نیازسنجی آموزشی مدیران و کارکنان شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس در حوزه مدیریت دانش
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مدیریت دانش, آموزش, نیازسنجی آموزشی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با موضوعنیازسنجی آموزشی مدیران و کارکنان شرکت مهندسی و مشاور مهاب قدس در حوزه مدیریت دانش در سال 1388 انجام گرفته است.هدف کلی تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان شرکت مهاب قدس در حوزه مدیریت دانش[1] است ، این تحقیق دارای هفت هدف ویژه و هفت سوال ویژه می باشد. روش تحقیق از نوع زمینه ای[2] و نوع تحقیق کاربردی[3] است و جامعه آماری کلیه مدیران و کارکنان دفتر مرکزی شرکت مهاب قدس که شامل 1140 می باشند، از این تعداد 120 نفر نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. جهت جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته شامل 36 سوال با مقیاس لیکرت پنج درجه استفاده شده است.روایی پرسشنامه توسط استادان محترم تایید و پایایی نهائی 0.87با استفاده از روش آلفای کرونباخ به دست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه از آزمون T برای یک گروه و آزمونT مستقل به کمک نرم افزار spss استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق مدیران و کارکنان در شش حوزه مدیریت دانش(شناسایی[4]،اکتساب[5]،توسعه[6]،اشتراک وتوزیع[7]،بهره گیری[8] و نگه داری دانش[9]) نیاز به آموزش دارند و تفاوتی بین نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان در شش حوزه وجود ندارد. [1]. Knowledge Management [2].Field Research [3]. Applied Research [4]. Knowledge Identification [5]. Knowledge Acquition [6]. Knowledge Development [7]. Knowledge Sharing&Distribution [8]. Knowledge Utilization [9]. Knowledge Retention
The Purpose of the research was to assess the training needs of Mahab Godds company’s managers and employees in the context of knowledge management in the year 2009. There were about seven particular questions which the research focused on. The research methodology for this applied-oriented study was field-type. Statistical population of the study covered all 1140 head office members of the company namely managers and employees. As a result of the application of stratified sampling, 120 persons out of 1140 were selected for the purpose of conducting the research. The required data for study were collected through employing and distributing a researcher made questionnaire, containing 36 items with 5 degree Likert scale. The validity of the content of the questionnaire was already approved by the study supervisors. The final reliability worked out to be 0.87 following the application of Cronbach’s Alpha method. For the purpose of data analysis, t test analysis as well as independent t test was applied using SPSS software. The findings showed that all managers and employees of the company needed training in six areas of the knowledge management including knowledge identification, acquisition, development, sharing and distribution, utilization, and finally retention. It was also revealed that, from the point of training needs, there was no difference between the managers and employees of the company in all six mentioned fields.