آسیب شناسی فرهنگ دانشگاهی در ایران با تحلیل محتوای مطالعات انجام شده داخل کشور
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشیوسف نامور 1 , محمد یمنی دوزی سرخابی 2 , محمد امین قانعی راد 3 , محبوبه عارفی 4
1 - گروه آموزش عالی
2 - استاد دانشگاه/دانشگاه شهید بهشتی
3 - مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
4 - عضو هیات علمی گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: فرهنگ, آسیب شناسی, دانشگاه, تحلیل محتوا, اخلاق حرفه ای,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف آسیب شناسی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاههای ایران با تحلیل مطالعات صورت گرفته در داخل کشور انجام شده است. این پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است جامعه آماری این پژوهش کلیه مقاله های تدوین شده در خصوص فرهنگ دانشگاهی بود بدین منظور کلیه مقاله های موجود در پایگاههای اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی، مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعات نشریات کشور با کلیدواژه های فرهنگ، دانشگاه، فرهنگ دانشگاهی جستجو شد و از بین آنها 11 مقاله که با موضوع پژوهش مرتبط بود شناسایی گردید و به عنوان نمونه انتخاب گردید. مقاله ها مطالعه و تحلیل محتوا شد مقوله ها و گزاره های بدست آمده به عنوان آسیب های فرهنگ دانشگاهی در زیر ده محور شناسایی شده مطالعات قبلی برای فرهنگ دانشگاهی قرار داده شد. مهمترین آسیب های فرهنگ دانشگاهی براساس نتایج این تحقیق و به ترتیب اولویت عبارتند از: آسیب های مربوط به مدیریت دانشگاه، ارتباطات، اخلاق حرفه ای و یادگیری و آموزش. آسیب های مربوط به آزادی علمی در اولویت آخر قرار دارد. از نتایج این تحقیق می توان برای سیاستگذاری آموزش عالی در زمینه برطرف کردن آسیب های فرهنگ دانشگاهی استفاده نمود.
This article aims at the pathology of university culture in Iran's universities by reviewing studies conducted within the country. This qualitative research was done by content analysis method. For this purpose, all articles in databases (sid, magiran, noormags) were searched with keywords of culture, university, university culture as a research population, among them 11 articles related to research topic Was identified and selected as a sample. Articles were studied and analyzed. The categories and statements obtained as pathology to academic culture were placed below the previous ten recognized axes for academic culture. The most important pathology to academic culture based on the results of this research and in order of priority are: pathology related to university management, communication, professional ethics, and learning and education. Scientific freedom pathology is in the top priority. The results of this research can be used for higher education policy in the field of eliminating academic culture damage.
_||_