تدوین الگوی مفهومی ارتقا کیفیت عملکرد اعضای هیات علمی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشژیلا حیدری نقد علی 1 , محمد فرهادی 2 , محمد جاودانی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 - آموزگار دوره ابتدایی فارس
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: عضو هیات علمی, کیفیت عملکرد, الگوی مفهومی, دانشگاه فرهنگیان,
چکیده مقاله :
کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی یکی از عوامل کلیدی کیفیت دانشگاه به شمار می رود. ارتقا کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در بهره گیری بهینه از منابع دانشگاهی و تحقق سند تحول بنیادین و چشم انداز دانشگاه فرهنگیان نقش بسزایی دارد و کیفیت عملکرد را به طور موثر بهبود خواهد بخشید و منجر به ارتقا کیفیت خروجی دانشگاه فرهنگیان (معلمان آینده) خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی مفهومی برای ارتقای کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. در این پژوهش از رویکرد پژوهش کیفی نظریه داده بنیاد استفاده گردید و از روش نمونه گیری نظری استفاده شد و درمجموع 15نفر از اعضای هیأت علمی در فرایند مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت نمودند. در انتخاب نمونه از اعضایی استفاده شد که در زمینه موضوع پژوهش دانش و تخصص لازم را دارا باشند،جمع آوری داده ها تا مرحله رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت داده های حاصل از مصاحبه طی مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل گردید، پس از شناسایی عناصر تشکیل دهنده کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی و عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد، الگوی ارتقای کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تدوین گردید. یافته های پژوهش نشان داد که کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان به عنوان متغیر اصلی پژوهش تحت تأثیر عوامل مختلفی است. این عوامل مشتمل بر 5 مولفه اصلی: موجبات علی(2 مقوله)، راهبردها (2 مقوله)، شرایط محیطی، (6 مقوله)، شرایط میانجی(3 مقوله) و پیامد ها (2 مقوله) در سطح فردی و سازمانی می باشد، که در این پژوهش به تفصیل بیان شده است.
Introduction:The aim of this study was to develop a conceptual model to improve the quality of faculty members' performance of Farhangian University.
research methodology: In this study,the grounded theory as a qualitative research approach was used. Potential participants were faculty members of Farhangian University who were selected using purposive sampling method. A total of 15 faculty members participated in the semi-structured interview process. Data collection was continued until the stage of theoretical saturation. The data were analyzed during the three stages of open, axial and selective coding.After identifying the constituent elements of the quality of faculty members' performance and the factors affecting the quality of performance, a model for improving the quality of faculty members' performance of Farhangian University was developed.
Findings: Findings showed that the quality of faculty members' performance as the main variable of the research is influenced by various factors. These factors include 5 main components: causal causes (2 categories), strategies (2 categories), environmental conditions, (6 categories), mediating conditions (3 categories) and consequences (2 categories).
Conclusion: The conceptual model for improving the quality of faculty members' performance of Farhangian University is a viable framework for taking a comprehensive approach in policy making, designing, implementing and evaluating the development plan of Farhangian University. Improving the quality of faculty members' performance improves the quality of activities and services, and especially the main mission of the university that is to train prospective teachers as educators of the country's future generation
_||_