اعتباربخشی الگوی تدوین شده برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسعیده طاهری طیبی 1 , سید احمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3 , علی اصغر ماشین چی 4
1 - علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد لامرد، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
کلید واژه: اعتبار بخشی, متوسطه دوم, برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش اعتباربخشی الگوی تدوین شده برنامه درسی مدیریت اقتصاد خانواده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است.
روش شناسی پژوهش: جامعهی آماری شامل 97 نفر (34 مرد و 63 زن) از سرگروه های آموزشی دروس مطالعات اجتماعی استان فارس بودند که کل جامعه با روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته منطبق بر مولفههای (هدف، محتوا، استراتژیهای یادگیری و ارزشیابی) شامل 56 سؤال بر مبنای مقیاس لیکرت طراحی گردید. روایی محتوایی پرسشنامهی پژوهش مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 81/0 حاصل گردید.
یافتهها و نتیجه گیری: برای ارزیابی اینکه آیا میانگین وضعیت برنامه درسی دوره متوسطه دوم در رابطه با اهداف، محتوا، استراتژی های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی مدیریت اقتصاد خانواده تا چه حد همسو با اهداف این درس است و بهطور معنیداری اختلاف دارد یا خیر، آزمون t تک نمونه ای بر اساس نمرات پرسشنامه اجرا شد. مقدار آزمون t تک نمونه ای نشان داد که با اطمینان 99% و سطح خطای کوچکتر از 01/0 تفاوت آماری معناداری بین دو میانگین واقعی و مفروض وجود دارد (000/0=p). بنابراین، براساس این نتایج، از دیدگاه پاسخگویان وضعیت برنامه درسی دوره متوسطه دوم در رابطه مولفه های مدیریت اقتصاد خانواده در حد مطلوبی میباشد. و برای بررسـی اینکه هر یک از سـازههای پژوهش تا چه حد با نشـانگرهای انتخاب شـده جهـت سنجش آنها دارای همسـویی هستند از مدل اندازهگیری یا همان تحلیل عاملی تائیدی به تفکیک متغیرهای اصـلی پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد با توجه به این که مقدار ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب RMSEA برای مدل اولیه کمتر از 08/0 گزارش شده است، لذا جهت استفاده از این سازه در طراحی مدل ساختاری تحقیق و آزمون فرضیات به لحاظ آماری نیازی به انجام اصلاحات نیست و مدل از برازش خوبی برخوردار است.
Introduction: The purpose of this study is to validate the model of the family economy management curriculum. This research is a descriptive survey in terms of applied purpose and in terms of how to collect data.
Research Methodology: The statistical population included 97 people (34 men and 63 women) from the educational groups of social studies courses in Fars province that the whole population was selected as a sample by census method. Data collection tool The researcher-made questionnaire was designed according to the components (purpose, content, learning strategies and evaluation) including 56 questions based on the Likert scale. The content validity of the research questionnaire was confirmed by experts and the reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha coefficient equal to 0.81.
Findings: The value of one-sample t-test showed that with 99% confidence and error level less than 0.01, there is a statistically significant difference between the real and hypothetical means (p = 0.000).
Conclusion: The results showed that the situation of attention to goals, content, teaching-learning strategies and evaluation of family economics management curriculum is above average and desirable. The results of the fitting model of this research have a suitable and desirable fitting level.
_||_