طراحی مدل تعامل استاد و دانشجو مبتنی بر نظریه داده بنیاد(مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفاطمه فرهادی 1 , حسین خنیفر 2 , حمیدرضا یزدانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 - دکترای مدیریت (مدیریت و برنامه ریزی)، استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3 - دکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کلید واژه: تعامل, نظریه داده بنیاد, طراحی مدل, تعامل استاد و دانشجو,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت فزاینده دانشگاه ها به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تحصیل علم و اخلاق در سطح جامعه و تأثیر مثبت گسترش تعاملات میان استاد و دانشجو در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور، هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل تعامل استاد و دانشجو مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی کاربردی و به لحاظ هدف از نوع تحلیلی و از نظر فرآیند و روش جمع آوری و تحلیل دادهها جزو تحقیقات کیفی بود.جامعهی آماری تحقیق را استادان و دانشجویان دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هم چنین دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز تشکیل می دادند. بنابراین روش نمونهگیری تحقیق، روش هدفمند و گلوله برفی با 14 نفر از افراد مذکور بود. نتایج حاصل از انجام مصاحبه و استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد، 6 مؤلفه را در طراحی مدل تعامل استاد و دانشجو نشان داد که شامل 1-عوامل علی تعامل استاد و دانشجو (شامل علل فرافردی بروز رفتارهای متعامل: عوامل ترغیب کننده؛ عوامل الزام آور و علل فردی بروز رفتارهای متعامل: عوامل نگرشی؛ عوامل شخصیتی)2- شرایط زمینه ایی مدل (عوامل تسهیل کننده-عوامل محدودکننده) 3- ابعاد اصلی مدل (شامل شکل برقرای تعامل: تعاملات حضوری؛ تعاملات غیرحضوری و نوع رسمیت: رسمیت بالا؛ رسمیت پایین) 4- شرایط مداخله گر (ویژگی های انسانی-ویژگی های جامعه) 5- مکانیزم های تعامل استاد و دانشجو(مکانیزم های مربوط به استاد-مکانیزم های مربوط به دانشجو) و در نهایت6- پیامدهای تعامل استاد و دانشجو(پیامدهای مربوط به استاد-پیامدهای مربوط به دانشجو-پیامدهای مربوط به دانشگاه) بود.
Introduction: By the importance of the universities as the most important center of knowledge, moral and education in the society and the positive effect of expanding the interaction between teacher and student in all Economical, Social and Cultural fields, the aim of the present study was to show the Student-Teacher Interaction Model according to the Grounded Theory.
Methods: The research method was applied descriptive and it was qualitative in accordance with data collection and analysis. The statistical community is the instractors and students in Economics, Management and Social Science College and Chemistry, Oil and Gas Shiraz University. So the sample method is aimful and snowball consisted of 14 people.
Results: Data analysis resulted Paradigm Model of Student-Teacher Interaction with 59 final codes in format of 20 concepts and 6 categories.
Conclusion; The results of interview and grounded theory shows 6 factors: 1- causal conditions (Freddie behavior:encouraging, binding – individual causes:attitudedes and personality factors), 2- The context (Facilitator and limited factors), 3- The core phenomenon (The way to do interaction: inpresent, not inpresent – formalization up and down), 4- interveninig conditions (Human features, social features, organizational features), 5- Strategies of Teacher-Student Interaction, And finally 6- The consequences of Teacher-Student Interaction.