تاثیر خودگفتاری و دریافت بازخورد در افزایش سطح یادگیری مهارت های حرکتی دانشجویان رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: سطح یادگیری, مهارت های حرکتی,
چکیده مقاله :
هدف اساسی این پژوهش بررسی تاثیر خود گفتاری و دریافت بازخورد در افزایش سطح یادگیری مهارتهای حرکتی دانشجویان رشته مکانیک است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کاردان فنی رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بودند که در نیمسال اول سال تحصیلی 1391-1390درس انتقال قدرت اتوماتیک را اخذ کرده بودند. از جامعه فوق 36 نفر به صورت تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی و لیست حضور و غیاب استاد، انتخاب شده و در 4 سلول به طور تصادفی جایگزین شدند. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی، طرح عاملی تصادفی شده همراه با پیش آزمون بود. ابزار سنجش یک پرسش نامه محقق ساخته و یک سیاهه مشاهده محقق ساخته هر دو بر اساس جدول هدف – محتوای درس مذکور بود که پایایی آن ها بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 75/. و 83/. به دست آمد. پس از تحلیل واریانس چند متغیره به نتایج زیر رسیدیم :1- خودگفتاری و بازخورد در سطح 95% اطمینان (p<0/05) منجر به افزایش سطح یادگیری دانش شناختی شده، ولی این دو متغیر مستقل در سطح 95% باهم تعاملی نشان ندادند.2- خودگفتاری و بازخورد در سطح 95% اطمینان (p<0/05 ) منجر به افزایش سطح یادگیری مهارت حرکتی شده، ولی تعامل خودگفتاری و بازخورد در سطح 95% با هم تاثیری بر یادگیری مهارت حرکتی نداشتند. 3- خودگفتاری و بازخورد در سطح95% اطمینان منجر به افزایش سطح یادگیری فنی (ترکیب خطی یادگیری دانش شناختی و یادگیری مهارت حرکتی) شده است. ولی تعامل این دو در سطح 95% بر یادگیری فنی تاثیری نداشته است.
The purpose of the study is to investigate the effect of self-speech and feedback in increasing the level of learning motor skills by students of Mechanical Engineering in Islamic Azad University, Roudehen Branch. The population included all students of Mechanical Engineering registered in the first semester of the academic year 1391-1390 in the course of the Automatic Transmission. The research sample consisted of 36 students who were randomized in 4 groups. The design of study was semi-experimental, and the statistical method was MANOVA. The reliability of tests of cognitive knowledge and motor skills appeared to be 0.75and 0.83 respectively. The results showed that self-speech and feedback lead to the best learning, and increase motor learning skills of students. But, there is no significant relationship between the two independent variables of self-speech and feedback.