تعیین رابطه بین جو سازمانی، سبک رهبری، و عدالت سازمانی با انگیزه توفیق طلبی سازمانی مبتنی بر میانجی گری تعهد سازمانی( مطالعه موردی؛ اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: جو سازمانی, عدالت سازمانی, سبک رهبری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مدل رابطه ای بین جوّ سازمانی، سبک رهبری، عدالت سازمانی ادراک شده ، و تعهد سازمانی با انگیزه توفیق طلبی سازمانی بوده است. روش پژوهش همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات در سال تحصیلی91-1390 تشکیل داده است. بدلیل محدویت جامعه آماری، کلبه آنها به عنوان نمونه ( تعداد 100 )نفر برای پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پنج پرسشنامه جوّ سازمانی جاو لیو(2003)، سبک رهبری باس(2001)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(2001)، تعهد سازمانی آلن و مایر(1990) ، و پرسشنامه توفیق طلبی سازمانی محقق ساخته ، بوده است که روایی آنها به لحاظ محتوا تأمین شده و ضریب اعتبار آنها به روش آلفای کرونباخ بترتیب معادل86/0،89/0، 95/0 ،88/0، 92/0 بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد که جو سازمانی همکارانه، سبک رهبری تحولی، و عدالت مراوده ای، بیشترین اثر مستقیم را یر انگیزه توفیق طلبی سازمانی اساتید داشته اند و تعهد سازمانی ، بطور معناداری رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش را میانجی گری کرده است. نتایج مدل معادله ساختاری نشان داد، شاخص GFI برابر با 95/0 و شاخص AGFI برابر با 8/0 ، شاخص RMSEA برابر با 124/0، مجذور کا() برابر با 21/218 بوده که حاکی از برازندگی مدل تجربی پژوهش می باشد.
The aim of the present study was to studythe relationship between organizational climate, leadership style, and perceived organizational justice with academic staffs’ organizational success attainment based on moderation of organizational commitment. The study design was correlational descriptive. The statistical population of the study included all of academic staff in Mahallat Branch in academic year 1390-1391. Sampling has been multistage clustering and consisted of 100 subjects. Five questionnaires were used as data collection instruments: 1. The questionnaire of the organizational climate (Jaw & Liu,2003) (α = 0.86); leadership style(Bass,2001) (α = 0.89); organizational justice (Nihoff &Moorman ,2001) (α = 0.95); organizational commitment (Allen & Myer,1990) (α = 0.88), and; the researcher-made organizational success attainment questionnaire (α = 0.92). The overall results of the study indicated that creative organizational climate, transformational leadership style, transactional leadership style, and interactional justice have had the most influence on academic staffs’ organizational success attainment. Furthermore, organizational commitment moderated the relationship between the mentioned variables. According to the findings, GFI and AGFI indexes have been 0.95 and 0.80 respectively suggesting that the model has a rather desirable fitness.