بررسی عامل های مؤثر بر تمایل اعضای سازمان های فرهنگی- آموزشی برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمد بهروزی 1 , خدانظر فرخ نژاد 2 , طاهره امیراحمدی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
2 - استادیار دانشگاه شیراز
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: سازمان یادگیرنده, سازمان های فرهنگی- آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی عامل های مؤثر بر میزان تمایل کارکنان سازمان های فرهنگی- آموزشی استان بوشهر برای تبدیل سازمان خود به یک سازمان یادگیرنده بود. جامعه ی آماری دربرگیرنده ی تمامی کارکنان سازمان های فرهنگی- آموزشی استان بوشهر به تعداد 13327 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد390 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شد و داده ها به وسیله ی یک پرسشنامه ی پنجاه سؤالی محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین عامل هایی چون؛داشتن رهبران آگاه درسازمان، ساختارپویا، تشویق به خلاقیت ونوآوری، بینش مشترک، کارگروهی و تعاون، واگذاری اختیار، ارتباط مستمر با محیط پیرامون و میزان تمایل کارکنان برای تبدیل سازمان خود به سازمانی یادگیرنده رابطه ای معنی دار درسطح اطمینان 95/ 0وجود دارد.
This study primarily aimed to investigate factors impacting the willingness of members of cultural and educational organizations in Boshehr province to change them to learning organizations. Using random stratified sampling strategy a sample of 390 participants were selected out of a total of 12327 employees working in such organizations located in Boshehr. A 50-item Likert questionnaire developed by the current researchers was used to collect data. Using descriptive and inferential statistics this study revealed that there is a significant relationship between factors such as informed leaders in organizations, dynamic structure, innovation encouragement, common understanding, teamwork and cooperation, duty relinquishment, ongoing relationship with the environment and the willingness of members of cultural and educational organizations to change them to learning organizations (α=.95).