شناسایی آسیبها و تهدیدهای موثر بر مدیریت علم دانشگاه (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
حیدر احمدی
1
(دانشآموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
محمدرضا کرامتی
2
(دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. تهران، ایران)
غلامعلی احمدی
3
(دانشیار، برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران، ایران)
کلید واژه: دانشگاه, تهدیدها, مدیریت علم, آسیبها,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: امروزه واژه تولید علم در ادبیات کشور جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. هدف از تحقیق حاضر شناسایی آسیب ها و تهدیدهای موثر برمدیریت علم دانشگاه بود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی و از نظر ماهیت دادهها "آمیخته" از نوع اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی از تعداد 17 نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق نمونه گیری هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری مطالعه به عمل آمده و دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته جمعآوری شد. برای روایی بخش کیفی از مثلثسازی منابع دادهها برای غلبه بر سوگیریهای ذاتی ناشی از بهکارگرفتن یک منبع در مطالعات استفاده شد. برای تعیین پایایی، روش پایایی توافق میان دو کدگذار بهکارگرفته شد و تحلیل دادهها با روش تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی انجام شد. در بخش کمی ابزار پژوهش پرسشنامه بودکه از تعداد 514 نفر از اساتید و اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با روش نمونه گیری خوشهای مطالعه به عمل آمد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا (نظر اعضای مصاحبه شونده و صاحب نظران) و روایی سازه (با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی) انجام شد. بعد کمی با استفاده از نرم افزار Smart PLS و در قالب روش مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی) انجام شده است. یافته ها: نتایج مطالعه کیفی نشان داد شاخصهای؛ سیاستهای ساختاری و مدیریتی، محیط آموزشی، محیط ارتباطی، محیط حقوقی و محیط فکری و انگیزشی جز ابعاد و نشانگرهای مربوط به بعد شناخت آسیبها و شاخصهای؛ شرایط زمینهای (محیط نزدیک) و شرایط مداخله گرها (محیط دور) جز ابعاد و نشانگرهای مربوط به بعد شناخت تهدیدها می باشند. بحث و نتیجه گیری: آسیبها و تهدیدهای داخلی تولید علم قابلیت تحلیل و پیشبینی بیشتری نسبت به تهدیدات خارجی دارند و برای مدیریت علم ابتدا می بایست این آسیبها مورد توجه قرار گیرند.
Introduction: The aim of this study was to identify the Vulnerability and threats affecting science management policy in the university. research methodology: The research approach is applied in terms of purpose. Research information was collected by descriptive-survey method. The research is a "mixed method" and exploratory. Participants in this study were 17 faculty members of Islamic Azad University. Participants were selected by purposive method using snowball sampling method up to the theoretical saturation limit. Qualitative data analysis was performed by inductive content analysis using coding at three levels: open, axial and selective. In the quantitative part, using Cochran's formula, 514 professors and faculty members of the Islamic Azad University were studied by "cluster" sampling method. Quantitative data analysis was performed using Smart PLS software in the form of structural equation modeling (factor analysis). Findings: Based on the results, the Structural and managerial policies, educational environment, communication environment, legal environment and intellectual and motivational environment indicators were related to recognizing Vulnerability. Indicators Contextual conditions (close environment) and intervening conditions (remote environment) were related to recognizing threats. Conclusion: Five components of structural and managerial policies, communication environment, legal environment and intellectual and motivational environment were identified as effective damages on university science management.
_||_