مدل مدیریت مدرسه محور بر اساس آموزه های ملی (پژوهشی آمیخته)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشعلی باز قلی زاده 1 , علیرضا قاسمی زاد 2 , پری مشایخ 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
کلید واژه: مشارکت, واژههای کلیدی: مدیریت مدرسه محور, تمرکز زدایی, آموزه های ملی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل مدیریت مدرسه محور بر اساس آموزه های ملی ایرانی بود.
روش پژوهش اکتشافی متوالی از نوع ابزار سازی بود که در بخش کیفی به صورت تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی، مدیران ارشد ستادی و کارشناسان ارشد اداره کل آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان کهگیلویه و بویراحمر بودند که به به روش نمونه گیری هدفمند و با استفاده از رویکرد اشباع نظری انجام شد. آگاهی دهندگان کلیدی، شامل 23 نفر از جامعه هدف بودند. در بخش کمی، جامعه شامل معاونین آموزشی ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور و نیز مدیران مدارس مستقل دوره های ابتدایی، متوسطه و هنرستانهای فنی و حرفه ای و کارودانش اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای درمجموع 227 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گرد آوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه به شیوه روایی محتوایی و جرح و تعدیل توسط متخصصین صورت گرفت. اعتباریابی کیفی پژوهش به عنوان یک پارادایم کیفی برپایه چهارمعیار: قابلیت اعتبار (باورپذیری)، بی طرفی (تأئیدپذیری)، قابلیت اطمینان (سازگاری) و قابلیت کاربرد (انتقال پذیری) درنظرگرفته شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ به مقدار 87/0 به دست آمد.
یافتهها: بر اساس شبکه مضامین 14 مضمون سازمان دهنده تحت عناوین چشم انداز مدرسه، آموزه های استراتژیک ملی، چشم انداز دانش آموزی، استانداردهای روانشناختی دانش آموزان، رویکرد دموکراتیک ستاد (وزارت)، مرجعیت معلم، حرفه مندی و تخصص گرایی، اشتراک پذیری، تشکل های راهبردی، نقش پذیری اولیا، نقش پذیری سازمان ها و مؤسسات، محاسبه پذیری و پایش فراگیر، تکریم کارکنان و پرهیز از انحرافات و بیراهه ها بود. در مجموع می توان نتیجه گرفت که یافته های بخش کمی، نتایج بخش کیفی را تآئید نمود
نتایج حاصل از پژوهش مبیّن آن است که شرط اساسی و بایسته در تحقق مدیریت مدرسه محور، تمرکز زدایی از نظام آموزشی، حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر و وضع قوانین و مقررات حامی، جلب مشارکت فراگیر همه سازمانها و مؤسسات سطح جامعه، تکریم معلم، می باشد.
Introduction: The main goal of this research was to design and validate a school oriented management model based on Iranian national teachings.
research methodology The research method was applied research in terms of its purpose, and in terms of its nature, it was a sequential exploratory instrument-making type. The participants in the qualitative section were senior staff managers and senior experts of the General Directorate of Education and professors of universities and higher education centers in Kohgiluyeh and Boyar Ahmad provinces who were selected by purposeful sampling and using the theoretical saturation approach.. In the quantitative part, the population were selected by stratified random sampling method and a total of 227 people were selected as samples. The instrument for collecting data in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was done by content validity method by experts.
Findings: in the qualitative section 14 organizing themes under the headings of school perspective, national strategic teachings, student perspective, psychological standards of students, democratic approach The headquarters (ministry), authority of the teacher, professionalism and specialization, sharing, strategic formations, parents' involvement, organizations and institutions' involvement, computability and comprehensive monitoring, honoring employees and avoiding deviations and strays. The findings of the quantitative part also supported the qualitative part of the study
Conclusion: The results of the research show that the basic and necessary condition for the realization of school-oriented management, decentralization of the education system, removal of cumbersome laws and regulations and establishment of supporting laws and regulations, provision of financial resources and facilities and equipment needed by schools.
_||_