ارائه الگوی بهینه سازی زمان بندی و کاهش هزینه ها در سیستم آموزش مجازی( از دور )
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمیرحمزه کرمی 1 , بهمن سعیدی پور 2 , محمدرضا سرمد 3 , مهران فرج الهی 4
1 - مدرس/دانشگاه فرهنگیان
2 - ریاست دانشگاه پیام نور کرمانشاه و عضو هیات علمی
3 - استاد تمام و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
4 - استاد تمام، عضو هیأت علمی دانشگاه دانشگاه پیام نور تهران
کلید واژه: آموزش مجازی, آموزش از دور, مدیریت ارزش کسب شده, الگوی بهینه سازی, هزینه عملکرد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی بهینه سازی زمان بندی و کاهش هزینه ها در سیستم آموزش مجازی( آموزش از دور ) انجام شد. یکی از متدها و روشهای موفق زمانبندی و بهینه سازی هزینه ها در پروژه ها و نظام های خدماتی، مدیریت ارزش کسب شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر شیوه اجرای یک پژوهش توصیفی- تحلیلی می باشد. در این پژوهش، مطالعه جامعی روی سیستم آموزش مجازی(آموزش از دور) دانشگاه پیام نور انجام گردید. لذا از روش مطالعات میدانی و کتابخانه ای و تدوین پرسشنامه جهت کسب اطلاعات مورد نظر از مدیران و مسئولین این دانشگاه استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش شامل523 نفر از مدیران، اساتید و دست اندرکاران انفورماتیک و شبکه های مجازی دانشگاه پیام نور بوده که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 221 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گرد آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شد که شامل پرسشنامه های محقق ساخته مدیریت ارزش کسب شده (به منظور بررسی متغیر های مستقل)، و پرسشنامه موفّقیت دورههای آموزش از دور(به منظور بررسی متغیر های وابسته) استفاده گردید. در این پژوهش با کمک روش تحلیل عاملی به بررسی مدل ریاضی پژوهش پرداخته و اجزای مدل که از طریق مقایسات زوجی برای هر متغیر فرعی و سپس متغیر اصلی اولویت بندی شده بودند، شناسایی شد. در ادامه ساختار مدل بر مبنای ارزش های کسب شده توسط هر جزء فرعی مدل، تبیین گردید. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه اول نشان داد که در همه وضعیت های مورد بررسی، با احتمال مقدار کمتر از 5% ، و در یک وضعیت کمتر از 10% میباشد. با توجه به ضریب همبستگی و ضریب رگرسیون (β) نیز میتوان به رابطه بین متغیر مستقل و وابسته پی برد. نتایج فرضیه دوم نشان داد در تمامی وضعیتها فرض مبنی بر وجود رابطه بین تأثیر مراکز هزینه در مدیریت ارزش کسب شده در موفقیت دوره های آموزشی از دور درجه یک، پذیرفته میشود. همچنین، در تمامی موقعیت ها ضریب همبستگی منفی است. بنابراین رابطه معکوس تأثیر مراکز هزینه در مدیریت ارزش کسب شده، در موفقیت دوره های آموزش مجازی (آموزش از دور) درجه یک، در تمامی وضعیت ها، با احتمال 95 درصد مورد پذیرش واقع گردیده، نشان داده شد که بین متغیر های مربوط به تأثیر مراکز هزینه در مدیریت ارزش کسب شده در موفقیت دوره های آموزشی از دور درجه یک، ارتباط همبسته ای وجود دارد. نتایج فرضیه سوم نشان داد که فرض مبنی بر وجود رابطه بین تأثیر مراکز فعالیت ها، در مدیریت ارزش کسب شده در موفقیت دوره های آموزش از دور پذیرفته میشود. با توجه به ضریب همبستگی و ضریب رگرسیون نیز میتوان به رابطه بین متغیر مستقل و وابسته پی برد. نتایج فرضیه چهارم ثابت نمود که فرض مبنی بر وجود رابطه بین تأثیر مشکلات عملکردی، در مدیریت ارزش کسب شده در موفقیت دوره های (آموزش مجازی) آموزش از دور پذیرفته میشود. در انتها مدل جامع الگوی بهینه سازی زمان بندی و کاهش هزینه ها در سیستم آموزش مجازی ارائه گردید.
The purpose of this study was to present a model of timing optimization and cost reduction in the distance education system. One of the successful methods of scheduling and optimizing costs in project and service systems is value management. This research is applied in terms of its purpose and in terms of implementing a descriptive-analytic research. In this research, a comprehensive study is conducted on the distance learning system of Payam Noor University. Therefore, using field and library studies, on the one hand, and interviewing and compiling a questionnaire for obtaining information from the managers and officials of this university was used. A researcher-made questionnaire was used to evaluate the time and cost of the distance education system. The results of the analysis of the first hypothesis showed that in all situations, the probability value is less than 5% and in a situation less than 10%. Regarding correlation coefficient and regression coefficient (β), the relationship between independent and dependent variable can be found. The results of the second hypothesis showed that in all situations, the assumption that there is a relationship between the impacts of cost centers on managing the value earned in the success of training courses from the first degree round is accepted. Also, in all situations, the correlation coefficient is negative. Therefore, the inverse relationship between the impacts of cost centers on the management of acquired value, on the success of the first-round training courses, in all situations, is accepted with a probability of 95%. It was shown that there is a correlation between variables related to the impact of cost centers on managing the value obtained in the success of the first-round educational courses. The results of the third hypothesis showed that the assumption is based on the existence of a relationship between the impacts of centers of activity on the management of the value obtained in the success of distance education courses. Regarding correlation coefficient and regression coefficient, the relationship between independent and dependent variables can be found. in this research The results of the fourth accepted.
_||_