نقش فرهنگ در ایجاد مفهوم انسان کامل
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیغلامحسین حیدری تفرشی 1 , سهیل دادفر 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: فرهنگ, دین, انسان, انسان کامل,
چکیده مقاله :
"فرهنگ" تفکرجمعى جامعه است که درپدیده هاورفتارهاىاجتماعى تجلىمى یابدوتمامىاموراقتصادى،اجتماعى،سیاسى،نظامى،مادىومعنوىرامتأثرمى سازد. باتوجه به معناى دین وفرهنگ ونظربه مبانىواهداف آندوونیزعملکردونقش دین وفرهنگووجه مشترکى کهبین آندووجوددارد؛به این نتیجه مى توان اعتراف نمودکه دین وفرهنگ پیوسته یک رابطه ناگسستنى وتنگاتنگ دارندوهمان گونه که دین درتمدن وفرهنگ انسان نقش مؤثرى راایفامى کندفرهنگ نیز،دربهره مندىبایسته وشایسته ازفعالیت هاى حیات مادىومعنوىانسان هاکه مستندبه طرزتعقل صحیح واحساسات عالىاست،انسانرادرحیات معقول کمک مى کندوعامل تکامل انسان مى گردد.انسان متفکر در سایه اندیشه و فرهنگ میتواند هر کاری را انجام دهد، هر ناممکنی را ممکن سازد. آنچه میخواهد به دست آورد. اگر انسان به فرهنگ اسلامی آراسته شود و سنتهای اسلامی را اجرا کند، به تعبیر انسان کامل میرسیم؛ انسانی که در منظر قرآن، کمال عقلی دارد، دارای معنویت است و در تهذیب نفس میکوشد، برونگرا و جامعهگراست. هم اهل عبادت است و هم اهل اجتماع. هم از نعمتهای گوناگون خداوند بهره میجوید و هم حرکت استکمالی و رو به رشد دارد.
Culture is the collective thought of the society manifested in the social and behavioral phenomena and affects all economical, social, political, martial, material and spiritual aspects of life. Regarding the definition of religion and culture and their foundation and purpose as well as their performance and role, it can be accepted that they are inseparable and affect each other. Using Thought and culture, human beings can make impossible things possible. They can attain whatever they want. If man follows Islamic culture and performs Islamic traditions, the concept of perfect man is attained. A man who has wisdom from the holy Quran's view point, is spiritual, extrovert, and community-oriented, and tries to purify his soul. He is the man of worship and a member of society. He enjoys God's blessings and tries to grow and become perfect.
_||_