بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: دانشجویان, هوش هیجانی, مهارتهای مقابله با استرس,
چکیده مقاله :
این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول 89-88 تشکیل میدهند که 900,23 نفر هستد و به صورت نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده با استفاده از جدول مُرگان 384 نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش مذکور 2 پرسشنامه استاندارد سریا شرینگ و کالات است که ضریب آلفای کرونباخ در هوش هیجانی 89/0 و مهارتهای مقابله با استرس 92/0 میباشد. ابعاد اصلی هوش هیجانی با عنایت به مبانی نظری به 5 مؤلفه تقسیم میشود: 1. خودآگاهی 2. مدیریت بر خود 3. آگاهی اجتماعی 4. مهارت های اجتماعی 5. خودانگیزی. مؤلفههای اصلی مهارتهای مقابله با استرس به دو دسته کلی تقسیم میشود: 1. مهارتهای کنارآیی متمرکز بر مسئله 2. مهارت های کنارآیی متمرکز بر هیجان. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی شامل (ضریب همبستگی، تحلیل واریانس، آزمون فریدمن) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که 1. بین مؤلفه خودآگاهی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس هیچ رابطهای وجود ندارد. 2. بین مؤلفه خودانگیختگی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس رابطه معنیداری وجود دارد. 3. بین مؤلفه همدلی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس رابطه معنیداری وجود دارد. 4. بین مؤلفه مهارتهای اجتماعی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس رابطه معنیداری وجود دارد. 5. بین مؤلفه خودتنظیمی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس رابطه معنیداری وجود ندارد. آزمون فریدمن رتبهبندی مؤلفهها را این گونه بیان میکند: 1. خودآگاهی، 2. خودتنظیمی، 3. همدلی، 4. مهارتهای اجتماعی و 5. خودانگیختگی.
The present research entitled "Study of the Relationship between Students' Emotional Intelligence and their Skills of Dealing with Stress" was conducted in the Islamic Azad University, Roudehen Branch. The research population consisted of all students enrolled in the first semester of the academic year (1388-89) comprising 23900 students. The research sample (384 subjects) was chosen using the interval random sampling through applying Morgan Table. The research tools were two standardized questionnaires of Seria Shring and Kalat. The obtained coefficients of Cronbach's Alpha for the emotional intelligence and Skills of dealing with stress were 0.89 and 0.92 respectively. In order to analyze the obtained data, descriptive and inferential statistics (i.e., correlation coefficient, analysis of variance, and Freedman test) were applied. The research findings showed that: 1) there is no relationship between self-motivation and skills of dealing with stress; 2) there is a significant relationship between the component of self-motivation in emotional intelligence and skills of dealing with stress; 3) there is a significant relationship between the component of sympathy in emotional intelligence and skills of dealing with stress; 4) there is a significant relationship between the component of social skills in emotional intelligence and skills of dealing with stress, and; 5) there is a significant relationship between the component of social skills in emotional intelligence and skills of dealing with stress. The Freedman test states the ranking of components as follows: 1. self awareness, 2. self adjustment, 3.sympathy, 4. social skills, and 5. self motivation.
- آزاد، حسین. (1380). آسیبشناسی روانی. تهران: بعثت.
- ابوالمعالی، خدیجه و همکاران. (1379). هفت ویتامین C. انتشارات ساوالان.
- اکبری، محمد و همکاران. (1386). بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه. فصلنامه اصول بهداشت روانی. سال نهم، پاییز و زمستان.
- بنیسی، پریناز و دلفان آذری، قنبرعلی. (1388). رابطه بین مهارتهای مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی اعضای باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی. طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
- دهشیری، غلامرضا. (1384). بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. تازهها و پژوهشهای مشاوره. جلد 5. شماره 18.
- سبحانینژاد، مهدی. (1387). هوش هیجانی و مدیریت در سازمان. یسطرون.
- شاهقلیان، مهناز. (1386). رابطه هوش هیجانی و سبکهای مقابله با استرس با الگوهای ارتباطی میان زوجین. تازهها و پژوهشهای مشاوره. تابستان.
- فرهادی ثابت، عباس. (1384). مهارتهای مقابله با استرس. چاپار فرزانگان.
- گنجی، حمزه. (1386). بهداشت روانی. انتشارات ارسباران.
- Abldin and Robinson. (2002). Primary teachers knowledge and acquisition of stress relieving strategies, British. Journal of educational psychology, Vol 66.
- Ben Shalet. (1988). Headteacher stress. Coping and health. Aldershot, Avebury.
- Blalock. J. Joiner. (2000). Interaction of cognitive avoidance coping and stress in predicting depression.
- Brackett, M.A.; Mayer, J.D. & Warner, R.M. (2004). Emotional Intelligence and Its Relation to Everyday Behaviour. Personality and Individual Differences. 36, 1387-1402.
- Cecchini, Jose, Gonzales, Carman. (2001). Occupational stress, burnout and health in teachers, a methodological and theoretical analysis, Review of educational Research.
- Celeya, Hunce. (2001). Stress, social support and fear of disclosure, British journal of health psychology.
- Ciarrochi, J; Deanc, F. P. & Anderson, S. (2002). Emotional Intelligence Moderates the Relationship Between Stress and Mental Health. Personality and Individual Differences. 32. 197-209.
- Corsini, I. and Freeman. (2002). Teaching without stress. London Paul champman.
- Gled Fred. (1980). Teacher stress and cognitive style. British journal of educational psychology, Vol 63.
- Goleman, Daniel. (1998). Working with the emotional intelligence, ABant am Book.
- Goleman, Daniel. (2001). An EI-Based Theory of Performance, retrieved from. www.eiconsortium.org.
- Goleman, Daniel. (2003). The emotionally intelligent workplace, chapter 3- An EI-based Theory of Performance, retrieved from. www.eiconsortium.org.
- Lazaros, F.R. (1966). Stress management for the individual teacher, Lancaster, Frame work press.
- Lazarruss, SR. (1984). Stress-buffering factors related to coping. Vol 3.
- Lopes, P. N.; Salovey, P. & Straus, R. (2003). Emotional Intelligence Personality, and The Perceived Quality of Social Relationships. Personality and Individual Differences. 35, 641-658.
- Mayer, J.D., & Salovey, P. (1997). What is Emotional Intelligence: In P. Salovey, & D. Sluyter (Eds.). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 2-21). New York: Basic Books.