مطالعه تجربی رابطه توانمندسازی روانشناختی و بلوغ رفتار تسهیم دانش دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشقاسم سلیمی 1 , فهیمه کشاورزی 2 , الهام حیدری 3
1 - استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و دانشگاه شیراز، ایران
2 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز، ایران.
3 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز، ایران
کلید واژه: توانمندسازی روانشناختی, رفتار تسهیم دانش, دانشجویان دکتری, نگرش به تسهیم دانش,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر موضوع تسهیم دانش در محیطهای دانشگاهی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و صاحبنظران به کاوش و فهم عوامل موثر بر این رفتار علاقهمند شدهاند. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی دانشجویان و رفتار تسهیم دانش آنان با لحاظ نمودن نقش میانجی نگرش به تسهیم دانش است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر به وسیله مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دوره دکتری دانشگاه شیراز بوده که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 250 نفر انتخاب و در نهایت 214 پرسشنامه تحلیل شد. یافتههای پژوهش بیانگر رابطه معنادار بین توانمندسازی روانشناختی و رفتار تسهیم دانش در دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز و رابطه مثبت و معنادار بین توانمندسازی روانشناختی و نگرش به تسهیم دانش در دانشجویان وجود دارد.
This descriptive-correlational study aimed to examine the relationship between students’ psychological empowerment and their knowledge sharing behaviors with regard to the role of attitude to knowledge sharing as a mediator variable. The research instrument was a questionnaire. The study’s respondents were a random sample (n=214) of full-time doctoral students of Shiraz University in the academic year of 91-92. Data of 214 questionnaires returned was analyzed using structural equation modeling (SEM) and Path analysis. The findings of the study indicated that there was a significant relation between psychological empowerment and both knowledge sharing behaviors and the attitudes to knowledge sharing among Shiraz University doctoral students.