طراحی الگوی شایستگیهای رئیسان دانشکدههای دانشگاههای دولتی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحدیثه سیفی 1 , عبدالرحیم نوه ابراهیم 2 , حمیدرضا آراسته 3 , حسین عباسیان 4
1 - دانشگاه خوارزمی/دانشکده مدیریت
2 - گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
3 - گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
4 - گروه مدیرت آموزشی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: طراحی الگو, شایستگیهای رئیسان دانشکدهها, دانشگاههای دولتی,
چکیده مقاله :
هدف: یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین بخشهای هر دانشگاهی، دانشکدهها و در رأس آنها، رئیسان دانشکدهها میباشند که بهطور خاصی میتوانند بر توسعه دانشگاهها تأثیر بگذارند. درواقع تغییر روش تعیین رئیسان دانشکدهها که در حال حاضر در سطح گستردهای در دانشگاههای کشور باب شده است، به یکی از جدیترین چالشهای دانشگاهها تبدیل شده است. ازاینرو هدف از این پژوهش طراحی الگوی شایستگیهای رئیسان دانشکدههای دانشگاههای دولتی بود.
روش: برای انجام این تحقیق از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه منابع و اسناد قابل دسترس به تعداد 197 مورد بود که با روش فراترکیب سیستماتیک تعداد 71 منبع انتخاب شد. طبقه بندی و تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد اکتشافی، اسناد و مدارک به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت .
یافتهها: دادههای بهدستآمده از سؤال اول تحقیق، شناسایی 221 گزاره کلیدی، 139 مضمون اولیه، 26 مضمون پایه، 15 مضمون سازنده و 5 تم اصلی شامل شایستگیهای عمومی، شایستگیهای ارتباطی، شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای بینش و نگرش استراتژیک و شایستگیهای مدیریتی بود. براساس مضامین بدست آمده الگوی مورد نظر طراحی و سپس با روش کیفی معیارهای مقبولیت اشتراوس و کوربین مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج: به منظور انتخاب و تربیت مدیران شایسته برای دانشکده ها لازم است به انواع مهارت ها و شایستگی ها مانند انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، سعه صدر، تیم سازی و تعامل و شبکه سازی، قدرت مذاکره، دانش و معلومات حرفه ای، توانمندسازی دیگران، حل مساله، پاسخگو، انواع بینش های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، تفکر منطقی و انتقادی، مدیریت منابع مالی، و مهارت روابط انسانی توجه شود.
Abstract
Purpose: Faculties are one of the most effective parts of each university. Deans of the faculties are specifically important elements for university development. Dean’s substitutes have become massively relevant without having a proper model. Designing a model for required competencies is necessary for the Iranian Public Universities in this respect.
Methods: Qualitative approach was selected to conduct the present research. Population for the study was all available sources found being 197 articles and text books among which 71 sources were selected as statistical samples. Classification and analysis of data was conducted by use of exploratory method and context analysis.
Findings: Data acquired was classified into 221 key statements, 139 primary context, 26 secondary context and 15 main context. Eventually, five major categories, namely public competencies, communication competencies, technical competencies, attitude and visionary competencies, and administrative competencies, were introduced for the model. The model was evaluated based on Straus and Corbin ten-step criteria.
Results: To select proper and relevant deans of faculties in Iranian Universities, such competencies and skills as flexibility, self-confidence, open mindedness, team sharing, interactions, networking, negotiation skills, technical knowledge, staff empowerment, problem solving, accountability, socio-economic and cultural vision, rational thinking and financial management need to be considered.
_||_