مقایسه میزان پرخاشگری ورزشکاران رشته های انفرادی و گروهی شرکت کننده در مسابقات قهرمانی آموزشگاه های کشور
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: پرخاشگری, ورزشکاران رشته های انفرادی, ورزشکاران رشته های گروهی,
چکیده مقاله :
زمینه : پژوهش حاضر، با هدف مقایسه میزان پرخاشگری فیزیکی، کلامی، خشم و خصومت در دانش آموزان ورزشکار رشته های انفرادی و گروهی انجام شده است. روش : این پژوهش به صورت توصیفی، زمینه یابی در سال 1388-1387 بین دانش آموزان انجام شد که در رشته های انفرادی کشتی 50 نفر، وزنه برداری 45 نفر و دو و میدانی 70 نفر شرکت کردند و تعداد آن ها برابر جامعه آماری بود و در رشته های گروهی از جامعه آماری شامل 150 نفر فوتبالیست، 110 نفر والیبالیست و 110 نفر هندبالیست با استفاده از جدول مورگان و نمونه گیری طبقه ای ساده از رشته فوتبال 72 نفر، والیبال 60 نفر و هندبال 60 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه پرخاشگری آرنولد ، اچ باس و مارک پری و برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون t در گروه های مستقل استفاده شد. یافته ها : نتایج، نشان داد که بین میزان پرخاشگری، پرخاشگری ( فیزیکی ، کلامی ) و میزان خشم و خصومت ورزشکاران رشته های گروهی و انفرادی تفاوت معناداری وجود دارد و میزان پرخاشگری در ورزشکاران رشته های گروهی کمتر از رشته های انفرادی است. نتیجه گیری : انجام ورزش، میزان پرخاشگری را کاهش می دهد و از آنجا که میزان پرخاشگری در ورزش های گروهی کمتر از رشته های انفرادی است و در جمع و گروه بودن می تواند تأثیر مثبتی در کاهش پرخاشگری داشته باشد، بنابراین از طریق فراهم کردن موقعیتهای مناسب جهت انجام ورزش های گروهی در مدارس می توان زمینه ای برای کاهش پرخاشگری فراهم نمود.
The present study was done to compare the degree of physical and verbal aggression among athletes in individual and group fields. The study was descriptive and it was done in the academic year of 1387-88. The students' fields of sport were: wrestling (50 students), Power lifting (45 students), track and field (70 students). It consisted of the population of the study. In group fields, there were 150 footballers, 110 students in volleyball, and 110 students in handball. Applying Morgan table, and simple interval sampling method, 72, 60, and 60 were chosen respectively. In order to collect the data, Arnold, Hboss, and Markperi'd aggression questionnaire was used. The results showed that there is a significant relationship between the degree of aggression of the athletes and their sport field. There is less aggression in group sports than individual ones. So, exercise decreases the degree of aggression, especially in group sports. Providing students with chances to do group exercises in schools has positive effect in reducing their verbal and physical aggression.