هویت صنفی دانشجو ، ابعاد و شاخص ها
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: هویت باطنی, هویت صنفی دانشجو, قلمروهای هویت, ابعاد هویت دانشجویی, جامعه پذیری,
چکیده مقاله :
چکیده : انسان سه گونه هویت دارد : هویت شخصی ، صنفی و باطنی . هویت صنفی ، هویت شغلی و اجتماعی است و نشان دهنده شخصیت فکری و شأن انسان در ابعاد مختلف اجتماعی است . این هویت ، در دو مفهوم ، هویت اجتماعی بالقوه ( آنچه که یک شخص باید باشد ) و هویت اجتماعی بالفعل ( آنچه که یک شخص واقعا هست ) به کار می رود . در جستجوی شکل گیری هویت دانشجویی دو بینش وجود دارد ، جبرگرایانه و کنش گرایانه . الگوی کنونی دانشگاه کنش متقابل است . دانشجو اگر چه تحت تأثیر عوامل بیرونی و درونی ساختار دانشگاه است، ولی می تواند نقش خود را با علاقه و اشتیاق یا تنفر و اکراه ایفا کند ؛ به نقش خود ایمان داشته باشد یا با فاصله آن را ادامه دهد و یا به طور ناگهانی صحنه را ترک گوید . برای هویت صنفی بالقوه دانشجو ، سه بعد کلی مطرح است که هر کدام شاخص ها و نشانه گرهای خاصی دارند : علم و معرفت (معرفت دینی ، تفکر و شکوفایی روحیه حقیقت جویی ، فرهنگ مطالعه ، ارتقای معرفت و نو خواهی علمی ) ، اخلاق و معنویت (خود سازی معنوی ، انتخاب الگو ، رعایت آداب معاشرت ) ، تدبیر و سیاست (بینش سیاسی ، تکلیف شناسی ، دشمن شناسی ، مشارکت سیاسی ) . یادگیری نقش ها و هنجارهایی که نقش ها را بیان می کنند از طریق جامعه پذیری است و پاسخ دانشجویان به دانشگاه برای اجرای نقش های مورد انتظار ممکن است متابعت ، همانند سازی و یا درونی کردن باشد . متابعت ضعیف ترین و درونی کردن قوی ترین سطح جامعه پذیری است ؛ لذا الگوهای علمی و فرهنگی بنیانی که از سوی دانشگاه ارائه می شود، باید طوری باشد که دانشجو آن ها را پذیرفته و درونی کند .
Human being has three kinds of identity: Personal identity, corporate identity, and internal identity. Corporate identity is occupational and social identity which reveals thought, personality and human`s status in various social dimensions . This identity is used in two concepts: potential and social identity (what person needs to be) and potential social identity (what person really is). There are two attitudes in student's identity which form his determenistic & actionalist identity. Although the student is affected by external and internal factors of university structure, he/ she is able to perform his/her role with interest and enthusiasm or hate and disgustion; he accepts his/her role completely or continues playing his role while keeping distance, or abandons the scene suddenly. For student's potential corporate identity, there are three major dimensions propounding that each one has special indicators: science and knowledge (religious knowledge, thinking & developing of fact-seeking, studying culture, developing of knowledge and scientific demanding). Morals (self-instruction, pattern choosing, establishing mores), treatment and policy (political perspective, knowing the tasks, knowing enemies, political participation). Learning the roles and norms which state the roles are done by "socialization". The student`s response to university for performing the anticipated role probably is: dependency, identification and internalization of orientation. Dependency is the weakest and internalization is the most powerful step of socialization. So, the scientific and basic cultural patterns which are presented by university must be in a way that the student could believe and internalize them.