رابطه حمایت اجتماعی و سبک هویت والدین با راهبردهای مقابلهای نوجوانان دختر دبیرستانی در شهرستان دماوند
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: سبک هویت, راهبردهای مقابله ای, حمایت اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه حمایت اجتماعی و سبک هویت والدین با ابعاد راهبردهای مقابله ای نوجوانان دختر دبیرستانی در شهرستان دماوند است. طرح پژوهش همبستگی از نوع رگرسیون چند متغیری است.جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره دبیرستان شهرستان دماوند در سال 92-1391 است. نمونه آماری براساس جدول مورگان شامل 330 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین پایه های تحصیلی (دوم و سوم دبیرستان) هر مدرسه به نسبت جمعیت دانش آموزی دختران دبیرستانی موجود در هر شهر به تفکیک رشته های ریاضی_ فیزیک ، علوم تجربی و علوم انسانی انتخاب شده اند. در مجموع از هر رشته تحصیلی 110 نفر انتخاب شده است. ابزار جمع آوری داده ها عبارت است از پرسشنامه حمایت اجتماعی ، راهبردهای مقابله ای و سبک های هویت. برای تجزیه و تحلیل سؤال های پژوهش از آزمون پارامتری رگرسیون چند متغییری استفاده شد نتایج نشان داد بین حمایت اجتماعی و سبک هویت با ابعاد راهبردهای مقابله ای رابطه معنادار و مثبت وجود داردبر همین اساس سؤال اول بین حمایت اجتماعی با ابعاد راهبردهای مقابله ای رابطه وجود دارد مورد تأئید قرار می گیرد . سؤال دوم بین ابعاد سبک هویت با ابعاد راهبرد مقابله ای رابطه وجود دارد معنی دار است و مورد تأئید قرار می گیرد بر این اساس حمایت اجتماعی و سبک هویت سهم معنی داری در پیش بینی راهبرد مقابله ای دارد.
The present paper aimed to study the relationship between social support and parental identity style, and coping strategies dimensions in high school female adolescents of Damavand city. The research plan was a correlational one, multivariate regression. The research population included all female students of high schools in Damavand in academic year of 2011-2012. The sample based on Morgan Chart included 330 high school students selected by random- classified sampling method from the second and third high school grades. The students' fields of study were: physics, mathematics, empirical sciences and human sciences. Generally, 110 students were selected. Data gathering tools were social support questionnaire, coping strategies and identity styles. In order to analyze the research questions, multivariate regression parameter tests were used. The research results showed that: 1) there was a significant relationship between social support and identity style, and coping strategies dimensions and based of this the first research question was confirmed; 2) there was a positive and significant relationship between identity style and coping strategies dimensions; so, the second research question was confirmed. Therefore social support and identity style can predict coping strategies significantly.