آموزش کارآفرینی در دانشگاهها: (چهارچوبی برای برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه های کارآفرینی)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: کارآفرینی, آموزش کارآفرینی, برنامه کارآفرینی, برنامهریزی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق تهیه چهارچوبی برای طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه های آموزش کارآفرینی در دانشگاهها بوده است. نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن دوگروه فعال در دانشگاههای دولتی است که در اجرای طرح کاراد مراکز کارآفرینی درآنها تشکیل شده است (اعضای هیات علمی، مدیران). براساس جدول نمونه گیری مورگان و کوهن تعداد269 نفر (شامل102 نفر از مدیران و167 نفر از اعضای هیات علمی) با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب گردید. با انجام مطالعات اولیه و مصاحبه های اکتشافی مؤلفههای اولیه در زمینه موضوع شناسایی و در یک ساختار منظم (مدل اولیه) قرار گرفت. با استفاده از این مولفهها پرسشنامه ای تهیه و پس از به دست آوردن روایی و اطمینان از اعتبار آن (795/0)، داده ها از نمونه های مورد مطالعه جمع آوری گردید. این داده ها با توجه به سوالات تحقیق و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی چون آزمونt تک گروهی و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که در برنامههای کارآفرینی برای آماده سازی دانش آموختگان کارآفرین در دانشگاه ها، باید به 20 عامل در چهار دسته مؤلفه اصلی (فلسفه و اهداف،مبانی نظری، مؤلفه های برنامه کار آفرینی و عوامل محیطی) توجه شود و نیازهای گروههای مورد بررسی در این زمینه متفاوت است. درنهایت بر اساس یافته های تحقیق چارچوبی برای طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه های آموزش کارآفرینی پیشنهاد شد.
The purpose of the study has been to develop a framework for planning, administration, and evaluation of the programs of training entrepreneurship in universities. The research is descriptive and survey type and its population consists of two active groups in universities (i.e., faculty members and managers) run by the government where following a project entitled “KARAD”, entrepreneurship centers have been established. Using the Morgan and Kohn sampling table, 269 subjects (102 managers and 167 faculty members) were chosen as research sample following the method of random stratified sampling. At first some primary studies and exploratory interviews were done and the primary related components were identified which provided the researcher with an orderly structure (primary model). Using the obtained components, the researcher designed a questionnaire and calculated the related index of validity (0.795). Then, administering the instrument, the required data were gathered. The obtained data were analyzed based on the research questions and by applying the methods of descriptive and inferential statistics, such as: individual group t-test and factor analysis. The obtained showed that in the entrepreneurship training programs in university, 20 factors, categorized in four main groups of components, should be taken into consideration. These four categories are as follows: philosophy and purposes, theoretical bases, the components of entrepreneurship programs, and environmental factors. The findings also showed that the two groups of subjects had different needs in this regard. Finally, based on the research findings, a framework for planning, administration, and evaluation of the programs of training entrepreneurship in universities was suggested.
- احمد پور داریانی، محمود. ( 1378)، کارآفرینی تعاریف، الگوها و نظریات. تهران. انتشارات پردیس57.
- احمدپور داریانی، محمود و همکاران. (1383 )، تجارب کارآفرینی در کشورهای منتخب. تهران. امیرکبیر.
- احمدپور داریانی، محمود و مقیمـــی، محمد. 1380، نقش آموزش کارآفرینـــی در بهبــود دانش صاحبــان کسب و کار. ماهنامه تدبیـــر، شماره 90، بهمن 1377.صص. 10-22.
- جهانگیری، علی. (1382)، طراحی و تبیین الگوی کارآفرینی. رساله دکترا، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
- حسن مرادی، نرگس. (84-83). پروژه تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین.تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
- صمد آقایی، جلیل. (1378)، شناسایی بستر سازمانی مناسب برای جذب و رشد کارآفرینان. در شرکتهای تابعه بنیاد مستضعفان، تهران
- انتظاری یعقوب.پژوهش تعامل علم و صنعت از چشمانداز اقتصاد مبتنی بر دانش.تهران.
- سالازار، ملیتو.(1376) مقدمه ای بر کارآفرینی. ترجمه: سیامک نطاق ، سازمان بهره وری ملی ایران
- صمد آقایی، جلیل. (1382)، سازمان های کار آفرین. تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت وبرنامه ریزی
- قورچیان، نادرقلی و همکاران. ( 1383)، دایرة المعارف آموزش عالی. (جلد دوم)، تهران : بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
- مقیمی، سیدمحمد. (1383). پژوهش طراحی و تبیین مدل کارآفرینی سازمانی برای سازمان های غیردولتی ایران.
- مقیمی، سیدمحمد. سال( 1383). کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی.انتشارات دانشگاه تهران
- مقیمی، فضل ا..(1381)، کارآفرینی، سنجش و پژوهش.گاهنامه مرکزمطالعات سازمان سنجش آموزش کشور، شماره3.
-Bennett, J. (1988, Spring). What lies in the future for department chairpersons? In Educational Record, 52-55.
-Blenker,Per,Poul Dreisler,H. Meibom & John Kjeldsen (2003), Entrepreneurship education and university context , PILE Group, Aarhus School of Business, Haslegaardsvej 10, DK- 8210 Aarhus V, Denmark
-Brockhaus, R.H./ Horwitz, P.S.(1986) The psychology of the entrepreneur. in: Sexton, D. L./ Smilor, R. W. (Eds), The art and science of entrepreneurship, Cambridge, MA: Ballinger. 25-48.
-Casson, M. (1982). The Entrepreneur: An Economic Theory, Oxford: Martin Robinson.
-Drucker, P.F. (1985). Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles, London: Butterworth.
-Ellis, D. (1998). Becoming a master student. Boston: Houghton Mifflin.
-Gartner, William B. and Nancy M. Carter,( 2003), “Entrepreneurial Behaviour and Firm Organizing Processes,” in Zoltan J. Acs and David B. Audretsch (eds.), Handbook of Entrepreneurship Research, New York: Springer Publishers, pp. 195-222.
-Gibb, A. (2002), “In pursuit of a new ‘enterprise’ and ‘entrepreneurship’ paradigm for learning: creative deconstruction, new values, new ways of doing things and new combinations of knowledge.” International Journal of Management Reviews4(3): pp. 233-269.
-Jennings, D.F. (1994). Multiple Perspectives of Entrepreneurship, Ohio: South Western Publishing.
-Kirby, David A., (2002), “Entrepreneurship Education: Can Business Schools Meet the Challenge?”, International Council for Small Business – the 47th World Conference, San Juan, June 16-19, 2002.
-Krueger, Norris F Jr., (2003), “The Cognitive Psychology of Entrepreneurship,” in Zoltan J. Acs and David B. Audretsch (eds.), Handbook of Entrepreneurship Research, New York: Springer Publishers, pp. 105-140.
-Louis, K. S. (1989). Entrepreneurs in academe: Exploration of behaviors among life scientists. In Administrative Science Quarterly, 3 4(1), 110-131.
-McMullan, W.E. / Gillin, L.M. (2001) Entrepreneurship education in the nineties: Revisited. in: Brockhaus, R. H. / Hills, G. E. / Klandt, H. / Welsch, H. P. (Eds.), Entrepreneurship education: A global view, Hants: Ashgate Publishing Limited. 57-77.
-McNeil, Sue ,Fullerton, M.Sc. & Murphy(2004), Entrepreneurship in Atlantic Canadian Universities Environments An Examination of Models, Best Practices, And Program Development, Acadia Centre for Small Business & Entrepreneurship.
-Menzies, T., & Gasse, Y. (1999). Entrepreneurship and Canadian universities: Report of a national survey of entrepreneurship education. Retrieved August 23, 2001 from http://www.bus.brocku.ca/~tmenzies
-Nelson, Lita, (2001), “The Entrepreneurial University”, in Teich et al., AAAS Science and Technology Policy Yearbook 2001, The American Association for the Advancement of Science, Washington.
-O’Keefe. E. J., & Berger, D.S. (1999). Self-management for college students: The ABC approach.(2nd ed.) NY: Partridge Hill Publishers.
-Porter, Michael E., (2000), “Clusters and Government Policy,” Wirtschaftspolitische Blaetter,47(2), 144-154.
-Samuelsen 1996: The first global workshop on the "Start and Improve Your Business" Programme - Geneva, 11 - 12, 1996.
-Sexton Donald and Kasarda John(1992), Entrepreneurship, PWS-KENT Publishing Co,
-Shane, Scott and Jonathan Eckhardt,( 2003), “The Individual-Opportunity Nexus,” in Zoltan J.Acs and David B. Audretsch (eds.), Handbook of Entrepreneurship Research, New York: Springer Publishers, pp. 161-194.
-Shapero, A. and L. Sokol (1982). The social dimensions of entrepreneurship.Encyclopedia of Entrepreneurship. C. A. Kent, D. L. Sexton and K. H. Vesper. Englewood Cliffs, N J, Prentice Hall: 72-90.
-Stephenson, L. (1996). The implementation of an entrepreneurship development strategy in Canada: The case of the Atlantic Region. ParisFrance: Organization for Economic Cooperation and Development.
-Vesper, K., & Gartner, W. (1997). Measuring Progress in Entrepreneurship Education.In Journal of Business Venturing, 12(5), 403-421.
-Vroom, A.H. (1964). Work and motivation. New York: Wiley.
-Wholiham, J. (1989). Entrepreneurship campus: A personal view based on 25 years in academia. In Journal of Creative Behavior, 2 3(3), 194-197.