طراحی کارت امتیازی متوازن تجدید نظر شده در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با استفاده از برنامه ریزی خطی
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارمیر بهادر قلی آریا نژاد 1 , محمود مدیری 2 , امیر کرباسی یزدی 3
1 - استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: برنامه ریزی خطی, کارت امتیازی متوازن, منظر مشتری, منظر مالی, منظر فرایندهای داخلی, منظر رشد و یادگیری, منظر زنجیره تامین, منظر پاسخگویی اجتماعی,
چکیده مقاله :
مدل کارت امتیازی متوازن به عنوان روشی جامع برای ارزیابی عملکرد سازمانها به کار می رود.در این مدل،با تمرکز بر استراتژی های سازمان و ایجاد ارتباط منطقی و صحیح با همه ابعاد انسانی(مناظر مالی ،مشتری،فرایندهای داخلی،رشد و یادگیری)برای رسیدن به اهداف آن سازمان و ارزیابی آنها یاری می رساند.در این مقاله هدف،بیان مفاهیم و سیر تکامل کارت امتیازی متوازن در ابعاد دولتی و خصوصی و معرفی مناظر زنجیره تامین و پاسخگویی اجتماعی،به عنوان دو منظر جدید در کارت امتیازی متوازن و سپس تعیین سنجه ها برای هر یک از مناظر و رتبه بندی آنها به وسیله برنامه ریزی خطی است.
Balanced Score is used as a comprehensive method in evaluation of organization,s performance.this model emphasizes ordanizational strategies and provides a reasonable and comprehensive relations with all organizational aspects (e.g. financial,customer,internal process,learning and growth),in order to achieve the goals and their evaluations.In this paper,the researchers are going to present the concepts and procedure of BSC evolution in publhc and private dimensions.The managers are interested in formulating company,s strategy by BSC to achieve the vision,but they do not have lots of money,time,resources,etc:to execute all the improved programming that obtian performance driver,s indicators.Therefore,the researchers decided to rank the perspectives and performance drivers to achieve the vision by LP method.They will also discuss the supply-chain and social responsiveness as two new perspectives of BSC.