناختی، سبک تفکر و دانش، از جمله عوامل فردی مؤثر بر خلاقیت هستند. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل نشان میدهد مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز از خلاقیت نسبتاً پایینی برخوردار هستند.
This survey addressed Shiraz Islamic Azad University with regard to learning organization from the perspective of its faculty members in the academic year 2010-2011. The target population involved all the faculty members at Shiraz Azad University (N=271). With this end in view, 160 respondents were selected using random sampling. The instrument used was the standard Learning Organization Measurement questionnaire which taps five characteristics of learning organizations such as leadership, human resources, organizational design, organizational culture, and organizational mission/ strategy dimensions. The reliability of this questionnaire was calculated using Cronbach’s alpha and its validity was subjected to the judgment of professors and experts. A use was made of both descriptive (frequency & percentage) and inferential statistics (t-test). The results of the study indicated that Shiraz Islamic Azad University as a learning organization attended to dimensions of leadership characteristics (M=3.5) to an extent above the mean, human resources (M=3.06) around the mean, organizational design (M=2.85), and organizational culture (M=2.79), and strategy/ mission (M=2.76) below the mean.