اولویت بندی مؤلفه های اقتصادی واجتماعی تأثیرگذار بر توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعه موردی دانشگاه های استان مازندران)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: آموزش الکترونیکی, عوامل اقتصادی, نظام آموزشعالی, عواملاجتماعی,
چکیده مقاله :
این مقاله بر اولویت بندی مؤلفه های اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار بر توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی ایران تمرکز دارد که از پژوهشی تحت همین عنوان استخراج شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه، توصیفی(زمینه یابی) بوده است و جامعه آماری آن به صورت مورد پژوهی شامل کلیه متخصصان آموزش الکترونیکی در دانشگاه هایاستان مازندران(340 n =) می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 181 نفر تعیین گردید که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش را یک پرسش نامه محقق ساخته با ضریب اعتبار 89/0 تشکیل می دهد که اعتبار تست با استفاده از آلفای کرونباخ و روایی آن به روش محتوایی و به رؤیت کارشناسان و متخصصان رسیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های استنباطی بر مبنای تعیین نرمال بودن نظریات از طریق آزمون هایt تک نمونه ای و آزمونکولموگروف-اسمیرنف انجام شد.نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که عوامل اجتماعی و اقتصادی به ترتیب در توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی ایران مؤثر می باشند و بر مبنای این نتایج،پیشنهادهای کاربردی در زمینه تقویت عوامل معین ارائه گردید.
The main purpose of this article was to prioritize the social and economical factors affecting development of E-education in higher education of Iran which is extracted from an essay with the same title. From objective point of view, it was an applied research. The statistical population consisted of all E-education specialists employed in universities of Mazandaran. The rate of sample was determined by using Krejicie and Morgan table and 181 specialists were selected as a sample through stratified random sampling method. A research-made questionnaire was used for collecting data. The content validity of the questionnaire was confirmed by related experts and its reliability was calculated through Cronbach's Alpha (%89). To analyze the obtained data, the single group t-test, as well as Kalmogrof-Smirnov test was used. The research findings showed that social factors and economical factors affect the development of E-education at higher educational system of Iran and based on these results, some applied suggestions were given.