بررسی رابطه هوش هیجانی با سرمایه اجتماعی سازمانی(مطالعه موردی دانشگاه شیراز)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: هوش هیجانی, سرمایه اجتماعی سازمانی, دانشگاه شیراز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی با سرمایه اجتماعی سازمانی کارکنان دانشگاه شیراز به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق (610) نفر از کارکنان دانشگاه شیراز بوده، که تعداد 140 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول لوی لمشو انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش نامه هوش هیجانی شرینگ(1992) و پرسش نامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی سازمانی می باشند که پایایی آن ها از طریق ضریب آلفای کرنباخ به ترتیب 86/. و 97/. به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های همستگی پیرسون، تحلیل واریانس، رگرسیون گام به گام وتی مستقل استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین هوش هیجانی و پنج مولفه آن( خود آگاهی، خودکنترلی، خودانگیزی، همدلی و مهارت اجتماعی) با سرمایه اجتماعی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که تنها مولفه خودآگاهی با ضریب بتای 40/ توانایی پیش بینی سرمایه اجتماعی سازمانی کارکنان را دارا می باشد. سرانجام نتایج حاصل از آزمون تی نشان داد که در کارکنان زن و مرد از لحاظ هوش هیجانی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
The aim of the current paper is to investigate the correlation between emotional intelligence and organizational social capital among Shiraz University's employees and is conducted using descriptive-correlative method. The statistical population consists of 610 individuals of Shiraz University. The research sample includes 140 subjects randomly chosen using Levy and Lamshaw's formula. The tools used include Shring (1992)'s emotional intelligence questionnaire as well as a researcher made questionnaire of organizational social capital. The reliability of the tools was 0.86 and 0.97 respectively. Pearson's coefficient correlation, variance analysis, stepwise regression, and t test were used for data analysis. The results indicate that there is a positive and significant relationship between emotional intelligence and its aspects and organizational social capital. The results of regression also show that only self-consciousness can predict organizational social capital among the employees. The t test results, finally, reveal that there is no significant disparity between men and women in terms of emotional intelligence.