طراحی و ارزیابی مدل مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی در حوزه بازاریابی بانکهای ملی و ملت با رویکرد فراترکیب
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارعلی میر 1 , فرشید نمامیان 2 , فخرالدین معروفی 3 , علیرضا مرادی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ;کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
4 - استادیار گروه اقتصاد، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: تبلیغات, بازاریابی, بانک ملت, بانک ملی, مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی,
چکیده مقاله :
موضوع این پژوهش، طراحی و ارزیابی مدلی برای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی در حوزه بازاریابی و تبلیغات بانکهای ملی و ملت با رویکرد کیفی فراترکیب است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش و ماهیت اجرا از نوع پیمایشی و ترکیب کیفی و کمی است که بر مبنای فراترکیب مطالعات انجام شده در خصوص مدلهای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی در بازه زمانی 1970 تا 2018 میلادی اجرا گردید. تعداد 71 پژوهش در این بازه زمانی بررسی شد و با روش 7 مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2017) و اظهارنظر 12 نفر از مدیران بخش بازاریابی، منتهی به ارائه مدل کیفی گردید. برای ارزیابی مدل، پرسشنامهای طراحی و بین مسئولین ستادی بازاریابی بانکهای ملی و ملت توزیع گردید. از بین 135 نفر اعضای جامعه آماری 118 نفر با روش نمونهگیری در دسترس به پرسشنامهها پاسخ دادند. در بخش کیفی تعداد 16 مقوله مانند حمایت از محیط زیست، توجه به اخلاقیات، بهبود محیط کار، شفافیت، مسئولیت مالی، پاسخگویی، امور خیریه، رفاه و بهداشت، ضرورت تدوین استراتژی سازمانی و نگرش راهبردی و همچنین ضرورت قانونمداری و تأکید بر همکاری در توسعهی همهجانبهی کشور شناسایی شد. در بخش کمی نیز با روش معادلات ساختاری به ارزیابی مدل پرداخته شد و پس از حذف مقولهی انتظارات مشتریان از بعد اجتماعی- محیطی که نمرات لازم را کسب ننمود، مدل اصلاح شده در قالب 3 بعد (فردی و سازمانی، مالی و اقتصادی، اجتماعی و محیطی) و 15 مقوله از نظر بار عاملی و اعداد معناداری مناسب تشخیص داده شد.
The subject of this research is the design and evaluation of a model for CSR in the field of marketing of of MELLI and MELLAT banks. This research is applied in terms of purpose and in terms of method and nature of implementation is a type of survey and qualitative and quantitative combination, A total of 71 researches conducted were reviewed and with the 7-step method of Sandlowski and Barroso (2017) and the comments of 12 managers of marketing of MELLI and MELLAT banks, led to the presentation of a qualitative model.In the part of evaluating the model, a questionnaire was designed based on the obtained categories and distributed among the marketing staff . 118 answered the questionnaires by available sampling method. In the qualitative section, 16 categories such as environmental protection, ethics, work environment improvement, transparency, financial responsibility, accountability, charity, welfare and health, the need for organizational strategy and strategic approach, as well as the need for rule of law and the emphasis on cooperation in the comprehensive development of the country was identified. In the quantitative part, the model was evaluated by the method of structural equations, and after removing the category of customer expectations from the socio-environmental dimension that did not obtain the required scores, the model was modified in three dimensions (individual and organizational, financial and economic, social and environmental) and 15 categories were identified as appropriate in terms of factor load and meaningful numbers were found to be appropriate.
_||_