ارائه الگوی ساختاری - تفسیری تعالی فردی معلمان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمیثم قویدل باجگیران 1 , مسلم چرابین 2 , الهام فریبرزی 3 , احمد اکبری 4
1 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران.
کلید واژه: معلمان, کیفیت, توسعه حرفهای, تعالی فردی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری - تفسیری تعالی فردی معلمان انجام گرفت. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نگاه هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 19 نفر از مدیران و معاونان ممتاز و در قسمت کمی، 15 نفر از اعضای هیاتعلمی رشته مدیریت آموزشی استان خراسان رضوی با روش نمونهگیری هدفمند و قضاوتی انتخابشدهاند. روش تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه، کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2018 و در بخش کمی رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری با استفاده از تحلیل MICMAC لحاظ گردیده است. یافته ها: یافتههای بخش کیفی شامل 134 کد باز، 13 کد محوری و یک کد انتخابی بود و نتایج بخش کمی نشان داد که سه عامل هوشمندی، قابلیتهای فکری و خودآگاهی با میزان قدرت نفوذ 9 بیشترین تأثیر و عامل اشتیاق شغلی با میزان قدرت نفوذ 3 کمترین تأثیر را در تعالی فردی معلمان دارند. بحث و نتیجه گیری: توسعه قابلیتهای شکلدهنده تعالی فردی میتواند زمینه مناسبی برای بهبود کیفیت عملکرد معلمان و تعالی آموزشوپرورش در نقشآفرینی هر چه مؤثرتر در مسیر توسعه همهجانبه جامعه ایفا کند، درنتیجه برای هرگونه برنامه و اقدام در جهت ارزیابی و ارتقای تعالی فردی معلمان باید به نقش کلیدی و پایهای این عوامل توجه کرد.
Introduction: The aim of this study was to provide a structural-interpretive model of teachers' Personal excellence. research methodology: This research is from the point of view of applied purpose and in terms of the type of mixed exploratory data (qualitative-quantitative) which is considered in the qualitative part, content analysis and in the quantitative part, survey. Participants in the qualitative section, 19 excellent managers and deputies and in the quantitative section, 15 faculty members of higher education institutions in Khorasan Razavi province were selected by purposive and judgmental sampling. The method of analyzing interview data is open, coded and selective coding using MAXQDA 2018 software and in the quantitative part of the structural-interpretive modeling approach using MICMAC analysis. Findings: The findings of the qualitative section included 134 open codes, 13 axial codes and one selected code And the results of the quantitative section showed that the three factors of intelligence, intellectual abilities and self-awareness with the degree of influence 9 have the greatest impact and the factor of job motivation with the degree of influence 3 have the least effect on individual excellence of teachers. Conclusion: The development of capabilities that shape Personal excellence can be a good ground for improving the quality of teacher performance and education excellence in playing a role as effectively as possible in the overall development of society, therefore for any program and action to evaluate and promote Personal excellence The key and basic role of these factors should be considered.
_||_