بررسی عوامل مؤثر بر وجدان کاری مدیران مدارس متوسطه
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: ویژگی های شخصیتی, عوامل اقتصادی, وجدان کاری, نظام ارزش ها, جوسازمانی, روابط انسانی, دانش,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی عمده ترین عوامل مؤثر بر وجدان کاری مدیران مدارس متوسطه بود. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از نظر روش، علّی- پس رویدادی و از نظر شیوة گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. جاعة آماری پژوهش را 207 مدیر مدرسة متوسطه در سه منطقة آموزش و پرورش شرق و شمال شرقی تهران تشکیل می دادند(در این نوشته از مناطق مذکور با حروف الف، ب و ج یاد شده است). برای انجام بررسی از پرسشنامة محقق ساخته حاوی 25 سؤال بسته پاسخ با گزینه های بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بی تأثیر استفاده شد. در مجموع 170 پرسشنامة بازگشتی کامل و اطلاعات آن قابل استخراج بود. بنابراین، می توان گفت که داده های پژوهش حاضر به صورت سرشماری به دست آمده، هرچند با حدود 16 درصد افت پرسشنامه مواجه شدیم. پس از تحلیل های آماری به کمک آزمون های خی دو و t و ضریب همبستگی فای کرامر نتایج زیر به دست آمد: (1) بین جو سازمانی مدرسه، نظام ارزش ها، عوامل اقتصادی، دانش مدیران، روابط انسانی، ویژگی های شخصیتی مدیران با وجدان کاری آنان رابطه وجود دارد.(2) بین عوامل برون مدرسه ای با وجدان کاری مدیران رابطه ای به دست نیامد.(3) بین آرای مدیران زن و مرد دربارة تأثیر دانش مدیران، ویژگی های شخصیتی مدیران، عوامل اقتصادی، روابط انسانی، و نظام ارزش های مدیران بر وجدان کاری آنان تفاوت وجود ندارد.(4) در مورد تأثیر عوامل درون مدرسه ای (جو سازمانی مدرسه) و برون مدرسه ای بر وجدان کاری مدیران، آرای مدیران مناطق الف و ب مشابه است، هرچند مدیران منطقه الف این رابطه را قوی تر می بینند.(5) و بالاخره مدیران منطقه ج وجدان کاری مدیران را بیش از هرچیز از عوامل برون مدرسه ای متأثر می دانند، هرچند سایر عوامل را نیز در آن مؤثر برآورد می کنند.
The purpose of the study was to investigate the main factors affecting the high school principals’ commitment. In order to study the relationship between some main factors on high school Principals’ commitment, 170 principals completed a multiple-choice questionnaire. This study ended with the following results. There was a meaningful correlation between in-school climate, value systems, economic factors, the principals’ knowledge, human relationship, and the principals’ personality traits and their commitment. No meaningful correlation was found between out-of-school factors and the principals’ commitment. Principals of both genders saw a meaningful correlation between their knowledge, personality traits, value systems, as well as economic factors, human relationship and the principals’ commitment. The principals of group (A) and (B) schools had similar views about the influence of in-school and out-of-school factors on their commitment. The principals of group (C) saw out-of-school factors more affecting on the principals’ commitment.
- اتکینسون، ریتا ال و همکاران.(1983). زمینة روان شناسی. جلد دوم، ترجمه محمد نقی براهنی و همکاران(1369)، تهران : انتشارات رشد، چاپ دوم.
- احمدی دونچالی، فخرالدین.(1377). بررسی عوامل مؤثر بر وجدان کاری معلمان از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی تحصیلی شهرستان قائم شهر. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- ارونسون، الیوت. روانشناسی اجتماعی. ترجمة حسین شکرکن(1371). تهران: انتشارات رشد.
- استوتزل، ژان.(1963). روانشناسی اجتماعی. ترجمة علی محمدکاردان(1354)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- اعتماداهری،علاءالدین.(1385). نواندیشی در مدیریت آموزشی. تهران: نشر و پژوهش دادار.
- ایمانی، محمدنقی.(1385). مدیریت ازآغاز تا پست مدرن. انتشارات فرهنگ سبز.
- پورمطلق، شفیع.(1377). بررسی راه های گسترش وجدان کاری در آموزش و پرورش. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- ذبیح پور، نبی ا.. (1379). بررسی عوامل مؤثر بر وجدان کاری در ادارات استان مازندران. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- رضائیان، علی.(1380). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت.
- سرمد، غلامعلی.(1386). روابط انسانی در سازمان های آموزشی.تهران: انتشارات سمت، چاپ ششم.
- شریعتمداری، مهدی. (1382). بازآموزی منابع انسانی در سازمان. تهران: انتشارات یکان.
- علیمردانی، طاهره.(1379). عوامل مؤثر بر وجدان کاری درآموزش و پرورش منطقه 11 تهران. پایان نامة کارشناسی ارشد .
- معین، محمد. (1360). فرهنگ معین . جلد چهارم. تهران: امیرکبیر.
- میرسپاسی، ناصر(1377). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
- نظری، سوسن(1382). فرهنگ سازمانی و رابطة آن با وجدان کاری مدیران و کارکنان بیمارستان های دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- هدایی، هدیه(1383). بررسی پاره ای از عوامل مؤثر بر وجدان و انضباط کاری کارکنان آموزش و پرورش منطقه 4 تهران. پایان نامة کارشناسی ارشد.
- هرسی، پال و کنث بلانچارد (1972). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمة علی علاقه بند(1372)، تهران: امیرکبیر.
-Cohen Aaron & Keren Danny(2008).Individual Values and Social Exchange….Roznet.
-Heimer, Veiten and Raymond James(1993).Employee Organizational Linkages : Teacher and Principal Commitment… University of Texas at Austin.
-Ledden, Lesly et al(2007). The Relationship Between Personal Values and perceived values of Education, Journal of Business Research, Roznet.
-Tsai, Yan-Yin(2003).A Case Stndy on the Work Values and Good Work … Roznet.