بررسی تاثیر هوش هیجانی برعملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: ادارۀ کل آموزش و پرورش ارومیه)
محورهای موضوعی :
مدیریت آموزشی
تاریخ دریافت : 1395/08/13
تاریخ پذیرش : 1395/08/13
تاریخ انتشار : 1395/06/01
کلید واژه:
آموزش و پرورش,
هوش هیجانی,
سرمایه اجتماعی,
عملکرد سازمانی,
چکیده مقاله :
امروزه، هوش هیجانی به یکی از ابزارهای محبوب در سازمان ها تبدیل شده است که هنوز هم نیاز به تحقیقات تجربی در مورد آن احساس می شود. سرمایه اجتماعی را می توان چارچوب زیر ساختی برای بهبود عملکرد سازمانی دانست، همچنین سرمایه اجتماعی بستر مناسبی را برای بهره وری نیروی انسانی در سازمان های مختلف فراهم می آورد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی رابطه بین هوش هیجانی، سرمایه اجتماعی با عملکرد سازمانی است. روش تحقیق مطالعه از لحاظ نتیجه کاربردی و از نظر هدف توصیفی بوده و به روش پیمایشی انجام پذیرفته است. کلیه کارکنان اداره کل سازمان آموزش و پرورش شهر ارومیه به تعداد 400 نفر جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند که ١05 نفر از آن ها با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های میدانی از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرم افزار Smart - Pls استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین هر چه هوش هیجانی کارکنان افزایش یابد، سرمایه اجتماعی سازمان نیز افزایش خواهد یافت، همچنین سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد سازمانی گذاشته است.
چکیده انگلیسی:
Emotional intelligence has become one of the popular tools in organizations which still the need for further empirical research is felt. Social capital can be thought of as an infrastructural framework for improving organizational performance. The goal of this research is to investigate the relationship between emotional intelligence, social capital, and organizational performance. This is a applied and descriptive study and has been performed by survey method. The statistical sample of the study is the 400 personnel of Education General Department, 105 personnel of which have been selected using Cochran formula as the sample. The questionnaire based on Likert spectrum was used in order to collect information. Structural equations’ modeling was used to analyze research data with Smart-PLS software. The results showed that there is a significant relationship between emotional intelligence and social capital; thus, the more the emotional intelligence of the personnel increases, the more the social capital of the organization increases. Moreover, social capital has had a direct and significant relationship on the organizational performance.
منابع و مأخذ:
بخشنده، امید؛ ابراهیمی، سید علیرضا؛ احمدی بالادهی، سید مهدی و بابا نسب، نیما (1393). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد، موسسه بین المللی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز.
شمسی، زهرا؛ محبعلی پور، منیره و الوداری، حسن (1394). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 2، شماره 1، صص: 136- 117.
شیری، نعمت الله، میرکزاده، علی اصغر، ادریس آله ویسی، محمد، کرمی دارابخانی، رویا (1391). نقش سرمایه اجتماعی در یادگیری سازمان کارکنان جهاد کشاورزی کردستان، مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی، مقاله 12، دوره 43، شماره سوم، صص: 459- 447.
عبدالهی، بیژن؛ فرجیزاده سرخی، حاتم؛ حیات، علی اصغر و کهولت، نعیمه (1391). بررسی رابطه هوش هیجانی با سرمایه اجتماعی سازمانی (مطالعه موردی دانشگاه شیراز)، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره دوم، مسلسل (14)، صص: 88- 77.
فیضی، طاهره و عابدینی، سعید (1389). بررسی رابطه هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه)، پژوهش نامه اقتصاد و کسب و کار، شماره 1، صص: 58-43.
نوروزی، حسین؛ کاملی، علیرضا؛ بیگی، رؤیا و مهذبی، مهدی (1394). بررسی تأثیر جو سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان از طریق سرمایۀ اجتماعی )مورد مطالعه :کارکنان شهرداری مناطق پنج گانۀ شهر رشت)، مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 2، شماره یک، صص: 154- 137.
Ahrweiler, M. and T. Keane. (2013). Innovation networks, Mind & Society, Vol.12, No.1, pp. 73-90.
Andrews, R. (2007), Organizational social capital and public service performance, Presented in 9th Publice Management Research Conference, Tucson: university of Arizona, pp: 1-41.
Antonacopoulou, EP; Gabriel, Y. (2001). Emotion, learning and organizational change: Towards an integration of psychoanalytic and other perspectives. Journal of Organizational Change Management, 14(5), pp. 435-451.
Arbabisarjou, Azizollah; Raghib, MaedeSadat; Rezazade, Shekofe-al- Sadat; Siadat, Sayyed Ali (2013). “The Relationship between Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, and Students’ Academic Achievement”. World of Sciences Journal, 1(8), 45-51.
Bar-on. R. & Parker. J. D. A. (2000). Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Josse – Bass.
Busi, M (2006) Collaborative performance mangament: present gaps and future research, International Journal of Procuctivity and Performance Management, Vol 55. No. 10.
Cadima, R. Ojeda, J. & Monguet, J.M. (2012). Social Networks and Performance in Distributed Learning Communities, Educational Technology & Society, Vol.15, No.4, pp.296-304.
Dai, W. D., Mao, Z. E., Zhao, X. R., & Mattila, A. S. (2015). How does social capital influence the hospitality firm's financial performance? The moderating role of entrepreneurial activities. International Journal of Hospitality Management, 51, 42-55.
Danchev, Alexi (2006). Social capital and sustainable behavior of the firm. Industrial Management & Data System. No. 7. pp. 953-965.
Francis, P. (2002), Social capital at World Bank: strategic and operational Implications of the concept social development strategy, World Bank.
Gittell, J. H,; Seidner, R, and Wimbush, J. (2007), A social capital Model of High Performance Work systems, Presented in conference on HRM and Knowledge Related Performance Copenhage: Copenhagen Business School, pp: 1-44.
Goleman, D. (2002). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam Books.
Golman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. EBook.
Haghighi, M., Gharleghi, E., Mirasadi, S., & Nikbakht, F. 2010. A survey of relationship between the characteristics of mission statement and organizational performance (Case of: food industries in Tehran). Development Management, 2(4), 166-186.
Kierstead, J. (1999). Human Resource Management Trends and Issues. Emotional Intelligence in The work place. Research directorate-PSC.
Lesser, E. L. & Storck, J. (2001), Communities of paractice and organizational performance, IBM systems Journal, Vol. 40, No. 4, p:830-844.
Nahapiet, J. & S. Ghoshal. (1998), Social capital, intellectual capital and the organizational advantage, Academy of management Review, 232, pp: 242-266.
Ramezanpour, S., Amiriyan S. & Shirazy, A.N.M. (2014). Investigation of the Relationship between Entrepreneurial Opportunity Recognition and Entrepreneurial Capitals, International Journal of Asian Social Science, Vol.4, No.5, pp.598-613.
Sarlak, M. A., Salamzadeh, Y. (2014). Analyzing the Impacts of Informal Organizations on Formal Routines in a Networked Organization, Journal of Asian Scientific Research, Vol.4, No.12, pp.768-783.
Siegler, V. (2014). Measuring social capital, London, England, Office for National Statistics.
Smedlund (2008). The knowledge system of a firm: social capital for explicit, tacit and potential knowledge; journal of knowledge management,vol 12,no 1, pp. 63-77.
Stys Yvonne, Shelley. Brown (2004). a review of the emotional intelligence literature and implication for correction, research branch correction serrice of Canada.
Tangen, S. (2004), Professional practice performance Measurement: from philosophy to practice, International Journal of Productivity and performance Management, Vol.53, No.8, pp. 726-37.
Veisinger, H. (1998). Emotional Intelligence at work. SanFrancisco.
Vesinger, H. (2000). Emotional Intelligence at work. Sanfrancisco; available at: www. science direct.
Vilanova, Eva Puente & Josa, Roger Torrella (2003). Social capital as a managerial phenomenon. Working Paper, Tampere University of Technology.
Yauch, Ch. (2010), Measuring agility as a performance autcome, Journal of Manufacturing Technology Management, vol. 22, NO.3, pp. 384-404.